Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1604 ggr
Eywa
0

Vänja vid blötmat

Hej!

Jag vill helst att mina katter endast ska äta Mjau blötmat på burk. Det är väl det bästa dom kan äta efter BARF enligt min mening, men BARF har jag inte möjligthet eller kunskap att ge min katter för tillfället.

Problemet är bara att två av mina katter bara äter torrfoder och dom verkar inte tycka någon sorts blötmat är god. För ett år sedan, när dom först flyttade hit åt de blötmat med glädje, men dom blir bara mer och mer kräsna ju äldre dom blir och nu duger ingen sort. Dom är nu 1,5 och 5 år gamla.

Hur ska jag vänja dom vid att äta blötmat igen? Min yngsta får blötmat varje kväll och äter det, men jag märker att även hon börjar bli mer kräsen.

grandma
1

Har du provat med att inte ge dem något annat? Jag menar, till slut äter de kanske när de blir tillräckligt hungriga. Det gör i alla fall mina som också matvägrar ibland. Mina katter är inte överförtjusta i Mjau men jag ger lite blandad kompott. Ibland whiskas, bozita eller Iams. 

Jobbigt när de små liven inte vill äta det vi tycker att de ska äta. Hoppas det ordnar sig.🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Eywa
0

Det var det jag funderade på, men jag är såklart rädd att dom tar skada av det. Jag vet att dom egentligen inte tycker det är äckligt, jag menar, dom har ju gillat det förr. Dom är bara kräsna och bortskämda antar jag.. Men katter matvägrar väl inte så länge att dom tar skada?

Någon som har något annat tips?

grandma
0

Min ena katt åt inte på ett dygn när hon kom till mig som 4-åring och sen när jag kastrerade henne så åt hon inte på 1 dygn men båda gångerna drack hon vatten. Hon mår förträffligt😃. De tar inte skada

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

fvanilla
1

Det finns tips hur man övertygar en katt att äta blötmat. http://www.catinfo.org/docs/TipsForTransitioning1-14-11.pdf Detta är en riktigt bra guide, dock på engelska.

Två bra saker att ha i åtanke om man ska omskola: ha INTE torrfoder framme hela tiden. De kommer att föredra torrfodret p.ga dess buljong. Min äldsta katt älskade blötmat när han kom till mig, men när han även blev erbjuden torrfoder under en period så blev han mer och mer förtjust i torrfoder och han blev dessutom riktigt kräsen.

Börja gärna med "fjäskmat", alltså riktigt god blötmat. Testa olika märken och konsistenser.

Först brukar man dela upp torrfodret i måltider, på så fasta tidpunkter som möjligt. Sen har man framme endast blötmat vid måltiderna och sen ge dem torrfoder efter runt 12 timmar eller så, och så om igen. Man får ha tålamod, det kan ta ett tag att omskola en torrfodersätande katt.