Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 24908 ggr
PumpkinQueen
1

Munchkins

Jag är nyfiken på det med de här Munchkin-katterna (så kallade "taxkatter"). Lider de av att ha så korta ben? Eller är de bara som vilken ras som helst? Har de några andra genetiska "defekter"? Hoppas att någon vet. Cool

chilisalsa
2

Jag tror att de inte är framavlade utan det är en naturlig mutation i botten, alltså inte vad man skulle kalla för en defekt pga avel Flört Det borde göra att de är "friskare". Mutationer är f.ö. en absolut förutsättning för alla arters uppkomst inklusive oss själva.

Medarbeterare på Kost

Sehvrin
0

#1 Fast alla defekter har mutationer i grund och botten, så det är inte ett resonomang som fungerar. Däremot har du helt rätt i din sista mening, så mutationer i sig är inte dåliga, men de kan ge ett dåligt resultat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

chilisalsa
2

Naturligtvis, men det är inte en människa som avlat på en mutation utan naturen själv ;) I naturen slås de mutationer som inte är lämpade för en miljö ut, emedan de i en annan miljö kan vara perfekta. Sen kan såklart naturligt uppkomna mutationer också ha hälsoproblem vilket gör att chansen att den överlever minskar.

Naturliga mutationer mellan generationer i naturen går dock VÄLDIGT långsamt (genetiskt) i jämförelse med när människan lägger sig i det hela. Däremot kan väldigt små genetiska förändringar ge upphov till stora förändringar i t.ex utséende.

Medarbeterare på Kost

EddaM
6

Jag har fått höra att de lider av sina korta ben och annorlunda kroppar. Men om de sedan har flera genetiska problem vet jag inte. De kommer ialf inte att bli godkända av SVERAK någonsin och detta beror på deras problem.

Vem vill ha en katt som lider? Inte jag ialf!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

loppan007
0

alltså jag vet inte, lider dom inte är dom ju i alla fall skitsöta =D

AgnetaB
3

Smaken är olika men tycker de ser sjuka ut. Om de ej led skulle de väl vara godkända av Sverak.

loppan007
0

mjo.. finns en video på youtube med en högdräktig hona, magen släpar i marken :(

Sehvrin
0

#3 Fast det är ju människor som avlat på denna mutationen (korta ben) och de skulle troligen ha slåtts ut om de fick vara i naturen. I avel tar man delvis nytta av mutationer, men också varians i redan existerande drag (dvs den skillnaden i den genetiska uppsättningen som finns mellan olika individer) för att få fram så bra avkommor som möjligt. Människan kan inte skynda på mutationstakten (om man inte utsätter organismer för strålning eller liknande, men det är ju inget man gör i avel), men man kan påverka sannolikheten att mutationen får fäste i populationen.

Om man återgår till trådens ämne så vet jag inte så mycket om rasen, men det brukar väl i alla fall sägas om hundraser med korta ben att de lätt får ryggproblem?

chilisalsa
1

Man kan naturligtvis inte styra mutationer annat än öka sannolikheter såklart. två Munchkins får inte per automatik en kortbening. Vissa saker i utséende är dock dominanta… 2 långhåriga får bara långhåriga avkommor har jag för mig.

Det är ju det mänskliga urvalet som gör att förändringstakten blir avsevärt snabbare än i naturen. Vi har trots allt bara avlat på katter en försvinnande kort tid i sammanhanget och trots det finns det så stor variation numera… Hundar betydligt längre och därmed har det blivit större avelsproblem vad gäller hälsa.

Många hundraser har ryggproblem som du säger men jag tror inte det gäller den här katten iaf… en katts ryggrad är annorlunda konstruerad än en hunds.

Medarbeterare på Kost

EddaM
3

#9: De skall ha problem med sin rygg. De kan tex inte hoppa som en normal katt.

S*Luddhuvet´z

JossanH
1

Dom får ju en lite konstig hållning när dom går plus att det nog är slitande på ryggen att hoppa (det dom kan hoppa) och att sitta som en vanlig katt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

chilisalsa
1

Att dom inte kan hoppa på samma sätt som en katt med normallånga ben behöver ju inte ha något med ryggen att göra. Jag skulle inte bli förvånad om detsamma gäller andra katter med något kortare ben än normalkatten samt att katter med längre ben än normalkatten hoppar högre. Vår svenska Lokatt  har t.ex längre ben än en normal tamkatt´. Större muskler och inte minst längre hälsenor (kraftigaste i hela kroppen) borde tala för det iaf. Skulle tro att t.ex  bengaler är höjdhoppare men det kan nog någon annan svara på. Typ av muskelfibrer i låren spelar också in. Geparden har extremt stor andel snabba muskelfibrer i låren, 84% har mätts vid obduktion ! … men så är den snabb och hoppar väldigt högt också Flört Men det är min spekulation.

