Hålla rätt.
Kan nån förklara eller visa en bild på hur man håller en kattunge (eventuellt en vuxen) ordentlig så att den sitter bekvämt. Eller är det så att man ska känna efter hur en katt vill bli lyft?

För att förenkla det hela lite så greppar man mellan frambenen och håller under rumpan och lyfter upp. De flesta katter brukar det gå bra med att göra så, även om inte alla tycker om att bli lyfta alls.
Och andra kan man lyfta hur som helst, men det gör jag bara med katter jag känenr väl, de får stå ut med lite bökigheter från min sida:)
På bilden visar jag hur man inte bör lyfta en katt kanske, men hon höll på att trilla över sängkanten, så det var en räddningsaktion:)
Ja, det sättet brukar jag lyfta katter på (inte det sättet på bilden) och då brukar dom tycka om det.. Igår var jag hos en kompis som hade en 12 veckors gammal katt, och den tyckte om när man holdt den så :D

Ja, det är så jag holder! :D

Det är jättebra att börja hantera kattungarna mycket från det de är små, inte störa när de diar, men att ta för vana att gosa och lyfta med dem regelbundet. Då blir de vana och brukar uppskatta det hela ordentligt.

Så otroligt söt!
Den liknar min huskatt Drutten så väldigt mycket, hon är halvperser hon oxå. Drutten är snart 15 år och inte alls lika ulligt gullig på samma sätt, men väldigt söt på annat vis:)

Jag tycker också man ska bära katter så som Pia skriver. Men endel envisas ju med att lyfta katter i magen. Jag blir galen på folk som kommer hit på besök och som lyfter mina små i magen. Och när man sen säger till att de inte får lyfta så så blir de arga och sura på mig. Jag är ju bara rädd om mina tjejer, och vad jag läst i böcker så kan katten ta skada av att bli lyft i magen. Stackars lilla Signe fick hela magen intryckt, som tur är så tycks hon inte ha tagit skada av det i alla fall.