eget
Hej…
Det finns många kreativa människor som skapar och hittar på olika saker till sina katter. Det hade vart jätte kul om ni kunde lägga in bilder på saker ni har gjort till era katter. Det kan vara allt ifrån gjort i textil eller trä eller varför inte i kartong. Dett hade varit jätte kul att få veta vad ni har gjort så kom igen och lägg upp bilder :)
Jag har fixat en del själv till mina katter. Min specialbyggda kattlucka har katterna tvingat mig att bygga för de kattluckor som finns att köpa färdiga klarar inte av mina kattmonster.
I trappuppgången har jag satt heltäckningsmatta på en vägg och i samma trappuppgång har vi också satt upp två kattbalkonger för de tycker mycket om att ligga på dem och hålla koll på vad som händer i huset.
Kan tänka mig att katterna tycker att det är mysigt att ligga i hyllan på bild 1 :)
Vilket bra alternativ till klösmöbler, katterna kan ju vässa sina klor på riktigt trä också :)
Skulle också vilja ha en kattlucka. Synd att man bor i ett hyres hus och inte kan ha kattlucka. Fast det skulle jag inte kunna ha iaf för det bor ca 10 katter på min gård :S
#5 visst kan du det! Ok du får KÖPA din ytterdörr. Det har vår kassör gjort i vår lilla förening. hon ringde bostadsbolaget och frågade, om de hade äldre ytterdörrar till salu. Visst, sa de hur många vill du ha? För de höll på att byta ut. Så hon fick köpa sin dörr för 1400 kr monterad på plats. Hennes "riktiga" står i förvar hos bostadsbolaget tills den dagen hon flyttar ut. Så förhandla med dem. Det går bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fast man måste ju bo någonstans där det är lämpligt att låta katten gå ute plus att ytterdörren måste gå ut och inte bara till en trappuppgång.
#6 eftersom jag bara är 14 kan jag inte direkt ta det beslutet själv. Hade velat ha en ute katt men det finns flera anledningar till varför jag inte kan/ vill ha det.
1. Bor för nära en bilväg.
2. Bor på en gård med ganska många hundar + folk med hundar som går förbi.
3. Väldigt många katter också som jag inte ens har någon aning om vem som äger dem.
4. Det bor också en massa konstiga människor på gården som jag inte vill att min katt ska vara inärheten av.
Och det är inte alla, gör mina läxor samtidigt just nu så därför får det räcka med 4 skäl.
# 8 Bra att du tar ansvar för din katt!
#9 tack :D
Jag vill hellre ha min katt inne i 10 år än att ha min katt ute i 3… Tyvärr kör vissa överdrivet snabbt och kan åka förbi i väldigt höga hastigheter. Dessutom blev min kompis katt nästan överkörd av en buss så nej tack, har hellre min katt inne.
Dessutom ska jag om ett tag fixa om i mitt rum så att jag får mer plats och då ska jag bygga ett eger klösträd med mina ideer och tantasier. Jag har en ritning i mitt huvud som jag hoppas kunna verkställa senare :)
ska bara rita den snabbt i paint så får ni säga vad ni tycker om den :)
Rolig idé! Om man skulle bygga ett klösträd själv skulle det kanske gå att göra en del tillräckligt tjock så att man kunde göra den ihålig så att katterna kunde gå genom den. Man skulle kanske kunna göra de vågräta delarna i din klätterställning ihålig med en öppning uppåt eller åt sidan så att det gick att gå ut och in på flera ställen.
ja, vår kassör och jag har ju lite delade menINGARom inne7utekatter, men det går ju bra där hon bor. Hennes äldsta katt är 22 år…. Hon bor i ett bostadsområde här, där det tydligen funkar bra. och hon bor i markplan, mend utgång direkt.
# 8 bra att du tänker så. Dina skäl är helt suveräna till att INTEha utegående katt.
#12 vilken bra ide :D Jag har läst att folk använt matt rullar och sedan har de virat någon sorts tråd (natrur tråd har jag för mig att de kallas)
Det blir nog helt ok så länge katten är liten men sen då :S kan inte h*n fastna?