Medarbeterare på Kost

PumpkinQueen
3

Enligt vad jag läst beror de korta benen på akondroplasi. Hos människa är det tydligen den vanligaste orsaken till "dvärgväxt" (kallar man det fortfarande för det? Tyst ). Hos människor är ryggraden normallång och mentalt fungerar man precis som andra människor. Det står ingenting om att det skulle innebära problem med ryggen.

För att förtydliga vill jag säga att jag självklart aldrig skulle skaffa en katt som tillhör en ras som lider pga framavlade defekter (typ Scottish Fold). Men lider verkligen Munchkins? Om man jämför med hundar brukar man väl säga att taxen är en förhållandevis frisk och "naturlig" hundras? Det är sällan man hör någon säga att de tycker synd om taxar för att de har så korta ben.

Sen angående det här med lidande och SVERAK: Det är väl ändå inte bara lidande som avgör om en ras blir godkänd? Jag vet inte hur det är nu, men för några år sedan var Bombay inte en godkänd ras i Sverige och de är ju i princip bara svarta burma-liknande katter med kopparfärgade ögon (väldigt förenklat sett, jag menar inte att förringa rasen). Hur mycket lider Bombayerna? Troligtvis ganska lite?

Sehvrin
2

Har kollat runt lite på nätet och det verkar inte som om munchkins får ryggproblem. Dock är det, som det stod på någon av sidorna jag kollade på, en väldigt ny och liten ras så det kan ju hända att problem visar sig i framtiden.

#9 Ja, det finns domminanta drag/anlag och recessiva drag/anlag. Ett dominant anlag behöver bara en gen för att anlaget ska uttryckas, medan det recessiva behöver två. Om vi tar exemplet som du tar upp med långhåriga katter:

Långhårighet är ett recessivt anlag, så en katt som är långhårig har två uppsättningar av genen för långhårighet och kommer alltid ge vidare ett till sin avkomma. Så om två långhåriga katter paras blir avkomman långhårig. Korthårighet är domminant hos katter, dvs det behövs bara en uppsättning av genen för att anlaget ska uttryckas. Därför kan en korthårig katt vara bärare på anlaget för långhårighet, lika väl som de kan ha två uppsättningar för korthårighet. Om man parar en långhårig katt med en korthårig som endast har anlaget för kort hår så får man korthåriga avkommor. Däremot kan man para två korthåriga katter och få långhåriga avkommor, om föräldrardjuren är bärare av anlaget får långt hår.

Om man ska återkoppla detta till munchkinkatterna så är genen för kortbenhet domminant, men den kan inte finnas i dubbel uppsättning då detta är dödligt för embryona. Så därför kan en kull bestå av bara kortbeningar, inga kortbeningar eller blandat [Källa: Wikipedia]

Sen har själva aveln har egentligen ingenting med mutationer att göra, mutationen är något som skedde innan man började avla. Man kan dock använda ett drag som uppkommit genom mutation i avel.

chilisalsa
0

Nej precis. Bra förklaring. Man kan inte styra mutationer genom avel. Däremot kan de så klart uppkomma spontant ändå även vid avel. Mutationer är ju grunden i all utveckling av liv, växter, bakterier eller vad som helst… inte minst influensavirus.

/snuvig Chilisalsa Glad

Medarbeterare på Kost

Maria
3

För att hamna lite OT så är väl taxar "framavlade" på samma sätt en gång i tiden för lämpligheten att med sina korta ben komma in i gryt.

Jag har haft taxar och förr var i alla fall diskbråck ett ganska vanligt problem hos taxar.

/Maria

chilisalsa
0

Nånting man kan styra med avel är dock epigenetik, eller genuttryck. Dvs vilka delar av en specifik gen som är på eller avslagen och som kan förändras av miljö. Kunskapen att genuttryck kan ärvas är dock inte ens 10år gammal, och visades av Svenska och Amerikanska forskare genom att studera en Svensk population och deras avkommor för några år sedan.

