Livrädd:(
märkte nyss att min katt får kväljningar. När jag rör han på magen kväljer han men han har inte spytt:( Han ser lite hängig ut och har munnen svagt öppen. Byter plats då och då.
Var ute med han idag i koppel och stod bunden vid stallet:/ Och har har provat ny kattmat i dag ed grönsaker i.
Han reagerar när ja leker med honom men inte som vanligt.
Senaste vaccination skedde i februari och avmaskad var han den månaden med:'( Jag är jätte orolig.
Han är under ett år och är korthårig bondkatt:/
Tips på vad det är?
PS om det förvärras imorgon eller inte blivit bättre går jag självklart till veterinär:(
Han kan ha fått i sig något giftigt eller skadligt men det finns mycket det kan vara. Oavsett så låter det allvarligt att sitta med öppen mun. Andas han fortare och/eller tyngre än normalt? Det är också ett dåligt tecken. Jag skulle åka in till veterinär så fort jag bara kunde, just på grund av kombinationen med öppen mun.
Har ingen chans att åka någonstans där jag bor fören imorgon:'( Han har fått mjölk för tio min och nu små spyr han upp det och försökte dricka igen men han kunde inte. Nu ligger han bara med nosen ner i sin egen säng. Vit skum som kommer upp när han lyckas spy men kanske är mjölken med:(
Nu ser det ut som om han försöker få upp en hårboll men han byter liksom plats:( Ska det göra så ont att spy en hårboll:/ Och han lyckas inte:(
Han andas lugnt men jag vet att han varit lite orolig idag. Rest rygg och sånt:/
Jag är skräckslagen och förbannad för.. varför skulle de hända nu:'( Jag älskar honom mer än allt och önskar att ja bara kunde springa in till veterinären nu:/
nu går han omkring och kollar på lite saker:( Men försöker också spy:( Väntan på morgondagen är hemsk…
Har du kollat i munnen om något fastnat?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
svårt och kolla men ska försöka idag igen. Har inte sovit ett dugg. Han är inte bättre så har grov panik för det är ju röd dag idag. Har dom inget öppet? Bor i blekinge. Närmaste djurklinik ligger i karlshamn.
Sådant tycker jag borde ha öppet någon timme på röda dagar med:( Vänta till tisdag för att rädda min katt? Han är för dålig för det:'(
Finns det ingen akutmottagning du känner till som du kan åka till?
Står bara att det är stängt:'( Näsum och karlshamn som jag vet ligger nära har stängt:'( Vad tusan ska jag ta mig till:'(
Läckeby djursjukhus och Växsjö djursjukhus har båda jourtider och välkomnar folk från Blekinge.
Har du provat hos distriksveterinärerna? http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/har-finns-vi/hitta-till-oss/lan/blekinge-lan/karlshamn.html
Där fanns ju i alla fall ett journummer.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ring närmaste djursjukhus. Att katten andas med öppen mun låter alarmerande i mina öron. Har bara stött på det hos mkt sjuka djur. Kan du inte ta dig till djursjukhuset så kanske de kan rekommendera ngn jouröppen mottagning närmare dig.
Undvik att ge katten mjölk - det är ingen lämplig dryck för katter. Kan bl a ge magproblem.
Hade katten full tillsyn när den stod bunden (?) vid stallet? Kan katten ha råkat ut för något där? En bunden katt är extremt utsatt då den inte kan fly undan om något händer.
Katter får f ö inte hållas bundna utan ständig uppsikt som jag förstått det.
Har misse reagerat på vaccinering tidigare?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hej igen. Han var helt slutkörd om man säger så. Han bara låg stilla och vände sig om och hade ont. Nu är han bättre. Han älskar att bita i de andra katterna. Alltså jaga och det har han gjort. Han snodde min mammas yoghurt. är rätt säker på att han hade något i magen. För han hade ont i magen och upp till halsen. Kanske fått i sig hö eller något. Fann håstrå i hans avföring. Har slängt varenda hårborste jag har här.
Förstoppad och det och nu när han ränt efter de andra katterna så är han bättre. Jag säger inte att wuhu mirakel kommit. Utan jag hoppas att under dagen så blir han helt sig själv igen. Slutar med maten jag köpte till han igår för säkerhets skull och ska fortsätta köpa mjau och några gånger i månaden ska jag nog köpa mer lyx blöt mat. Då han hatar torrfoder.