Köp i så fall 9 tums avloppsrör i plast.OCh du kan även klä med billiga dörrmattor från Ikea eller Rusta och Jysk. annars så är det sisalhampa det heter. snöret alltså. Du kan även köpa grövre rep på båtbutiker.
#13 tack :D var nervös att ni skulle tycka att jag var larvig
men skönt att ni håller med mig 
Jag bor också på markplan men bor inte direkt på en bra gård för ute katt som ni ser.
Mina djur kommer före mig och så kommer det att förbli :) Jag tycker att vissa på min gård är väldigt ansvarslösa då de vet hur många hundar det är som bor här och dessutom går det förbi lösa hundar och hundar som är aggressiva mot katter. Det är buskar överallt och hundägaren kan lätt missa att en kisse sitter i en buske och plötsligt står deras hund med min katt i munnen… Nej tack till det. Har hellre en glad och busig innekatt.
Föresten tänkte tipsa om kattstatus.se
Det finns massor av tips och råd där och dessutom visar de hur de gör kattbäddar osv. Vill göra min egna kattbädd men vet inte vart man får tag på skumgummi :( flece tyg kan man typ köpa i ikea och på andra ställen…
De delar som ska vara ihåliga behöver ju inte vara runda utan kan lika gärna vara kvadratiska eller rektangulära i tvärsnitt. På många brädgårdar hjälper de till och sågar plywood i precis så stora bitar som man vill ha. Trevångshuset som jag byggde till mina katter fick jag tillsågat på byggvaruhuset. Plywood som är 7 mm tjock är ett bra material men man måste ha läkt eller liknande material i hörnen för att ha någonstans att sätta i skruvarna när man skruvar ihop delarna.
Oslitna delar på gamla jeans kan man klä träytorna med om man vill spara på sina kronor.
#17 det är sant men kartång väger ju mindre än trä. Dessutom bor jag i lägenhet och därför kan jag inte direkt hålla på och snickra och greja. Men sätta ihop kartång är ju inte så svårt…
Att skruva ihop några plywoodskivor med mindre än 30 skruvar får man göra även om man bor i lägenhet. Det låter inget att dra i skruvar och att skruva är enklare än att spika. Det går knappast att göra något stabilt av kartong mer än om man gör ett tunnelsystem som ska ligga på golvet. Men du kan förstås göra en första prototyp i kartong för att sw vilka mått som är bäst.
#19 jag tänkte inte göra den i vilken kartång som helst utan i kartång från mattor. De är välldigt stabila enligt mig
God idé att pröva sig fram vilka material som man vill använda.
Skumgummi finns att köpa på välsorterade tygbutiker. MEn det är dyrt.
#15 jaha ok tack. Jag har ingen aning om närmaste båtbutik. och är snöret dyrt där?
#21 :)
#22 Kan man inte få tag i billig skumgummi och i så fall hur?
TS: Vilken fin ritning! :)
Dock har jag hört att man helst inte ska ha snören i klösträd då det kan gå riktigt illa om katterna får de runt halsen :(
#24 det vi menade var snöre som man virar runt omkting ställningen för att ge kissen klösmöjligheter
#25- Har inte läst alla kommentarer, om jag ska erkänna :)
Men det jag menade var de snörena som hänger ner och som har en röd prick längst ner? För jag antar att det är typ rep med en leksak längst ner? :)
Om inte, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt!
Då är det jag som har misstolkat hela ritningen :)
#24 föresten tack :D missade tyvärr 
#26 du har tolkat ritningen rätt, men det var bara ett förslag… Man kan ju ha snöret där nere och skippa det där uppe. Och det är inte ett vanligt sytråd jag skulle vilja använda utan ett snöre som nästan är mer som ett rep.
