Katt trick!
Hej, jag undrar om någon av era katter kan göra tricks+
Min katt Franz kan :
Sitt
ligg
vacker tass
give me five
och håller på att lära sig rulla runt :)
Båda mina katter kan..
Tass, Sitta fint, Sitt, Vinka, Apportera och "pang" (jag skjuter katten och den slänger sej ned) :P
Den äldsta (2år) katten förstår även nej och ner :) fast det är inte riktigt ett trick :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Min ena kan puss. Då gnuggar han nosen mot min näsa.
#1 Hur lärde du katten Pang?
#2 Jag knäppte med fingrarna och sa pang och försiktigt knuffade om kull dom eller la dom ner, och sen fick dom en godis när dom låg stilla, får dock vara en kort stund i början och förlänga successivt :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Min kisse kan high 5, high 10 och ligg. Försöker lära henne att snurra runt men det känns trögt, hon fattar inte trots att hon är snabblärd annars så jag får komma på nåt annat. Pang kanske :) Min ena jouris kan high 5 och lär sig att vinka :)
Min katt kan sitt, ligg, vacker tass, high five, high ten, snurra, rulla, stå (på bakbenen), hoppa upp, puss, vinka och kram
:)
Hur gör ni när ni lär katten tricks? Hur ofta tränar ni? Hur lång tid kan det ta att lära sig något trick, ex. give me five, ligg, snurra?
Mina katter kan: Sitt Sitt fint Vacker tass Puss (då får man en slick på näsan) Stanna (med betydelsen att de ska stanna på insidan dörren när jag går ut/in). Gå ner (med betydelsen hoppa genast ner från t.ex bänken/bordet). #7 Jag lärde mina katter på samma sätt jag lärde min hund: med godis och beröm & klappar när de gjorde rätt. Vid t.ex tass lyfte jag deras ena tass samtidigt som jag sa ordet och därefter fick de något gott. De lärde sig väldigt snabbt vad de skulle göra, efter några få dagar satt det.
#7 Det finns lite olika metoder man kan använda sig av, vanligast är att man tränar med en klicker. Jag började klickerträna Sheldon när han var ganska så liten, men övergick efter ett tag till att bara använda min röst och godis eftersom att det fungerade bättre just för oss. Katter är ju individer så man får helt enkelt hitta en metod som passar både katten och sig själv. Jag gillar klickerträning, men jag märkte att just med Sheldon så lärde han sig bättre på annat sätt. Bra godis, något som katten verkligen tycker om är också bra att ha, själv så använder jag mig av Planet Pet eftersom att båda mina katter är helt galna i det godiset. Sedan så är det tålamod som krävs. Det krävs mer tålamod för att träna en katt än en hund oftast, och utan tålamod kommer man inte långt. Sedan så är det viktigt att ha kul, det ska vara roligt, inte jobbigt. Det ska inte kännas som jobb, utan något som faktiskt är kul för både katten och för dig. Korta pass, sluta innan katten blir uttråkad. Det är bättre att köra 5 minuter 5 gånger än 25 minuter en gång. En lugn miljö är också bra, annars är det lätt att katten blir distraherad av ljud och rörelser. Hur lång tid det tar att lära in ett trick går inte att säga, för som sagt så är katter individer och vissa har lättare för att lära sig vissa saker än andra, precis som med hundar och med oss människor. Svårare tricks tar oftast lite längre tid, men bara för att det tar lite längre tid så betyder det ju inte att det inte går. Att lära in kram för mig tog längre tid än att lära in sitt till exempel, och att lära in rulla tog längre tid än att lära in ligg. Efter att man har lärt in ett trick så kan man ju även finslipa det, jag lärde till exempel in rulla, sedan dubbelrulla, då rullar han två gånger istället för en. Lär bara in ett trick i taget, kör inte massa olika på en och samma gång, då är det lätt att katten blir förvirrad. När du är nöjd med ett trick, börja på ett nytt, men sluta inte göra det som du redan har lärt in, utan kör det också ibland. Jag tränar Sheldon några gånger i veckan, ibland mer och ibland mindre, det ska sm sagt vara roligt för båda och inte jobbigt. Det är ett fantastiskt sätt att stärka relationen mellan katten och sig själv dock!:)
Ja det var lite så jag gjorde då och då, men antagligen alldeles för sällan för att det ska sätta sig ;)
Vilken bra beskrivning du gav! Min ena katt misstänker jag är ganska läraktig. Redan som liten kattunge började hon apportera spontant när vi kastade iväg leksaker. Jag önskar att jag hade mer tid att lära henne tricks. Eller så får jag se till att ta mig tid. Fem minuter här och där för övningarna borde alltid gå att klämma in under dagen. Ska skaffa kattgodis bara. Torrfoder är inte så jättepoppis i övningssammanhang ;)
Det jag kommer på nu är att jag lärt min katt att ställa sig med alla fyra tassar i/på en låda. Tog kanske 4x15 minuter tills han kunde det. Har börjat lära in flera saker men det har inte gått så bra med dom.
Min andra är lite mer svårlärd, håller på att lära honom att ställa sig med tassarna på en "kloss"(20x15x4cm kanske), har kommit så långt att han lägger ena tassen på klossen.
Jag tränar med hjälp av klicker. Det varierar stort hur ofta vi tränar men när jag håller på att lära dom ett nytt trick så tränar vi 1-2 ggr i veckan tills det är inlärt. Sen kan det dröja några månader till nästa gång vi tränar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min katt Berit kan Sitt Också T.ex om hon krafsar på dörren med två tassar säger man en tass så byter hon till en tass, sen om hon krafsar med höger så säger man vänster och petar på vänster så byter hon till den. :)
Genom klick-träning kan min lilla Sassi:
Sitt.
Ner - hoppa ned från det hon står på.
Hopp - hoppa upp på saker.
Sitta fint.
Tass (det är inte hennes favorit lek men hon kan när hon vill)
Touch - nosen tar kontakt med min ena handflatan.
Stick - jag håller i en speciell färgglad pinne som hon ska följa. (Pågående lek/projekt)
Mat - det har hon lärt oss här hemma faktiskt. Tydligt "Maa" betyder "Mat". :)
Hon lär oss lite saker här hemma också haha.
Åå va kul, jag blir så pepp!
Jag har än så länge tränat på att hon ska först sitta och sen ställa sig på bakbenen, då får hon godis :)
Funkar rätt bra! Blir ju som en mer självklar grej eftersom hon vill nå godisen. Känns som ett bra sätt att börja på, ska övergå till annat snart. Tränar med klicker och godis :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Min lilla honkatt som fyller två i juni kan
- Ursäkta? (med betydelsen att han ska genast gå ned från bordet/diksbänken där hon inte får vara)
- Kom!
Andra tricks är mer självlärda skulle jag vilja påstå. Som att springa jättesnabbt fram och tillbaka, hoppa högt i luften och fånga tennisbollar, gömma sig under filtar och klättra i mattes (fd) jättestora blomma.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!