Vilken Skonkost?! Hjälp tack!
Vilken skonkost är den bästa? Kokt ris? Kokt Kyckling? Kokt fisk? Rå nötfärs? Morotspuré? Min kattunge har nu varit lös i magen ett tag, och jag ger Diarsanyl så gott det går och tänkte nu testa skonkost? Men, jag funderar också över huruvida magen reagerar på det, han har ju aldrig ätit något av ovanstående innan.. Han fastar nu till och med imrn bitti så tarmarna får vila, men vad ger jag honom imorgonbitti? Är det rent av bättre att ge småportioner av den vanliga maten? Tycker han verkar lite tröttare än vanligt.. Tacksam för råd!
Burkmat är bättre än torrfoder då det innehållet mycket vätska vilket dem behöver om dem är dåliga i magen.
Min katt som kom in som mager hittekatt full med mask fick i/d burkmat vilket är ett skonkost foder då jag antog att magen nog inte var på topp för stackarn.
i/d burkmat är ett skonkost foder för katter och kan köpas hos veterinären :)
En kattunge/ungkatt som får diarre blir fort uttorkade. Är han dessutom allmännpåverkad dvs tröttare än vanligt skulle jag åka in snarast. Katten är mest troligt uttorkad och behöver få en vätskepuckel av veterinären.
Problemet är Det att det är just blötmat han fått diarré av från början.. Funderar på att ge upptinad nötfärs i små portioner under morgondagen? Läst att det innehåller bra bakterier samt är Uppstoppande? Åsikter kring Detta? så tacksam för Hjälp!
Jag har nypt han i nackskinnet och det faller på plats igen, dvs inget veck . Han dricker bra ändå tycker jag. Men är såklart orolig. Angående nötfärsen, vad tror ni?
Jag brukar köra med sönderkokt kycklingfile men vet att andra brukar rek. lammfärs/nötfärs med äggula.
Tack så mycket för tips, jätteuppskattat!:) Har även kokat upp lite vätskeersättning som jag fått i honom, får se till att han får i sig mycket vatten och ersättning samt börjar försiktigt Med skonkost imorgon. Ses ingen förbättring/slöare katt så blir det veterinären direkt!
Märkte faktiskt skillnad snabbt med vätskeersättning, piggnade till kvickt!
Nu har han efter fasta sen igårkväll fått 1ml Diarsanyl, 0,5 msk nötfärs med lite äggula och så har jag sett "matat" honom med flera tsk vätskeersättning. Hoppas på förbättring! Han är iallafall betydligt piggare än igår och avföringen imorse var inte roligt lika lös.
Hur ofta bär jag ge honom mat? Var timme? Varannan?
#9 har han haft diarre länge så lite mat var 4:e timme :)
Tycker bara skonkosten gjorde det sämre :/ men ser till att han får i sig vätskeersättning och han har ätit Lite av sitt torrfoder RC persian kitten , som tydligen ska vara rätt skonsamt enl perserifokus
Nu har det stoppats upp sen 11 imorse, alltså ingen diarré :) kissat en gång sen dess, och jag ser till att han får i sig vätskeersättning regelbundet. Han har börjat äta lite "självmant" också, gick själv ut till matskålen. Så nu håller jag tummarna för att vi slipper åka in imorgon, vet ju att stress kan sätta igång en orolig mage.
Jag har haft dålig mage vid några tillfällen o ger pasta av Diarsanyl,Pro-kolin mm ifrån Apoteket/veterinären o i matväg skonkost: Kokt torsk inkl fiskvattnet, kokt kyckling inkl lite av vattnet, rå lammfärs. Kan försöka blanda i morotspure(barnmatsvdelningen på mataffär) efter ett tag om jag tycker att det ej vill ge sig( en del gillar inte det). jag ger bara detta ej annan blötmat el torrfode. rNär magen verkar bra så börjar jag mycket försiktigt ge Royal Canins Gastro Intestinal(veterinären) o finns både blöt o torrfoder o kör bägge men fortsätter ge skonkosten samtidigt för en mjuk övergång. Allt detta tar många veckor tills magen är helt stabil o jag börjar försiktigt övergå till den mat jag vill de ska äta.kör ju dubbelt då också ett tag. detta har alltid fungerat för mig. Viktigt se till de får i sig vätska för förlorar ju mycket.
Också viktig med mååånga små mål/dygn så magen har lite att jobba med. Jag ger nog ca 8mål/dygn.
Tack så mycket för svar! Idag har han fått flera små mål, de senaste två gick han ut och åt själv. Jag har dom sagt gett vätskeersättning med tesked och han har under kvällen kissat 2 ggr, vilket jag tolkar som att han inte är så uttorkad, även lyft i nackskinnet och det känns bra. Han gjorde ifrån sig världens minsta lilla baj, som såg fastare ut, ljusbrunt/gult, luktade en del. Inte så diarreigt, men såklart lite kladdigt än.. Det tar väl ett tag innan det blir helt bra? Han är lite trött, men det är väl inte heller så konstigt när man mått dåligt och inte riktigt fått behålla maten? Han känns piggare än innan!
Lycka när han kissar igen, och sen själv går och dricker en rejäl mängd vatten!! Fått 1 ml Diarsanyl och nu hoppas jag att magen funkar bättre imrn!!:)