Medarbeterare på Kost

JossanH
1

#12 Självklart har du rätt i det du säger men det blir en annan belastning av ryggen om ett djur med korta ben springer uppför en trapp tex än ett djur med långa ben gör detta- framförallt om ryggen har samma längd som på ett djur med långa ben.
Det är ju tyvärr inte allt för sällan som taxar får ryggproblem. Den belastas helt enkelt annorlunda pga de korta benen.
En bengal tex lär ju hoppa högt för att de har möjlighet till det i den kropp dom har, en munchkin kanske inte alls hoppar lika mycket pga att den blir så begränsad i sin kropp men de hopp den gör (upp i soffan, sängen går i trappor etc) borde därför belasta mer än om en bengal hoppar upp på ett köksskåp ;)

Sedan tror jag också att ryggen tar mer eller mindre stryk beronde på benens längd. En munchkin med väldigt korta ben lär ju ha svårare för hopp än en med lite längre ben, och där med ha större problem med trappor eller liknande.

Min egen teori.

Sajtvärd på Iller.ifokus

chilisalsa
0

Visst håller jag med dig om det :-)

Och det är nog så att de helt enkelt undviker eller inte gör så ofta de saker de har svårare för och därmed inte heller tränar upp de lika bra.

Mina 2 husisar har samma kroppsproportioner men det ena är mer atletiskt uppbyggd och beter sig därefter och blir bättre på det han tränar på såklart…

Medarbeterare på Kost

Amertista
1

Asså måste bara kommentera här ^^

Tycker själv att rasen är lite häftig och är intresserad av den.

Har läst i boken:

Allt du behöver veta om katter som kom ut 2009

Där står dett att munchkin inte allt för ryggproblem! Eller jo dem kan det men det är inte något specifikt för rasen i sig.

Det står i boken att dem kan spinga, klättra och hoppa! Men då är det på stolar och inte direkt på köksbänken eller skåpet ;)

Står även att det finns vilda kattfamiljer med korta ben som överlevt flera generationer.

Tror ni mig inte så läs den boken på s 354-355

Själv tycker jag att man kan lägga mer energi på dem nya hybrid raserna som dyker upp då jag tycker det är onödigt att "skapa" fler raser som har mycket vilt i sig då man inte vet vilka egenskaper som kommer osv.

EddaM
1

Jag kommer då aldrig att vilja att de skall bli godkända, de är väl om några extrema. Jag tycker verkligen att det ser ut som om de lider. Jag hade inte själv velat se ut så.

Flera generationer…hmmm…och hur snabbt går inte en katt generation? De klarade sig alltså inte tillslut ute i det fria o dog ut. Det säger väl något?

Tycker att man skall sluta ta fram nya raser o hybrider överhuvudtaget, det finns redan tillräckligt med raser tycker jag. Och kortbens anlaget tycker jag som sagt inte alls att man skall lägga ner nån möda på.

S*Luddhuvet´z

LaSadie
4

#20 tror du verkligen boken skulle skriva: Katten har enorma problem med ryggen och har ofta problem med att föda fram sina unger osv.? Njaaaaa…

Själv tycker jag det känns fel på nått sätt. Har svårt att tro att katten skulle klara sig ute i naturen med sina korta ben och de är ännu ett bevis hur människan vill skapa nya spännande varianter utan att tänka på djurens bästa.

Silvestris
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så då tar vi en källa som kanske inte gör reklam utan som försöker presentera fakta som tex. FAB.

Citerar: Disproportionate dwarfs have a normal sized body but have short legs; they can be arise in any breed of cat and can result from many different gene defects. However, because of their short legs they are very prone to joint problems, joint pain and arthritis. Many cases are familial and in some cases heritability has been shown to be autosomal recessive. Unfortunately, modern desire for unusual cat breeds has resulted in more and more of breeds with this trait e.g. Munchkin.

TIMMY
0

är det inte denna rasen som man inte kan para två av - alltså en munchkin hona och en munchkin hane utan måste ha en "normal" katt i föräldrardjuren? Eller tänker jag på någon annan?

LaSadie
0

Scottish fold måste man para en rakörad katt med den katt som har vikta öron. Varför minns jag inte. Kanske är samma med munchkin med iofs.

TIMMY
0

ju just de ja, så va de. tack! Scottish fold är den enda jag hört talas om iaf, men det kan ju mycket väl vara så här oxå.

Silvestris
1

Man misstänker att "munchkin-genen" är letal i dubbel uppsättning och därför paras inte kortbenta katter med varandra.

