Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2997 ggr
viciouscircle
2

Sjuk katt. Råd!

Startade en tråd här tidigare om min katt som är sjuk.. Gör en ny med uppdaterad information. Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig och veterinären klura ut vad som är fel på henne. Varning för lång text.

Hon fyller 13 år i sommar, men har alltid varit väldigt pigg och frisk, bortsett från att hon alltid varit lite känslig när det kommer till viss mat. Samt att hon hetsätit.

För ca 2 månader sedan märkte vi att hon började hosta lite. Ofta vaknade hon upp och hostade några gånger. Sen var det bra. Tänkte att det kanske fastat något i nosen som kliade eller något. Det hände bara nån gång per dag så det verkade inte som något allvarligt. Hon snarkar en del också så tänkte att det kanske hade med det att göra.

För 1 månad sedan började hostan dock bli värre och resulterade i att hon kräktes.. Kan variera från 1 gång/dag till ca 3 ggr/dag. Oftast är det bara slem som kommer upp. 

Vi slutade med torrfodret för vi tänkte att det kanske var för svårsmält för hennes mage. Så hon har enbart ätit blötmat i 1 månads tid. 

Efter 1 vecka med kräkningar som inte tycktes bli bättre även fast vi tagit bort torrfodret så kontaktades veterinär. Värt att nämna är att under hela den här tiden så har hon inte haft något problem med diarré, hon har tvättat sig, hon har ätit bra osv. Bara hostan med kräkningar och att hon varit liiite tröttare som varit problemet. 

Vid undersökningen konstaterades att hon tappat muskelmassa och var uttorkad. Det togs ett blodprov som visade att alla värden var perfekta. (ett sådant där vanligt blodprov där man kan se hur njurarna mår osv, 15 olika värden). Eftersom veterinären misstänkte att det var njurarna som börjat strejka var det en lättnad när det visade på fina värden på provet. Tempen var normal. Veterinären skickade hem oss med allergifoder så att vi skulle kunna testa om hon blivit allergisk mot något protein. Dock vägrade hon äta maten.. Eftersom vi självklart inte ville att hon skulle svälta, hon var redan smal, så började vi ge henne vanlig blötmat igen, dock med en annan proteinkälla än den hon fått tidigare. Hostan har dock fortfarande hållit i sig. Nu började hon även matstrejka och för att få i henne mat har vi fått blanda ut maten med tonfisk, som hon älskar. Dock är hon inte riktigt lika matglad som hon varit förut. 

Eftersom hon är innekatt så slog det oss inte att hon kanske hade mask, veterinären tänkte inte heller på det. Men vi avmaskade henne i tisdags och sen dess har hon varit lite piggare och mer matglad (fortfarande fin i magen och tvättar sig och leker lite). Dock hostar och spyr hon fortfarande. Enligt veterinären verkar tabletterna på en gång. Borde hostan vara borta efter 5 dagar om det är mask som ställer till det?

Vi var till veterinären igen i fredags och tog ett till blodprov.. denna gång kollade vi T4 och om hon kanske hade struma. Även detta värde var perfekt. Veterinären har även lyssnat på lungor och hjärta och allt ser fint ut. Enligt hans undersökning tror han inte heller det är något som fastnat i halsen, för då hade hon hostat mer konstant.. samt att hon inte reagerade med irritation när han klämde på hennes mage. 

Det skulle kanske kunna vara cancer.. men eftersom hon ändå tycks vara piggare till och från trodde veterinären inte att det var det, för då hade hennes hälsa gått rakt neråt.

Vi ska avvakta och ge henne en till avmaskningstablett om 1 vecka. Blir det inte bättre av det ska veterinären ändå gå ner och kolla i halsen på henne. Eftersom hon måste sövas så vill vi inte göra detta i första taget.

Sammanfattningsvis. 

- Blodprov och T4 värden är perfekta. 

- Lungor och hjärta låter jättefint. 

- Antagligen inget som sitter fast i halsen. 

- Uttorkad och har tappat muskelmassa. 

- Hosta som resulterar i spya av slem.

- Lite tröttare men tvättar sig och äter mat och går på lådan som hon ska. Inget problem med diarréer eller hård mage.

- Äter bara blötmat just nu.