Hemsk skräck natt. Inte sovit något och jag är oerhört tacksam att ni skrev till mig. Man får liksom prata ut. Mitt på natten etc då det inte är så många vakna. Tack så jätte mycket<3 Hoppas att hans förbättring stärker sig under dagen<3 Tack allihopa<3
#11 Skönt att han är bättre och klokt att köpa smarrig blötmat åt kissen. Hoppas han inte åter insjuknar nu och att det hemska är över.🤗
Sjukt söt också för den delen. ❤️
Oj vilken söt liten skrutt!
Vilken sötnos!
Skönt att han mår bättre nu.
Det verkar som om han har något i halsen och gör allt för att kräka upp det men lyckas inte. Imorgon är inte en röd dag så frågat många om dom har öppet. Skrev till någon och fick bara detta svar tillbaka.
Hej!
Du hittade väl närmaste mottagning i Blekinge på www.distriktsveterinarerna.se under Här finns vi.
Hoppas du har fått hjälp.
Mvh
Distriktsveterinärernas huvudkontor/EJ
Skrev till min närmaste klinik men dom svarar inte. Jag blir så arg för djur kan faktiskt också bli akut sjuka på helger:( Djur är faktiskt lika värda oss människor. Våra sjukhus är ju alltid öppet. Finner ingenstans:/
#15 I länken jag postade till dig i inlägg 9 finns din närmaste distriktsveterinärs journummer, alltså, de svarar dygnet runt.
Hur betalar man Jour? Faktura och hur mycket ligger det på?
#17 Det är det nog bäst att du frågar vederbörande om.🙂
Avvakta inte längre nu utan kontakta distriktsveterinärerna så att missen får hjälp ❤️. Låter som att misse har det väldigt jobbigt - det är inte OK.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ringde dit men var bara telefon svarare…:(
Vad sa man på telefonsvararen? Lämnade du meddelande? Hur långt är det till närmast jouröppna djursjukhus? Distriktsveterinärer brukar inte kunna svara när de är ute på t ex en bondgård men de brukar alltid ringa tillbaka så snart de kan om man har lämnat tfn nr. I alla fall fungerade det så här i stan när jag hade häst.
Har du ringt samtliga tfn nr som finns i den aktuella länken (se inlägg 9)?
#22 Postar numret:
Jourtelefon
0900-208 11 80
Läser man på deras hemsida så fungerar det med både kort och faktura, däremot vill de helst inte hantera kontanter.
** 0454-100 06
**
Min mamma ringde dit och sa att dom sa att dom var tillbaka på tisdag igen.
Han mår bra han äter och dricker. Gör sina toabehov utan något lurigt i eller blod. Han leker för fullt men han vill mest sova många stunder. Bortsett från att han är tröttare nu så beter han sig som vanligt.
Gillar inte att han sover så mycket men vi sover ju mycket när vi är sjuka? Min familj tycker att jag är jätte nojjig och säger du ser väll att inget är fel men är lite ovan vid att han sover så mycket nu bara.
Och han äter rätt mycket med och det är dessutom dags för avmaskning. Det är väll inte så bra att avmaska nu när han varit "sjuk"? Eller?
( Är 7 månader och kastrerad för 2 månader sen)
Men på hemsidan står det att de har beredskap för akuta sjukdomsfall dygnet runt, året om och att man hänvisas via knappval, telefonsvarare eller personal på plats till den veterinär som har beredskap?
Du skrev att han avmaskades i februari? Hade han mask då? Går han ute och äter fåglar/möss? Eller går han bara ut i koppel?
Avvakta åtminstone tills på tisdag och rådgör med veterinären huruvida det är lämpligt att avmaska tycker jag.
Ps. Ringde din mamma 0454-100 06 så verkar det vara ordinarie tfn nr till distriktsveterinären och inte deras journummer som är 0900-208 11 80 (se #23). Ringer man på helger måste man med all säkerhet använda journumret för att nå veterinären, då veterinären inte har någon vanlig mottagningsverksamhet utan endast jour under helger .