#15 ber så hemskt mkt om ursäkt men jag missade ditt inlägg
tack :D och hur ska man klä mattor på det? Har du något bildexempel på hur någon har gjort?
du kan limma fast mattorna med mattlim. Eller kontaktlim. Låt det vädra bra ett tag sen bara så lukten går bort. det sitter som berget.
#28 ok men vilken sorts matta ska man ta? kan du ge något tips? på tex någon matta på rusta eller ikea?
#23 Du kan ju lätt få tag på billigt skumgummi genom att köpa billliga saker som innehåller skumgummi, till exempel stolsdynor och sådant. Sedan bara plocka ut skumgummit och använda det :)
#23 Om man däremot är ute efter vadd så kan man köpa billiga täcken och plocka ut vadden. Det skulle man tydligen tjäna på plus att vadden i täcken brukar vara "fluffigare" :)
Hur tvättar ni saker som innehåller skumgummi och vadd? Jag klipper sönder lakan som börjat bli slitna till kattlakan och lägger dessa kattlakan på katternas filter. Kattlakanen blir smutsiga väldigt fort och behöver tvättas var och varannan dag. Om jag skulle ha bara filtar skulle jag behöva tvätta filtar lika ofta. Att ha skumgummi och vadd är inte att tänka på.
#30 tack :) men jag skulle vilja ha kanske 30-50 cm2 skumgummi och det vore ganska jobbigt om jag skulle behöva köpa typ 10 stoldynor :/
#31 kan du ge något exempel på något billigt täcke och vart man kan köpa det?
#33 Ikea, Rusta och Jysk har billiga täcken och kuddar. #32, täcken med konstfiberstoppning går utmärkt att tvätta. så även skumgummifyllda saker. Tvätta inte för varmt bara, max 40 grader.
OCh #33, då får du köpa skumplasti såna fall i tygaffärer. Alternativet är att du köper en tunn skumgummimadrass på någon av de tre ovannämnda ställena. Typ en babymadrass? För som sagt, skumplast i tygbutiker är svindyrt. Jag köpte för 10 år sen 5 cm tjock för att göra dyna till kökssoffan. En bit som räckte till den kostade då över 200 kr.
#34 ok tack :D
oj 200 kr, det är lite för mkt att betala, man kan ju liksom köpa en hel kattbädd för de pengarna
Precis……jag hade lust att backa ur, när jag fick höra priset, men jag hade ju specialbeställt eländet….Så ta du dig en tur på Ikea!
#36 älskar att åka till ikea men eftersom man alltid får med sig mer än man behöver gillar mina föräldrar ikea inte lika mycket :P
Ja jag kan förstå att man inte har lust att betala 200 kr. Men ja har man beställt är man nog mer eller mindre tvungen att köpa.
Tyvärr funkar inte min symaskin så bra så det tar tyvärr ett tag innan kan sy. Men tror ni att man kan sy en bädd helt förhand?
kolla på loppis och seken hands affärer om där inte finns täcken och madrasser av skumgummin….blir betydligt mycket billigare än att köpa nytt.
Vilka bra grejjer ni har gjort till missarna :)
Här ska jag göra en klätterträd med stora papptunnlar dessa har vart till tror det är iaf mattor. Ska klä dom i natrurfärgade rep och gångmatta, ska ha dom brevid varandra och sen göra hål i 2 hyllor en botten o en tak/liggplats båda ska sitta fast i väggen därmed blir de fasta o säkra. Bild kommer när de är klara :)
Mattor köp de billiga dörrmattorna. De i nålfilt. De är billiga och poppis
tack allihop, ska gå till en second hand butik senare när jag ska börja med projectet
Såg någonstans en grej man kan göra för en katt som gillar att äta och äter gärna för mycket. Här är en paint version av vad jag håller på att göra.
Det är flera toarullar som man kan tejpa/limma ihop och sedan lägga mat i. Detta gör att katten får fundera lite på hur h*n ska få tag på maten :)
Dock tar det ett tag att samla ihop rullarna.