- Avmaskad men tveksam på om det är pga det eftersom hon fortfarande, 5 dagar efter, inte slutat hosta.

- Går itne att känna några knölar på henne. 

- Vaccinerad och kastrerad 13 åring.

- Normal temp.

IceJossan
1

Jag tänker spontant på foderallergi, som jag skrivit i din andra tråd.
Prata om det med veterinären och be att få prova kortison i några veckor. Tabletter är bäst eftersom de verkar för dagen och kan avslutas när som helst. Stannar inte kvar i blodet. Kortisonspruta är långtidsverkande, sitter i i ca 5 månader och gör eventuella blodprover missvisande.

viciouscircle
1

#1 Det var det veterinären också misstänkte.. men eftersom hon totalvägrar äta allergimaten så kunde vi inte fastställa det på det sättet. Eftersom hon tappat så mycket muskler såg vi ingen annan utväg än att försöka ge henne mat som hon faktiskt ville äta :( Kunde ju inte svälta stackarn. Just nu äter hon i alla fall mjukmat som innehåller en annan proteinkälla än den hon fick tigiare (utblandat med tonfisk till en början för att locka aptiten men har äter nu enbart blötmaten). Hon hostar och spyr dock fortfarande. Är piggare men det är antagligen också på grund av att hon fått tillbaka matlusten.. om det i sin tur beror på matbytet eller på avmaskningstabletten vet vi inte.. eller om det bara är tillfällig tur att hon mår bättre just nu?

Att ge kortison så här tidigt känns spontant inte som en bra idé. Finns så galet mycket biverkningar. :(  vore ju kanske dumt att sätta in behandling innan man faktiskt tagit reda på VAD det faktiskt är katten hostar av först? :( Det är alltså inte så pass att hon lider som läget är nu, i sådana fall hade det varit kanske varit annorlunda (sätta in kortison på en gång eller inte dvs)… Hennes allmänna hälsa är ju inte i topp men med tanke på att hon också är gammal så mår hon ändå OK, enligt oss och veterinären.

Men tack för råden. Ska ta upp det med veterinären i alla fall!

annzoo
0

Om ni inte gjort rtg så skulle jag börja med de. cancer syns inte vid vanlig undersökning inte heller om något fastnat i tex halsen.

viciouscircle
0

#3 rtg? Vad är det? Vanlig röntgen? 

Nej, cancer syns inte vid vanlig undersökning.. Veterinären trodde dock inte det var det ändå eftersom hon mått bättre ett tag nu. Är det cancer så går hälsotillståndet oftast rakt ner. Hon har gått upp och ned. Men självklart kan man inte utesluta cancer ändå. (Jag själv är nästan inställd på att det ÄR cancer..)

Vet trodde inte heller att det var något som satt fast i halsen eftersom hon då skulle ha hostat och spytt relativt regelbundet och ofta.. Då irriterar det hela tiden så att säga. Men det är ju inte heller uteslutet såklart. Dock tyckte vi det var bättre att vänta och se om avmaskningen gav resultat innan vi sövde ner henne. Vore ju dumt att söva ner och sen visar det sig att avmaskningen hjälpte.. eftersom det alltid är en risk att söva ner :(

Hesat
0

Rent spontana tankar:

Astma eller allergener som finns i bostaden (mögel, förrådskvalster, husdammskvalster etc.)? 

Om det kan vara foderallergi/intolerans så var noga med att lusläsa innehållsförteckning på tillverkarens hemsida el. dyl. Många foder innehåller en mix av proteiner utan att det står uttryckligen så på förpackningen. 

HCM (ultraljud / dna-test)?

Medarbetare - Halloween.ifokus

annzoo
0

#4 jepp vanlig röntgen menar jag.

Jag har då inte behövt söva ett djur vid röntgen men om veterinären vill gå ner och kolla i helsen så blir det ju sövning därför är det bättre att röntga och kanske göra ultraljud först.

viciouscircle
1

#5 Hon bodde här hos mig när det började.. Men fick sen flytta hem till mina föräldrar eftersom jag inte kunde hålla koll på vad och hur mycket katterna åt om dom bodde tillsammans. Morsan håller nästan kliniskt rent så är det damm eller något sådant så är hon i sådana fall tokkänslig :( Har bytt Kattsand till en som inte dammar något alls också. har svårt att tro att det kan vara mögel eller så här ^^ 

Ska kolla noggrannare på innehållsförteckningarna! Just nu är jag dock glad att hon överhuvud taget äter. Så jobbigt att expertminera med fodret när hon är så kräsen :(

Om det är HCM.. Borde inte veterinären ha hört något ovanligt när han lyssnade på hjärtat? Som läget är nu lät allt jättefint :S

#6 Vanlig röntgen är icke gjort. Ska absolut föreslå det. Synd bara att man inte kan se mjuka delar på det också..

