Ny katt!
Jag har fått hem en liten kattunge för att göra min ettåriga siames kastrathona sällskap, han är en okastrerad liten siames hankatt på 17v
Just nu är det väl lite gnälligt och fräsigt främst från honans sida, vilket inte är så konstigt då det är hennes revir.
Dom träffades för första gågnen idag så det är egentligen ingen panik ännu.
Men jag undrade lite om någon har koll på hur länge dom kan tänkas trilskas innan dom kommer överrens?
Sedan tänkte jag att det vore kul om ni skrev era egna favoritmetoder eller bästa tips på hur man går till väga för att introducera två katter för varandra =)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Doft. Egentligen ska man lägga ut doft från den andra katten (typ filtar/kuddar som luktar som den, eller att de får vara i olika rum och byta plats - och sedan hamnar i samma). Katter som lever urbant känner igen vilka som delar samma område genom lukten.
Annars är det bara att introducera dem. Det är ju så de flesta gör och det funkar ju. Men en "förvarning" med doft är egentligen, enligt deras natur, att föredra.
Det lär bli mer eller mindre bråk i någon vecka oavsett. Se till att avstyra om det rör sig om alltför grova övergrepp.
För min katt som är ganska mesig inför nya människor, och även djur visade det sig, så blev det väldigt omtumlande när vi testade att ta hem en kattkamrat till henne. Så fort hon hörde att den andra katten jamade börja hon skaka som ett löv, bokstavligt talat…
Jag började egentligen med att ha min katt i ett rum med mat, vatten, toa & leksaker innan nya katten kom. När den nya kom började den utforska hela huset(ingen mesig katt, men väldig snäll) och jamade flera gånger så min katt hörde. Efter någon timme fick den nya katten stanna i ett rum medan min katt kom ut till resten av huset. Hon kände direkt att det var något på gång och gick runt o luktade överallt. Efter några timmar möttes dem för första gången och min katt började göra konstiga läten som hon bara gör när hon känner sig hotad/rädd. Hon låter som en uggla då. Gjorde sig stor och försökte skrämma den nya kattan, men den nya var otrolig snäll o nyfiken så hon börja lukta på min katt. Dock fick hon en direkt avvisning så fort hon närma sig min katt då min katt började fräsa. Så första natten sov nya katten hos mig med dörren stängd och min katt sov med mina föräldrar.
Fem dagar senare, med mycket fräs och fientlighet från min katt, så kunde de lukta på varandra och efter det blev det bättre o bättre för varje dag som gick. Så ge det någon vecka. Kanske någon månad, har läst att några katter har svårare för andra så det kan ta längre tid, speciellt vad gäller äldre katter. Något viktigt också ifall du har en mammig katt så kan du försöka tänka på att inte ge den nya mer uppmärksamhet än den gamla, iaf inte så att din katt märker det. Min katt är inte mammig på det sättet så jag behövde inte tänka på det. Jag har ju bara haft den här erfarenheten en gång men det finns säkert andra här som gjort det flera gånger och har säkert bättre tips!
Just det. De kanske kommer fräsa åt varandra och vara fysiska någon gång med tassarna vilket är okej under kontrollerade situationer, så länge det inte blir blodigt. Men man bör ju alltid vara beredd på att gripa in och sära på dem iaf de första dagarna. Sen när de försöker klura ut rangordningen kan det bli bråk och fräs, låt de göra det ifred och försök bete dig som vanligt. Ingriper man för mycket och ofta i deras försök att fastställa rangordningen kommer det bara dra ut på tiden innan de blir sams.
Lycka till.
Mitt bästa tips är att vara så cool och så mycket "som vanligt" det går själv. Beter sig matte precis som vanligt (trots inkräktaren) inser katten fortare att situationen faktiskt inte innebär någon verklig fara. I början är det viktigt att se till att den äldre katten har möjlighet att spana på inkräktaren ifred från en trygg och gärna högt belägen plats och att de får ta sina närmanden i sin egen takt. Man ska alltså aldrig försöka tvinga dem till närkontakt, det innebär bara att katterna blir ännu mer upprörda och rädda för varandra.
Sajtvärd Katter iFokus