Kattosämja!
Hej!
Har ett problem med kattosämja. Historien lyder som så att jag blev sambo med min kille som hade två kattbröder sen innan på 6 år, jag har 2 katthonor som är 11 år.
Alla är kastrerade kan tilläggas.
Innan vi sammanförde dem så hade vi mina tjejer i ett annat rum med galler så de på så vis kunde se varandra genom det. Hade så i nån vecka tills fräset lade sig så fort de såg varandra.
Öppnade sedan upp och det gick över förväntan bra.
Min ena hona har dock fräst om nån av grabbarna kommit för nära, men de har obemärkt kunnat gå förbi varandra.
Den andra honan har sovit i samma säng som grabbarna.
Nu har det dock börjat bli osämja mellan ena hanen och fräshonan. Till problemet är att han då gett sig på sin brorsa som kommer och lägger sig i då jag antar att han vill göra upp med fröken fräs!
Så de två har rykit ihop medan fröken fräs springer undan!?
Vad 17 gör man åt det? Bör man låta dem vara och göra upp vilket känns lite fel det med. Grabbarna har ju inte slagits mot varandra förr?
Katter måste ofta ta ut sin frustration på nån även om det inte är just på den som är den egentliga orsaken. Så egentligen är han då irriterad på fröken Fräs men tar ut det på brorsan. Jag skulle inte låta dem göra upp för sig själva om det går för långt, utan avbryta om det börjar spåra ur. Avbryta genom att bestämt och lugnt säga ajabaja, inget höjt stressat tonfall eller attityd, då blir de bara rädda. Men det är svårt att veta när det är dags att lägga sig i. Jag skulle om jag var du först av allt testa Feliway adapter för att se om det hjälper. Alla katter regarerar inte på det men det fungerar ibland.
Nej det både ser och låter läskigt, särskilt då det ju inte är de som borde slåss!
Tog isär dem direkt, och nu har herrn suttit och morrat till och från och har stenkoll på fröken fräs.
Antar att han är less på hennes fräsande.
Beställde en feliwayadapter på hos veterinärbutiken då den var billig! 275 kr samt snabb frakt så hoppas den kommer redan i morrn. Fann även piller zylkena, naturligt kosttillskott för att minska oro och stress, samt funkar bra samman med feliway. Kan ju vara värt att testa om det är spännt nu.
Vi ska ju resa bort i helgen och ha kattvakt, men får nog ta med fröken fräs känner jag!
Håller i mycket med #1 men inte alldeles. Feliway, ja, men bara om du tror att det är stress som utlöser beteendet. Låt dem göra upp själva. Det är sällan det går så överstyr att man behöver ingripa, men gör det ändå det så är det bättre att stampa hårt i golvet slänga något tungt i golvet eller liknande. Ett plötsligt ljud kommer de att reagera på genom att fly (ibland är kattens natur underbar på det viset) och de kommer inte att sätta ljudet i samband med dig eller att du försökt intervenera.
Du har inte nämnt någonting om hur stor yta ni bor på. Kanske tycker några av katterna att det är litet trångt. Då kan man lösa det genom att se till att katterna kan jobba så mycket som möjligt på höjden. Höga klätterträd, hyllor som de kan hoppa upp på (t ex bokhyllor) och liknande gör ju att ytan ökar för katterna. Något annat man kan kolla är att det finns tillräckligt många fredade sovplatser att alternera mellan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi bor i en trea, tror den är 86 kvm. De har en stor hög klöspelare som är från golv till tak.
Nyss införskaffat en garderob som jag tänkte fästa små hyllplan på sidan så de kan hoppa upp och ha ett litet tillhåll där.
Har även en garderob till i sovrummet som kan göras plats för katt tillhåll på.
Sovplatser finns det gott om. Grabbarna har sen innan gillat att ligga i badrummet intill elementet, så där har de en liten fäll att kojsa på. Tjejernas toalåda står i hallen och grabbarna har sin på toan.
