Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13809 ggr
sesam10
17

Urinvägsinfektion- hur förhindra, några tips?

Min 13-åriga hankatt fick i november, bakteriell urinvägsinfektion som blev bra med antibiotikan Vetrimoxin. Nu har han fått UVI igenGråter 

Jag undrar om ni kunniga kattmänniskor har några bra huskurer eller tips på hur jag ska kunna förhindra bakteriell urinvägsinfektion?

Maten kan jag inte ändra på eftersom katten har förhöjda njurvärden och därför äter speciellt njurfoder.

MonicaLagerquist
0

Finns njurmaten i blötmatsvariant?
Annars så skule jag rekomendera dig att se till att han får i sig mer vätska så att han kissar oftare.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Få honom att dricak mera vatten.

Hitta något blött han verkligen gillar, till exempel kycklingspad, laktosfri grädde etc och servera det ofta och utspätt med vatten så att han får i sig mer vätska.

AgnetaB
0

skaffa en vattenfontän,det brukar de dricka mer ur.

[Forest]
0

nyfiken på svar :)

sesam10
0

Tack för era förslag och tips!

Ja det gäller nog att försöka öka vätskeintaget för att skölja igenom ordentligt. Tycker att han dricker ganska duktigt men det är säkert inte tillräckligt. Njurmaten finns i dyr blötvariant (Hill´s) så den ska jag börja ge en portion av varje dag. Gott köttspad att dricka har jag inte tänkt på då vi tvåbeningar är vegetarianer, men det ska jag försöka fixa ibland, allt för katten.

Fler tips? Något som är bra för balansen i blåsan?

Cindy
0

#5 Du kan prova att ge Kolloidalt Silver. Det är en naturligt bakteriedödande vätska man kan ge dagligen. Finns i zooaffärer (t.ex www.zoo.se) och hälsokostbutiker. Det använder jag till mig själv vid uvi-känningar, och just nu till min pojkväns katt som hade en svår uvi för nån månad sedan. Hans provvärden har gått från mycket bekymrad veterinär till glatt överraskad veterinär, så vi fortsätter!

Vänliga hälsningar
Cindy

sesam10
1

#6 Kollodialt silver låter intressant. Det ska jag absolut kolla upp och läsa mer om. Det vore kanske något för att öka renheten i en vattenfontän? Jag har länge funderat på en sådan men är rädd för att det kan skapas en bakteriehärd.

BARFmycat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan ju testa att köpa kött och mixa det med vatten, bara till katten liksom. Sen frysa in i iskuber och ta fram en kub då och då under dagen så han får slicka i sig allt eftersom den tinar.

Ställa vattenskålar överallt är också någonting jag kan rekommendera, då "komemr de på" att de ska dricka när de går förbi enGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cindy
0

#7 Hm, jag har faktiskt aldrig tänkt på att man kan ha i det i vattenfontänen (det säljs ju under parollen "vattenreningsmedel"), ska fråga leverantören om det finns några som helst hinder för det.

Jag blandar ner en skvätt i Shangos blötmat, eftersom det inte smakar något så smaskar han glatt i sig rubbet som vanligt. Glad

Vad gäller vattenfontän som bakteriehärd så är det inget jag oroar mig för, eftersom mina fontäner har kolfilter. Byter ut filtret ca var 6:e vecka, då är kolet fortfarande aktivt och renar vattnet. Plus att jag givetvis diskar ur fontänen titt som tätt.

Jag har en Drinkwell Platinum och en Pioneer Raindrop Style i svart keramik. Funderar på att köpa en Raindrop Style i rostfritt stål också, ytan i den är ännu lättare att hålla ren än plast och keramik.

Vänliga hälsningar
Cindy

sesam10
0

#8 Det där kan jag faktiskt tänka mig att göra. Vad för slags kött ska jag köpa? Kan ingenting alls om kött och kommer känna mig rådvill vid köttdisken. Något som passar speciellt bra för katt?

#9 Raindrop Style i rostfritt är snygg och verkar praktisk. Det blir nog en fontän till gossarna. Skönt att slippa ha kranarna på dropp stup i kvarten också.

BARFmycat
0

Vilket som helst så länge det inte är fisk, och inget som är marinerat eller saltat eller rimmat osv. Testa med färser, kanske lättast att mixa?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

constantin
8

Det finns ett kosttillskott som heter Björkglukos i hälsokostaffärer. Det tar bort infektionen inom ett par dagar utan biverkningar.

Josefa
0

Funkar det på katter? Tänker på att katter många gånger inte tål sånt som människan tål.