Cazzos
1

#7 Jag sökte på YouTube strax efter att jag läste din kommentar, och man ser att magen släpar på sängen när katten går.

Hon är jättesöt men jag tycker ändå synd om henne att hon ska behöva bära så mycket med sina korta ben.

IceJossan
3

Manx är troligen väldigt mycket värre, då deras mutation (svanslöshet) kommer ifrån genen som orsakar ryggmärgsbråck :( Två svanslösa manxkatter som paras ger avkomma med blottad ryggmärg, dessa överlever max i några timmar…

Silvestris
2

#29 Vad jag vet föds inte manxar homozygota för svanslöshet. Sådana foster dör redan i livmodern. Precis som homozygota munchkins.

IceJossan
1

#30 Jo det händer, det finns gott om exemplar även om det kanske är ovanligt. Hur som helst så är det helt sjukt att det ska vara så eller likande, vilken art och/eller ras det än gäller :S

Silvestris
0

#31 Fast i den vetenskapliga litteraturen anges att homozygota manxar inte föds. Däremot kan heterozygota manxar ha diverse ryggradsrelaterade defekter.

IceJossan
0

#32 Du menar så. Det är möjligt. Det jag menar (vad det nu än heter) är att det föds kattungar med ryggmärgsbråck, dvs skadad/blottad ryggmärg.

Amertista
1

Det är intressant att läsa vad alla tycker men jag tror det här endå är en smakfråga endå.

Tycker att det är synd att katthonan släppar magen men om man vill ha riktiga svar på sina frågor så får man fråga just en munchkin uppfödare.

Men då får man prata med en uppfödare utan för Sverige då rasen inte är godkänd här.

Jag tänker inte hacka på någon bara för att dem inte vill ha rasen godkänd men jag tänker mycket på "varför blev taxen godkänd för då?" Vet att Taxen är en hundras men den är ju kort bent.

Men jag tänker inte hacka på någon heller för att dem skaffat en munchkin.

Men vad jag har sett på youtube tycker jag personligen inte att det ser ut som att dem lider. Såg en välldigt kortbent katt på att katthem som min gymnasie klass besökte för ca 4 år sen och den led inte.

Amertista
0

#21 Det framgår inte i den texten att dem dog ut så man vet aldrig det.

Men jag förstår inte hur du menar med extrema då jag tycker att helt nakna katter är extrema och inte borde godkännas som raser då dem är bundna till ett liv inomhus och om dem ska vara ute måste dem ha solkräm, kläder m.m. beroende på årstid

#22  Nej det tror jag inte jag har läst fakta böcker så länge så! Jag pekade bara ut lite fakta som fanns i den boken.

Men som sagt jag tycker fortfarande att hybridraser är fel.

MissCTRL
3

Jag tycker egentligen att det här är lika illa som till exempel rasen perser. Många perserkatter har ju problem med rinnande ögon pga. tilltäppta tårkanaler till följd av plattheten i ansiktet osv. Min kompis hade en renrasig perser (vet inte vilken sorts perser det var dock) som hade problem med att äta torrfoder som hamnat på golvet för att han var så platt i ansiktet. Vad är det som kan vara positivt med ett så platt ansikte? Nu säger jag inte att jag inte tycker att perserkatter borde få finnas, men det är ju i princip samma sak. Bara ett värdelöst attribut.

EddaM
0

Taxen är en gammal ras medans denna kattrasen är ny! Därför är taxar godkända och dessutom har de inte problem i samma utsträckning. Och de blandar munchkins med perser o får då fram kortbenade perser katter…med nakenkatten osv…=(

S*Luddhuvet´z

Sophey
2

Jag tycker att det ar valdigt intressant med nya raser inom alla djurslag. Jag undrar daremot en liten sak angaende just denna kattras Munchkin eftersom katten ser ut som vilken huskatt som helst till utseendet forutom de korta benen saklart undrar jag varfor ni ar intresserade av just denna ras, ar det pga de korta benen eller pga det ar en relativt ny och lite mer exotisk ras och du vill ha nagonting udda?

Katterna ser ju ut som vanliga huskatter…

Medarbetare på matlust

Amertista
3

Denna video är bra tycker jag när det gäller Munchkin fakta

Cats 101 lägger fram det bra och det dåliga med raserna.

Sen med taxen så tror jag inte att hundfolket var så glada över dess exitens i början dem heller med tanke på deras problem med ryggen.