Annars sover ena tjejen med i sängen där även grabbarna brukar ligga.
Fröken fräs sover oftast hos sonen i hans rum och säng, eller i köket på en stol.
Då är det i alla fall ingen brist på utrymme! Hoppas att Feliway gör susen.
Funderade på om det kan vara så att Fröken Fräs har ont någonstans eller känner sig sjuk och därför ändrat beteende? Eller den katt hon plöstligt är så sur på?
Katter kan vara väldigt envisa. Två av mina pojkar som var som ler och långhalm skulle bo några dagar hos ett lugnt par i ett stort hus. Första dagen gick allt bra och jag stannade en lång stund för att se att det gick bra och de tyckte allt var spännande och skoj. Sen under natten var huset tydligen stort och läskigt och de fick för sig att de helt plötsligt inte kände varandra och bråkade. Väl hemma igen var de lugna och glada men de blev aldrig mer samma ler och långhalm par. Ibland kunde de bli sura mot varandra efter detta som de aldrig varit förut. Då avbröt jag dem oftast genom att få dem att leka i stället. Så ett bra sätt att avbryta - om det går i det aktuella fallet, ibland kan de ju vara för sura för det - är att fokusera på nåt positivt i stället som att försöka leka med dem.
Nej jag tror inte att nån av dem har ont eller mår dåligt.
Fröken fräs är ju en typisk envis dam som oftast sköldpaddskatter är! ;-)
Hon har ju alltid varit lite sån. Kunde fara ut ibland mot min andra katt och vara lite fräsig, men aldrig så de slogs. Tror mest den andra missen tyckte det var lite kul att reta henne ibland, ligga i bakhåll medans fröken fräs var på lådan och hoppa på då hon klev upp, vilket oftast ledde till fräs och och par tassdaskar i rumpan på den andra som glatt spran i väg! ;-)
Antar att herrn här har lessnat på hennes fräs, han visade ju tydligt i början att han ville hälsa men fick fräs och morr tillbaka. Då vek han undan med några ynkliga jamanden.
Men att han morskat till sig nu och vill sätta henne på plats!
Fortfarande lite spänt här hemma och han ligger och morrar då han ser henne, även åt brorsan som hållt sig lite undan nu en stund.
Hur många dagar har de bott ihop?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Sen i mitten av januari.
'Paddor' är ofta litet egna och fräsiga. Kanske håller de på att kolla av vem som är starkast. Honor vill ju också gärna vara dem som bestämmer hur slipstenen ska dras och om den katt som nu ger sig på 'brorsan' istället känner sig frustrerad av att inte gått segrande ur den diskussionen så kan det förklara saken. Expektans och tolerans + en gnutta Feliway brukar på sikt lösa konflikter. Även om det inte innebär att alla kommer att älska varandra.
Jag tolkar ditt inledande inlägg som att du och dina katter flyttade in till sambon och hans katter. Då blir det ju extra känsligt för hankatterna att behöva dela med sig av reviret och dessutom bli litet undanskuffade av en 'surtant'.
Hoppas det ska fungera med feliway, såg på min order att den hade skickats nu så då har jag den förhoppningsvis i morgon.
Ja en mer envis katt kan man leta efter, väldigt säregen! ;-) Den andra damen är mer försiktig och mellan henne och brorsorna är det lugnt.
Men märker att Tussa (fröken fräs) är den som alltid hållt sig lite på sin egen kant. Då de var små så kunde hon och Zazzi ligga samman som små nystan, det ändrades sen då de blev större. Hon kan låta sig bli tvättad av kompisen men tröttnar fort och daskar till med tassen.
Den ena brorsan, Dominion ignorerar hennes fräs helt. Ser mest ut som han tycker hon är en fjantig kärring! ;-)
Den andra Caligula ville hälsa i början och gjorde flera ggr försök till att gå fram och nosa och de har även nosat på varandra dock fåtalet räknat nos mot nos utan fräs från hennes sida.
