Kräsen katt...
Har en kastrerad ragdollkille på snart 9 månader gammal (innekatt) som är oerhört kräsen när det gäller mat…
Han håller sig till sitt torrfoder (Royal canin persian kitten) och sen försöker jag ge honom blötmat morgon och kväll.
Gourmet Gold paté är den enda blötmaten som duger i princip och det är viktigt att det är just paté, bitar i sås duger bara till att slicka i sig såsen (om inte matte mosar det så det blir som paté såklart….) Helst ska de va Lamm och anka också…
Men inget annat är av intresse…
Jag som har haft katt hela mitt liv är van med katter som kan få en liten skink- eller ostbit, lite köttfärs eller något annat gott ibland men inte Milton…
Kaviar kan han konstigt nog smaka på trots att det är så salt…
Blev glad när han faktiskt ville smaka på lite grädde häromdagen! :P
Jag som är väldigt djurintresserad och har ett tänkt att eftersträva naturliga beteenden och föda så mycket som möjligt har haft funderingar på att ge honom BARF men det är ju inte ens att tänka på eftersom han är så kräsen.
Det är väl inge större problem egentligen, han äter och går upp i vikt som han ska.
Men ska han va så här kräsen? Är det något jag kan göra ?
Har testat lite olika saker på olika sätt sen han var kattunge men nää det är den mest kräsna katten jag haft :P
Nån som känner igen sig?
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Samma här! Har haft en katt (Tucko) som var väldigt kräsen jämfört med dom andra…Torrfodret dög, blötmat gick bra med dom flesta, främst Gourmet Gold bitar i sås, men absolut inte Sheba, smakade inte ens på den bara nosade. Och sen våran mat, den var ju inte jätte god, hans favorit bland allt i hela vida världen var blomkol! Efter det broccoli, så, inget ovanligt direkt, samma gäller nuvarande hunden (kräsen, inte samma smak som katten då).
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Man vill ju skämma bort sina djur lite (iallafall jag) med någon godbit ibland så det är lite tråkigt att helt plötsligt ha en katt som inte är ett dugg intresserad av något förutom sitt tråkiga torrfoder :P
Trodde först att han var kräsen för att han va kattunge men nu tycker jag han borde börjat testa annat.
/Elin
Ja visst vill man? Men testa och ge honom lite olika saker, och om du hittar något han verka gilla extra mycket så har du ju hittat någon godbit att ge till honom ibland ;) Testa ''konstiga'' saker som t.ex. grönsaker, kaviar, rödbetor, eller helt enkelt olika kattmat/godis, lycka till :)
Jaa det är väl bara att testa sig fram då, är väl kanske inte han som är kräsen, kanske matte som inte hittat det rätta än ;)
/Elin
Haha, ja så kan det ju också va :)
Känner igen detta jag med. Min lilla honkatt som fyller två år i juni är väldigt kräsen hon med. Hon äter i princip bara fem saker, i just denna rangordning:
1. kattgräs
2. torrfoder (Iams young adult, kyckling)
3. mattes blomma i köket
4. blötmat (Mjau ska det vara och bara oxkött i sås/gele eller nötfärs)
5. Kattmynta (gärna de där i tablettform, tror de kommer från Dogman)
Min hankatt på någonstans mellan 6-9 år (hittekatt) har denna rangordning:
1. Allt som går att äta ska ätas och gärna honkattens mat på nätterna när matt och husse sover så kanske de inte märker något.
De är båda två innekatter och hittekatter, honkatten har bott hos mig sedan hon var 5 veckor gammal. Den andra kom hit som vuxen. Ibland undrar jag om det är jag som har gjort så att hon är så kräsen faktiskt…
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Mina föräldrars katt (som jag vuxit upp med så jag bodde hemma) är en väldigt kräsen dam. Äter bara sitt torrfoder och ibland yoghurt eller godis "denta bits". Jag och sambon skaffade oss nyss en ragdoll hane som är 4,5 månader nu och han däremot äter ALLT! I köket är han en liten dammsugare och rusar mot vad vi än råkar tappa. Galen i vatten är han dessutom, slurpar i sig inte bara i vattenskålen utan ur golvbrunnen när vi duschat och ska vi tvätta av ex en tass med fuktat papper slänger han sig över det och slickar :p så olika det kan vara! :)
#6 "Ibland undrar jag om det är jag som har gjort så att hon är så kräsen faktiskt…"
Jaa jag tänkte så jag med men jag har ändå försökt testa ge honom lite olika saker som katter tycker om redan när han var kattunge men han har alltid vart så kräsen. Det är väl bara ås vissa katter är helt enkelt…
#7 Hehe rolig katt :) Milton är också lite tokig i vatten, dricker ur vattenskålen men föredrar att dricka direkt ur kranen, ur badkaret eller ur våra glas med vatten. Här har jag nog skämt bort honom måste jag erkänna! Då det var väldigt gulligt när han varje morgon som kattunge stod och jamade nedanför vattenkranen :P
/Elin
#8 Jag har också testat med olika saker på henne. Men först tittar hon på mig med "Är-du-helt-knäpp-i-bollen-människa?-"blicken, för att sedan i bästa fall peta lite på ostbiten (eller köttbiten eller vad det nu kan vara) innan hon lämnar köket i ren protest. Bara att byta från kattungefoder till ung vuxenfoder var en låååång process och inte den där vanliga med 1 vecka 10 dagar.
Men kattgräs älskar hon så mycket så att jag kan inte ha det framme utan uppsikt för då hetsäter hon upp en hel kruka på typ en kvart. Älskade knäppa katt.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!