Kattunge, dålig i magen..
För en knapp vecka sen blev vår lille (ca 4,5 mån) kille lös i magen igen. Han fick lite mer blötmat än han brukar och därefter blev avföringen ljusbrun och lös (OBS ej rinnande), vilket även skedde förra gången jag testade ge mer av blötmaten. Efter några dagar köpte jag Diarsanyl som jag, dumt nog, blandade ut i väldigt lite fil (mindre än0,5 tsk) och jag tror att filen blev för mycket och motarbetade Diarsanylen, därav har jag inte sett förbättring. Har nu gömt Diarsanylen i små bitar påläggskalkon. Hans avföring luktar väldigt illa, är inte rinnande men lös, emellanåt Korvar men mest en "klump". Fastnar lite i päls och tassar emellanåt så han får tvättas av en hel del. Han äter och dricker bra ändå, och ter sig inte allmänpåverkad eller har gått ner i vikt. Några tips på huskurer som stoppar upp? Eller annat jag kan göra? Tack!
morotspure? skonkost?
#1 blir det inte en omställning för magen då? Att gå från vanliga maten till ex purén och köttfärs ?
#2 om katten är dålig i magen brukar man ge skonkost för att ge magen/tarmarna en chans till vila. sedan verkar ju blötmaten göra att din katt få diarre så rådet är att sluta med blötmaten helt.
Ja blötmaten är helt ute ur bilden. Torrfoder fri tillgång. Funderar på att ta bort och låta magen vila till inrn? Vilken skonkost rekommenderas? Kyckling? Fisk? Färs?
Sen angående vikten; han vägs varje vecka, och nu senaste veckan har jan inte gått ner i vikt, men inte heller gått upp som han brukar.. Men det beror väl på den dåliga magen? Bör jag oroa mig?