Menade att han måste söva för att kunna gå ner i halsen :) inte röntgen. :)

Tyrisen
1

För mig, helt spontant bara, så känns kräkningar med bara galla/ingen mat i som att tarmslemhinnan är irriterad. Det säger inte så mycket, men kan ju alltid bidra med den lilla tanke jag fick. Jag tänker utifrån vår katt som fick akut magkatarr och spydde på det sättet, finns ju säkert massa annat som kan ha samma symtom. Hon ville heller inte äta, antagligen för att det blev värre då magen var tvungen att arbeta.

Men det ihop med hostningarna kanske skulle kunna ha att göra med sura uppstötningar? Det kan ju svida och komma upp mycket galla när man har t ex magsår. Tänker att då kanske hon skulle kunna hosta för att försöka trycka bort det, men sen spyr för det blir för mycket. (När vår katt hade magkatarr fick hon medicin som hjälpte väldigt bra.)

Jag är ingen veterinär men vill komma med förslag då det är hemskt när ingen vet vad som är fel på ens älskade misse!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

viciouscircle
1

#8 Tack så mycket för rådet!

Jo, det är hemskt när man inte vet.. varit beredd på att få åka hem utan katt varje gång vi varit hos veterinären :( Hon är ju gammal också så man vet inte hur länge man kan fortsätta försöka liksom, utan att vara självvist… men än så länge är hon pigg. 

Hur var din katts avföring? 

Låter absolut som om det kan vara något att ta upp med vet också!

Hesat
1

#7 Det borde inte vara HCM eftersom katten är så pass gammal (det går att missa vid undersökning men skulle ha visat sig långt tidigare i kattens liv om det var HCM).

Medarbetare - Halloween.ifokus

Tyrisen
1

#9 Förstår dig, vi har känt likadant då vi varit iväg mer vår katt flera gånger senaste åren. Hon är visserligen "bara" 8 år, men ändå… 

Hennes avföring under den tiden var normal.  

Hoppas ni hittar problemet!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

viciouscircle
2

Liten uppdatering.. 

Hon är på bättringsvägen, verkar det som i alla fall. :)
Hon är piggare, har ordentlig matlust, sköter lådan och spyr inte lika mycket. 
Hostan är kvar, men den verkar snällare eftersom det är den som resulterat i spyer tidigare. Hon är ju fortfarande ganska tanig och saknar en massa muskler men det kan ha med åldern att göra överlag också.. Hon är dock fortfarande lite uttorkad. 

Hon ska få avmaskningstablett nr. 2 på tisdag.. och har fått äta kokt torsk i några dagar nu eftersom det tydligen ska vara snällt mot magen, och kommer få fortsätta med det i några dagar till, sen tänkte vi fasa över till blötmat igen (fritt från kyckling in case of).. 

Huruvida bättringen beror på tabletterna, maten eller faktumet att vi delat på henne och min 1 åriga katt vet vi dock inte. 

Vi har ju inte sett någon mask i avföringen eller spyerna och varken vi eller veterinären tolkade symptomen som att hon hade mask men man vet ju aldrig. Annars kan dock ha varit så att min 1 åriga katt varit för ettrig på henne och att det i kombination med 2 foderbyten senaste året har resulterat i för stressig miljö för henne och uttryckt sig i magsår eller något. Nu håller vi tummarna för att det fortsätter åt rätt håll.. 

Tack så mycket för alla råd jag fått :)

IceJossan
1

#12 Tänk på att de flesta blötmatssorter har ett grundrecept med nöt- fläsk- och kycklingkött. Även det med oxköttsmak innehåller alltså kyckling, i alla fall enligt flertalet sorter, exempelvis Mjau.

Skönt att hon mår bättre!