Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1490 ggr
Wony
0

Espree schampo?

Jag har tänkt beställa hem en flaska schampo, och fastnade för Espree. Men jag funderar på vilken sort som kan rekommenderas till en vanlig korthårig katt? 

Jag har tittat på deras Two in One, som verkar smidigt, då man inte ska behöva ha i balsam efteråt, men jag funderar på om den verkligen gör ordentligt rent i så fall, eller om man ska satsa på någon annan sort, ev med separat balsam?

Vill helst bara ha tips på Espree, då jag ska beställa från Animail, och där finns det massor med sorter att välja på från just dem.

IceJossan
0

Jag har tyvärr ingen koll på detta schapo, men är nyfiken på varför du ska duscha katten?  Många duschar katten "bara för att" nämligen, andra för att katten är dammig eller fått lite mojs i pälsen (då räcker det att gnugga med våt handduk). Det är inte alltid schampo behövs alls.

Wony
1

Jag vill ha ett kattschampo hemma ifall olyckan är framme. Hon är ju utekatt, och om hon geggar ner sig eller av annan anledning blir skitig så vill jag kunna tvätta henne ordentligt. Och då vill jag ju också att det ska vara bra att använda också, och fungera bra. 

Kommer inte att tvätta henne ofta och "bara för att" utan helt enkelt om det behövs.

SuperLimm
0

Jag använder Espree till min hund och tycker det funkar bra. Det finns olika sorter för olika pälsar. Har även använt det på katterna vid något tillfälle och det var inga problem. Jag har använt rainforest och silky show. Båda finns med tillhörande balsam och räcker väldigt länge eftersom både schampo och balsam ska blandas ut med vatten. Men på en katt är det nog enklast att köra på ett med både schampo och balsam i. Kan inte tänka mig att det inte skulle bli rent av det iaf.

Mvh Linn

marabo_
0

#1 jag duschar min katt varje vecka!

okej det r ju för att vi har allergi men….

jag ser inget problem med att tvätta :) hur tänker du kring det?

P.S jag vill inte låta dum eller spydig utan jag undrar bara! :)

Wony
0

#3 Jag har kikat på några olika sorter, bland annat Two in One och Hypo-allergenic, då de verkar ha balsameffekt eller inbyggt balsam och verkar vara snälla. Men sedan har jag också tittat på Lavender & Chamomile samt Berry Delight. Alla de sorterna verkar vara ganska snälla, så egentligen kanske det inte spelar någon jättestor roll? Är som sagt lite orolig att t ex Two in One inte ska göra rent lika bra, men det kanske är obefogad oro…

IceJossan
2

#4 Risken är att kattens hud tar stor skada av att bli tvättad så ofta. Man rubbar den naturliga fettproduktionen. Vissa katter är ju känsligare än andra så klart. Torr hud, Mjäll osv.

Att tvätta katten varje vecka för att man ska kunna bo med den, ja det har alltså sina risker.

marabo_
0

#6 mm men vi använder bara schampo varannan vecka!

och så är han ju inne katt!

vi tvättar honom inte baba för att vi har allergi utan oxå för att vänja för när han är vuxen så kommer vi inte bada honom lika ofta! :)

Anita N
1

Twoin one funkar inte riktigt bra. Ett shampo luckrar upp och öppnar hårstråna så att fettet kan tas bort. Späd ut schampot innan du använder det och shamponera gärna flera gånger för bästa resultat. Skölj länge efter sista shamponeringen så att allt shampo försvinner. Efter detta häller du på balsam som även det ska spädas innan användning. Skölj noga efter detta. Balsam stänger igen håret och gör att det står emot fett och smuts bättre. Till min tjej med mycket ullpäls använder jag Silky Show från Espree medan hanen med lite ullhår och mer överhår använder jag Pomegranate från Dog&Cat Vilken typ av päls har din katt? Krisar det kan man använda tex Yes att tvätta med. Jag brukar faktiskt använda det som första shamponering inför kattutställningar.

Glad Skåning

Wony
0

Hon är en korthårig huskatt. Jag är inte så jätteduktig på det här med typer av päls dock, om jag ska vara ärlig. Hur ser man vad de har för slags päls?

Wony
0

Jag hittade en beskrivning på pälssorter, och om jag går efter det så har hon nog relativt mycket underull. Eller ja, underull och täckhår är det väl mest av.