Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2568 ggr
Maria Katarina
0

Famnkatt?

Vi har en ragdoll, en väldigt sällskaplig liten en, och skulle gärna skaffa en kompis till honom. Jag skulle gärna ha en katt som tycker om att vara nära och i famnen, har aldrig haft en sån katt hittills. Har ni nåt förslag på ras?

Fridaaaa
1

Där handlar det mycket om individen gällande hur mycket dem gillar att ligga i famnen :)
Skaffar man kompis till sin katt är det bra om de har ungefär samma energibehov eller vad man ska säga.
En ragdoll till kanske? Eller en birma? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

grandma
2

Mina burmor är ju ganska busiga och det är full fart här hemma men de är också enorma gosegrisar. Ligger gärna bebis i famnen eller på axeln eller som en boa runt nacken när jag sitter vid datorn. Man får sig många goda skratt av de små liven. Men jag har ingen aning om hur de två raserna funkar ihop. Är ragdollen en soffpotatis till 100% då är det nog bäst att ha en liknande ras.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[sakring2]
2

Trodde i min enfald att ragdollen var just en famnkatt.

grandma
1

# Ja det finns säkert undantag där med😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Junkan
2

Birma utan minsta tvekan, stor skillnad mot ragdoll. Birma vill hänga på dig, ragdoll vill hänga med dig.

IceJossan
3

Huskatt!

Jag har en f.d. hemlös honkatt som var paniskt rädd för människor när jag fångade in henne i fälla och en tid därefter. Nu är hon ett riktigt litet gostroll som ska sitta i knä och kramas hårt i famnen!

Maria Katarina
1

Tack för alla bra tips! Som du säger Junkan vill vår ragdoll hänga med oss, HELA TIDEN :) och är helt underbar, men trivs inte i famnen. Jag tycker synd om honom som måste vara ensam hela dagarna när vi är på jobb så snart är dags att skaffa en kompis till honom. Och då skulle det gärna få vara en kissekatt som trivs i famnen ibland :).

Junkan
1

Japp stämmer. Jag har haft förmånen att ha kontakt med 4st Birmor och alla har varit som plåster på ägaren, ska hänga på axeln eller ligga på ägaren mest hela tiden därför tror jag att det kan vara ett relativt säkert val. Min nuvarande ragdoll vill inte vara i famnen eller ligga i knä, däremot vill hon alltid vara i närheten och ligger bredvid. Men som alla säger, det varierar mellan individer också.

Fridaaaa
1

#5 Beror det inte på individ?
För jag har träffat birma, och varit hur mysiga som helst och de har ej varit kläniga osv på sin ägare :)
Så jag tror det ej bara hänger på rasen :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceJossan
5

Jag tror absolut inte att det hänger så mycket på rasen. Ragdollen ska ju trots allt vara trasdockan man kan kånka runt på dagarna i ända, men ändå är det inte alls den erfarenhet du TS har av den rasen.

För att vara säker på att det är just en famnkatt du får måste du välja en katt som redan verkligen tycker om att bli buren. Kattunge eller vuxen, vuxen är säkrast eftersom kattungar kan förändras så väldigt mycket under uppväxten.

Thisney
2

Sphynx 🙂 Vår tjej följer med oss överallt och vill alltid vara så nära som möjligt, hon gillar o sitta på våra axlar där hon har koll 🙂

Josefa
12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten tös som helst ligger i knät som söker ett hem. Född i juli-12. Ingen raskatt utan inlämnad på djursjukhuset för avlivning som nyfödd.

Maria Katarina
0

Vilken fining!!! Tyvärr är jag många tusentals kilometer borta och vårt familjetillskott är tänkt först till september-oktober. Men hoppas sötisen hittar ett bra hem!

AgnetaB
1

Jag har en kompis som har en ragdoll o hennes är en bredvid katt o hört flera säga så om sina ragdolls.Personligen tror jag det är svårt o säga så om en ras utan har med individen att göra. På mitt jobb har vi en huskatt som är "jobbigt" klängig o gosig. Han vill BARA sitta i knäet!

Kommer ihåg en annan huskatt som var likadan, klättrade upp efter kroppen o var helt ifrån sig:)

[trh]
1

Tror också det beror på individen. Vår ragdoll är kel-tokig och älskar att bli buren på eller sova på min hals.

Gatukorsning
2

TS -  kanske kan du kolla runt lite på katthemmen där du bor? De brukar ha bra koll på "sina" katter och känner dem väl. Där finns det även raskatter med jämna mellanrum.

Du kan ju också kolla lite med seriösa uppfödare i närheten kanske? De har ju ibland lite äldre katter eller andra katter som inte ska gå i avel av en eller annan orsak. Värt att fråga i alla fall!

Annars har vi en tokmysig katt på mitt katthem, en kisse som bor i jourhem nu. Lite som en hund fast en pratsam och mysig katt. 🙂

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!