Men ska lägga fram det nu så är jag inte så insatt i taxens historia så ni får gärna rätta mig, lägger bara fram just nu det jag själv tror.

mallabralla
1

det är inte SVERAK som godkänner raser, det är FIFe, SVERAK lyder under FIFes regler. det finns ingen ras som inte kan bli godkänd, det handlar inte om ifall rasen är sund eller osund utan hur många individer som ställts ut och hur långt man kommit i framavlandet.

brittiskt långhår är heller inte godkänd inom FIFe men är för den sakens skull inte osund, det finns helt enkelt för litet avels material ;)

om man som uppfödare av en nyare och ovanlig ras vill registrera sina kattungar i SVERAK blir dem registrerade på RIEX listan och får ut stamtavla, eller så kan man välja att registrera kattungarna i något av alla förbund som godkänner rasen, tex CFA, WCF, TICA.

det är samma sak med nya färger på raser ;)

så med andra ord, det finns inga förbjudna raser.

Sajtvärd på Perser iFokus

EddaM
1

Men nu kan man inte göra det hos Sverak eller fife när det gäller munchkin då de har tagit bort deras raskod. Så att just den rasen någonsin skulle bli godkänd där har jag svårt att tro. Däremot så tar CFA, WCF och TICA in vilka raser som helst som folk väljer att avla på. Inte riktigt rätt tycker jag.

S*Luddhuvet´z

mallabralla
0

är det sant? hur kan det komma sig?

Silvestris
0

Varför är inte det rätt? Är det inte lämpligt att lagstiftningen snarare än enskilda förbund ska reglera vilka raser som är okej att avla på och inte?

EddaM
4

Förlåt jag blandade ihop dem med fold, de har tagit bor foldens ems kod, munchkin har aldrig fått någon raskod pga deras problem.

Ja det är absolut rätt och ser man till lagen så får man inte föda upp dem heller då de inte är friska. Se på hur de går med bakbenen, inte på tassarna utan på hela underbenet. Inte speciellt normalt eller hälsonyttigt.

Det är väl bara bra att ett förbund tar avstånd från vissa raser som har uppenbara problem. Idag föds det fram fler och fler raser och alla av dessa är inte friska.

Jag skulle då inte vilja ha en katt som inte kan hoppa eller röra sig normalt. Inte heller vill jag ha en som konstant har ont pga felställningar.

Det är upp till alla att fatta en åsikt men jag kommer aldrig bli för denna rasen och flera med den.

S*Luddhuvet´z

Silvestris
3

Jag försvarar inte någon specifik ras utan menar bara på att ansvaret för att inte defektavel sker ska ligga på myndigheterna och om ett karaktärsdrag (tex. korta ben) utgör faktiska problem för individerna ska baseras på vetenskapliga bevis och inte på "sunt förnuft" eller lösryckta påståenden. Idag finns tex. inga vetenskapliga belägg för att munchkins far illa av sina korta ben. Det går att ställa upp en rad hypoteser om vilka problem korta ben kan medföra men sedan måste de ju undersökas. Jag anser inte alltid att kattförbunden gör objektiva och sakliga bedömningar utan väldigt ofta är de subjektiva.

Utöver detta är det ganska självklart att det bör vara myndigheter som reglerar vad man får och inte får avla på ur hälsoaspekt eftersom det är från myndighetshåll det ska ingripas när djur far illa.

Om en ras eller avel på en specifik defekt förbjuds enligt en lands lagstiftning följer ju att alla kattförbund med bas i det landet måste förbjuda den typen av avel.

mallabralla
0

jag tror inte att någon ras är förbjuden i SVERAK, dem lyder som sagt under FIFe och registreras inga individer av rasen finns det ingen anledning att godkänna den, oavsätt om den är sund eller inte. sedan tror jag inte munchkin lider av sitt utseende, inte det jag sett iaf på videos etc, finns inget som styrker ett sådant påstående och dem hoppar och leker som vilka andra katter som hälst 😉jag tror inte att det är SVERAK som tar ställning till vilka raser som är sunda eller ej utan som sagt, dem lyder under FIFe och alla raser som finns godkända inok FIFe finns också godkända inom SVERAK, och det är långt ifrån alla länder inom FIFe som har den syn på katt avel som vi i sverige har.

som föregående sade, SVERAK själva kan inte förbjuda en ras, men jordbruksverket kan, men då skulle man heller inte kunna registrera dessa raser på något av dem andra förbunden och det kan man i dagsläget göra , så något förbud finns inte.