Rå kyckling?
Kan man ge rå kyckling till katt?
Med tanke på att man hört skräckhistorier om otillräckligt lagad kyckling för människor, är det detsamma för katter?
Har sett en del att folk ger rå kyckling till katter, eller jag kanske bara uppfattat det som att det är rått?
Funkar kycklingfilé isåfall?
Tacksam för svar, skulle vara bra att veta :)
Här finns en äldre diskussion om ämnet
Rå kyckling till katt
Ha för vana att alltid frysa in det du tänker ge dina katter så bör allt gå bra :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Jag ger rå kött bara. Rå kycklingvinge är väldigt populärt här hemma, tillräckligt med fett, kött och ben.
Man kan ge kycklingfilé som måltid till katt, men om det är ben är det ännu bättre!
Det finns många åsikter om detta med rå kyckling pga salmonella risken. Visst, det kan innehålla salmonella, men katters magar är tre gånger så snabbare än människans så oftast hinner inte de ta upp bakterien innan det forslas ut i avföringen. Många katter kan även bära på salmonella utan symptom eller att man någonsin märker det. Även om man aldrig matat katten med rå kyckling.
Var nogrann med kycklingens hygien och köp Svensk vet besiktad kyckling! Kronfågeln är himla bra kyckling att ge till sina katter.
Lycka till!
Ja, de går alldeles utmärkt att ge rå kycklig till katt. Är den av svenskt ursprung så är den noga kollad vad gäller salmonella. Dock är katter inte lika känsliga för salmonella som vi männskor är eftersom deras tarmsystem är mycket kortare än vårt. De är ju faktiskt skapta för att äta rått kött.
Ska du ge kycklingfilé så köp färsk. Den frysta är "marinerad" i salt/sockerlösning vilket inte är bra för katter om det ges i större mängd. Små smakbitar är dock inte så farligt. Andra kycklingdelar såsom vingar, lår osv går bra att köpa frysta.
Okej!
Tack för alla svar!
Min katt är ganska kräsen i maten, och ''människomat'' är ingenting för henne. (Nu menar jag inte att jag matar henne på det, men en och annan bit kan ju få slinka åt ibland.)
Tänkte så hon kunde festa lite mer än på torrfoder.. :)

När man ger ben till sina katter är det extremviktigt att de inte är uppvärmda, t.ex. micrade/tillagade, för det är livsfarligt. Men råa ben, t.ex. råa kycklingvingar är toppenbra för munhälsan! Håller tänderna i fint skick.
Vill fråga en till sak!
Kan katter äta all sorts rå kött?
Om inte - vad kan det äta som är rått? :)
Ja, i princip.
Min katt äter alla typer av kött. Favoriten är rådjur, när jag lyckas få tag på det, men till vardags äter han det som finns i livsmedelsbutiken som t ex kyckling, fläskkött, nötkött, lamm.
Jag gör portioner av lever, hjärta, kyckling, fläsk och nöt som jag fryser in och tinar när de ska ha. Billigt, bra för dom och enkelt :)
www.fjarilflickans.se
#8 vart köper du det någonstans? Finns i vanliga butiker?
Gå gärna in på Barf iFokus, där finns det mer information om allt som rör rå mat till katter 🙂
Länk: http://barf.ifokus.se/
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
#9 Jag har hittat massa godsaker på coop, ica runt omkring mig har inte så mycket sådant. Men coop hade både kycklinghjärta, kycklinglever, kalvlever och sånt gott :)
www.fjarilflickans.se