Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13398 ggr
Sweelin
1

Kattårta!

Hej! Det är så att min lilla katthane fyller ett år nu den 30:e och eftersom han är min lilla bebis så tänkte jag att jag kunde ge honom något som han älskar - mat!

Jag funderade på att göra en liten hemmagjord kattårta till honom, men har varken recept eller kunskaper om han verkligen kommer att må bra av det, jag vill ju inte att han ska må dåligt😕

Annars så hade jag tänkt att göra något annat som han skulle uppskatta, något litet sådär som han blir överlycklig av ❤️

Vad tycker ni? Och har ni några tips och idéer så skriv gärna!😃

Mvh Elin med lilla Neko

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Katthemsmatten
1

Katten bryr sig nog inte om formen på det han får, bara det är gott. Jag tycker du ska ge honom litet av det han gillar allra mest. Gör en liten tårta till er 2-beningar istället och sätt i ett ljus och fira den lille pälsklingen. 🐱 🎂

Medarbetare Hittekatter iFokus

LinaLj
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Teddy fyllde år första året vi hade honom (innan jag förstod vilken kräsen katt jag har) så fick han en tårta gjord genom att ta en burk gourmet och vända upp och ner så får man själva "tårtan". Sedan kletade jag på lite laktosfri visspgrädde och dekorerade med räkor och kattgodis.

Det enda som passade herrn var grädden, men nu vet jag att det är för att han inte äter varken räkor, kattgodis eller gourmet burkmat…

En lite suddig bild av skapelsen:

Sweelin
0

#1 Ja jag tror det blir något enkelt 😃 

#2 Vilken söt 😊

Dock vet jag inte om jag vågar ge honom en annan slags kattmat då han kan bli dålig i magen 🤔 Men det kanske inte gör så mycket om man bara ger lite grann?

LinaLj
0

#3 Det beror ju lite på katten. Min Teddy har en järnmage och har aldrig haft problem vid foderbyte (då sätter hans petighet större hinder i vägen). Men det finns ju katter som inte tål foderbyte och då ska man ju vara försiktig. 

Man kan ta och klippa av en toarulle, stoppa ner lite plastfolie och sedan klicka i hans vanliga blötmat och trycka till så den formar sig. Så får man tårtform iaf om man vill.

Sweelin
0

#4 Ja min lilla Neko har ju haft problem med magen innan ett tag, men så länge han får lite torrfoder av RC så mår han bra. Så jag är lite extra mesig gällande mat haha 😃

Katthemsmatten
2

#5 I så fall är det ju elakt att ge någonting som gör att han får problem med magen. En ny leksak istället tror jag han blir väl så glad över.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
0

Vad sägs om att prova musslor? Mina pärons katter som är lugna och ganska tålmodiga när det ska serveras mat blir som hysteriska när de känner doften av musslor på burk! De klättrar på låthandtagen, i byxbenen och hugger i fingrarna när man ska ge dem :P

Sweelin
0

#6 Jo jag vet det, men han brukar få "kycklingburgare" som är 100% naturligt torkad hundgodis så att de får tugga och använda sina tänder, kan det vara något att jobba vidare på eller liknande?

#7 Haha vet inte det ja 😉 Det är inte en naturlig föda för dem

IceJossan
1

#8 Nej, men några få musslor skulle jag inte alls tro gör större "skada" än lite fisk. Du frågade om tips, inte om naturlig föda ;)

Vill du ge honom naturlig föda så fånga en mus som han får jaga och döda, eller en "pinky", fryst död musunge som kan köpas som ormmat i djuraffärer.

Sweelin
0

#9 Jag är glad över tips det är jag 🙂 Men fisk och skaldjur är något jag undviker 🙂

Haha jag får nästan gå ut på jakt efter möss 😛

HeleneAndreasson1988
0

Enkel tårta som jag gjorde till min hund var:

1 lager skinka, 1 lager köttfärs, 1 lager skinka, 1 lager falukorv och sist ett lager skinka med godisar på. Mycket uppskattat!

Du kan säkert göra något liknande till din katt, bara ta något emellan som han gillar 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Tarotstollan
0

Jag brukar ge mina lite "människotonfisk" när det är något speciellt. Den tonfisken som finns att köpa till katter är så äcklig tycker jag. Oftast köper jag den som det är stora bitar i så de får tugga ordentligt.
Fast du ville ju inte ha fisk grejer, så har du testat knapriga bitar?
Whiskas har olika sorter som ligger i små lila katthuvudsformade askar. Mina fullkommligt vräker i sig dem, särskilt den med ost. Inte billiga precis men det är ju inte så ofta det firas. Dessutom har jag upptäckt att det finns billigare varianter i påsar med samma smak som heter Dreamies. Alla dessa finns på Ica. De sista är det lite mindre kalorier i vilket man kanske ska tänka på också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

marabo_
0

när jag gjorde tårta till Franz så använde jag:

Laktos fri vispgrädde

Uppblötad katt mat ( torrfoder i boten)

SEn överst så la jag ut blöt mat som typ ett marsipan lager

och sen toppade jag med katt godis = Yummi!!!!!

annars kan du söka på googel och då kommer det en superbra sida om olika recept!

Sweelin
0

Tack för alla tips! 😃

#13 Jo jag sökte på google men hittade inget faktiskt 🤔

marabo_
0
Julle-A
4

#15 Jag skulle inte ta några recept från den sidan. I nästan alla recept så ingår det något som inte är bra för katten, och som kan skapa problem med kattens mage. Inte nog med det så innehåller vissa utav recepten ingredienser som är riktigt farliga för katter, så farliga att dem kan bli förgiftade och i värsta fall dö, till exempel som choklad. Gå in på BARF iFokus istället, där kanske du kan få en del tips.

Sweelin
0

#16 Har dom choklad i sina recept? 😮 Hemskt!

Sweelin
0

Men dock så vet jag ju vad som är dåligt och bra för katten, så o man kanske tar ett litet tips från varje så kan det bli bra. Så på så sätt är sidan bra för mig utan idéer 🙂

marabo_
0

jo några av recepten är ju inte så bra men jag har hittat flera bra recept där bara man vet vad katter får äta och imte!

Julle-A
4

#18 Det värsta är ju att många inte vet vad som är giftigt för sina katter och tänker inte heller så långt som att dem kanske borde kolla upp det innan dem låter sina katter äta det. Sedan så finns det ju folk som tänker "men lite gör ju inget, då händer det inget", vilket händer allt för ofta har jag märkt..

"En vindruva gör inget, en cokladbit gör inget, några russin gör inget etc", nähe? Ta du och drick ett glas bensin, det gör inget, det är ju bara ett glas bensin. Se hur bra du mår efter det🥵.

Tur att det finns några människor med vett i skallen iaf!

Sweelin
0

#20 Jag skulle aldrig ge min katt något jag inte vet om de kan äta 🙂 Skulle ju aldrig chansa på ett plommon tex, varför nu de skulle äta det? 😐

Men vissa saker håller jag koll på, andra så kollar jag upp