#42 smart! när jag såg din ritning tänkte jag att man kan ju ta halva toapappersrullar, limma eller tejpa ihop sådär och ställa så öppningarna är mot golvet och upp mot taket så det blir som skålar och sen sätta torrfodret där så får dom peta upp det med tassen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#43 Tack :) Dessutom kan man ju göra olika stora pyramider så får katten jobba lite extra ju mer rullar man har :)
Här kommer ett tips på¨hur man kan utmana sin katt :)
Först kan man ju ha dem mitt på golvet för att katten ska putta ut maten till andra sidan. Sedan kan man ställa den mot en vägg så att det inte längre går att putta ut det till andra sidan. När kissen nu har förstått detta kan man lägga den ner för att det ska vara ännu svårare :)
Hej, det var ett tag sedan någon skrev här men här kommer några tips på vad man kan göra/ge till sin katt :)
Toa rullar är jätte kul tycker min katt
Om katten gillar att leka med de kan man prova att lägga i lite godis och vika in båda ändarna så pass mycket att inte allt trillar ut men att det fortfarande går att få ut lite godis, sen är det bara att ge den till sin kisse. Dock gillar min katt att leka mer än att äta ur leksakerna men ni kan ju prova ändå
Ett annat tips är att skrynkla ihop vanligt ritpapper och slänga den till sin katt. Detta är en av hans favoritleksaker och dessutom prasslar det och det är nyttigare att ha i munnen än aliminium bollar
Sen har jag gjort ett hopp hinder till honom dock har jag ingen bild men kan lägga in en senare.
Dessutom kan man ta vilket tyg som helst, skära ut två runda tygbitar, sy ihop dem nästan helt och fylla med kattmynta och vadd sedan är det bara att sy ihop de och ge till sin katt. Självklart kan man göra vilka former som helst men när symaskinen inte funkar får man göra det lätt för sig :)
Detta var allt jag kom på just nu men kommer med uppdaterinar senare :)
Dessa två leksaker är roliga att göra och roliga för katten. Sen är dom ju snygga också ;)
Råttan eller musen betsår av wellpappcirklar som är klippt i olika storlekar med ett litet hål i mitten. En cirkel har även öron utklippta. Ett hushållssnöre träs igenom som knyts i båda ändarna så wellpappen hålls på plats och vips! en rolig mus att klösa eller bita på är färdig :) billig och bra!
Bollen är en toalettrulle som är klippt i likadana tjocka ringar som träs omlott varandra. Fäst ett långt hushållssnöre i den ena änden och två korta i den andra som flätas ihop till en svans. Ev kan man ha lite rassel i bollen. Min kisse älskar att jaga denna billiga leksak :)
Mycket nöje!!
#46. Nu måste jag göra sådana.. :). Är sjukt ohändig, men de verkade inte så svåra i alla fall.
Dom är jättelätta att göra! Tog mig max en timme att göra båda :)
Ett tips är att använda en mattskärare när man tar ut wellpappcirklarna.
Lycka till!

Här är en tapetserad aladdinkartong med bitar utskurna, precis så att katten får in/ner tassen och kan peta på godbitarna/maten där inne men inte få ner ansiktet där i. Katten måste alltså putta ut bitarna för att få tag på dem. Det brukar ta en stund :)
Den är plastad i botten för att inte kartongen ska bli äcklig.

#46 Verkar vara rätt lätt att göra :D mkt bra tips tack :D
#49, 50 Precis vad jag behöver! Min katt kan äta hur mkt som helst. Jag använde äggkartong men de blir snabbt smutsiga så super bra tips tack! :D

#51 Jag kör med mat i glasburkar annars, bara att diska när det behövs.
#52 Alla glasburkar här hemma används tyvärr men ska försöka få någon ledig ;)
Ett litet tips till er med katter som gillar saker som prasslar, knöggla ihop en muffinsform och släng det till katten. Det uppskattar verkloigen här hemma :)