Funderar på om det kan ha nåt att göra med att jag flyttade in tjejernas låda in till toan där grabbarna haft sitt tillhåll och kanske sett det som sitt. Han var ofta på då Tussa var i lådan och satt utanför och viftade med tassen.
Har nu flyttat ut deras låda igen så den står i hallen.
Men skulle med tycka det var drygt att få hem en surkärring som fräser och har sig! *ler* Hoppas det ska lösa sig annars funderar jag på att isåfall låta mitt ex (som kag skaffade missarna med) ta fröken fräs. Men vi ger det ett tag till och testar.
Men blir ju inget bra om de ska gå runt och känna sig spända, varken de andra tre eller min lilla surtant.
#11 Ge det litet mer tid. Inte så lätt att få 'styvsyskon' ens när man är katt. 🙂
Har fattat beslutet att omplacera fröken fräs, det har varit spänt läge i princip varje dag trots att vi skaffat feliway adapter.
Hon får flytta hem till mitt ex som hon känner sen innan då vi skaffade dem gemensamt. Så vet jag hon får det bra med.
Tydligt att fröken är mer ensamkatt, så nu får hon ensamvälde i en hel lägenhet.
Känns bäst så för alla missar.
#13 Bra att exet tar sitt ansvar och tar hand om henne. Säkert bra för alla parter, oavsett antal ben. 🙂
Ja det känns ej bra att de liksom trippar fram på tå.
Ser ju på min lilla fröken att hon ej mår bra. Rör sig mest mellan kök, vardgasrum samt sonens rum.
DEn andra fröken kommer bra överens med grabbarna. De hälsar och nosar på varandra, äter ur samma skål, sover i samma säng osv.
En så vackert tecknad katt. Kärleksfulla val är inte alltid lätta, men du har säkert gjort helt rätt som låter henne bo hos husse och få all uppmärksamhet samtidigt som hon inte behöver förhålla sig till andra katter.
Passar på att fråga här…
Hade med min lilla kattunge, 6 mån, till mina föräldrar på besök igår. När vi kom hem blev den äldre katten jättearg, fräste och morrade åt henne.
Jag antar att det är för att hennes doft har förändrats.
Det har fortsatt även idag.
Han har också varit hos mina föräldrar förut mycket så han borde ju känna igen lukten. Det finns två andra katter där borta också.
Ska jag banna honom när han fräser?
Ska jag vara extra kärleksfull mot honom?
Eller ska jag bara låta det vara och låta dom agera ut det?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Kanske litet långsökt, men det kan vara så att ungen är på väg att bli könsmogen och doften av fertil hona plus den 'främmande' doften skulle kunna trigga detta. Är någon av dina föräldrars katter fertil?
Eller så var han helt enkelt bara svartsjuk för att han fick stanna hemma och hon blev utvald att följa med dig. Jag tror inte att du ska lägga dig i för mycket i deras uppgörelse. Banna lär inte hjälpa. Ge honom mer uppmärskamhet om du tror att det kan vara svartsjuka. Och när det blir fräs, låt dem reda ut det själva så länge som de inte slåss så tussarna ryker.
Du kommer säkert få kommentatorer som har en annan syn på saken, men det jag svarat är hur jag skulle agerat. Rätt eller fel.
#18 Ta en handduk, stryk på den ena först och sen på den andra och gör så flera gånger så dom får mer likadan lukt. Hoppas det blir bättre snart. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Katthemsmatten, kul att du skriver så för det sa min pappa, att han blev väl avis för att han fick stanna hemma. Vi skrattade åt det men det kanske kan vara sanning i det ändå.
Han gillar nog att vara där, men hatar att åka bil dit.
Jo jag strök en handduk som är inhårad och härlig över henne lite igår men det hjälpte inte. Men han tolererar henne aningen bättre nu ikväll så jag hoppas det bara går över.
Mammas katter är kastrerade, och min lilla ska kastreras om några veckor.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus