Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4346 ggr
Niiinah92
3

Understimulerad innekatt

Jag skrev i en annan tråd där ämnet är jamande katt men tyckte inte jag skulle tränga mig på mer utan skapar härmed en ny tråd. 

Min hankatt började visa tecken på understimulans så fort vårsolen tittade fram, innan dess har han mått bra och varit nöjd med den aktivering han fått. Han är kastrerad ska tilläggas. Nu jamar han (klagar) kvällar, nätter och supertidiga morgonar, hoppar på bakdörren som har fönster så det blir rivmärken och försöker ta sig in i garderoben. Vi har försökt näta in en del av min uteplats men det gick tyvärr inte. Han har prasseltunnel, kartonger, laserpekare, vippa, bollar, foderlabyrint, toapappersrullar etc etc. och ett stort klösträd. Vi leker ofta med vippan men det blir aldrig en lång stund för han tröttnar väldigt snabbt och tappar intresset, lika så gäller klickerträning och laserpekaren. I andra tråden fick TS råden att skaffa en kattkompis, saken är den att min hankatt har en kattkompis men tyvärr har de slutat nästan helt att leka med varandra, honkatten är inte längre intresserad av att leka helt enkelt. Hänga i bakdörren började han med efter att jag återigen började ta ut honom i koppel men vi hinner inte mer än ut förren han vill in, han verkar dessutom klaga väldigt mycket mer de dagar vi varit ute.

Sommaren kommer vi spendera hos mina föräldrar och där kan han springa ut och in som han vill samt har han en hund där som är lite av en bästa kompis men det hjälper ju inte fram tills dess. Skulle gärna vilja ha tips (inte en massa kommentarer om vilken dålig matte jag) om aktiveringar som ni kör med era katter varje dag, helst från dem med väldigt aktiva katter och gärna hur länge ni leker med era katter per dag osv. vill få honom nöjd igen.

Katthemsmatten
1

Leker med laserpekare och 'vippa' (spö med fjädrar), slänger prasslande godispapper som är kul att dribbla med. Men mest gillar de att leka med varandra. Hur mycket jag än leker med mina katter så är jag inte lika kul som övriga katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

mishie
3

Jag varvar laserpekare med "da bird" som verkligen får igång min kisse. Den låter som en fågel när man svingar den i luften så lockar fram jaktinstinkterna ordentligt.

http://www.supercat.se/kattlek-bus/go-cat/da-bird.html

IceJossan
6

Har du möjlighet att göra lite drastiska förändringar i hemmet då och då så är det väldigt spännande för katterna. Det gäller att inte bara motionera katten utan framförallt om att ge huvudet den stimulans det behöver. Är kroppen trött vilar katten och drar igång igen. Är huvudet trött är katten lugn.

• Möblera om, dra fram möbler, vält möbler och häng nåt lakan/filt över. Tillfälligt i några timmar alltså.

• Bygg koja av lakan/filt över möbler/stolar/pallar/klösträd.

• Har du en stor klösmöbel så lägg det ner och ställ ett par stolar omkring. Har du flera så lägg dem i en stabil hög.

• Ta in en trädkrona! Det har jag gjort flera gånger. Bökigare grenar sågar man av så att man får en stam med korta grenar på så att man kan hantera det. Man får in mer än vad man tror i en bil. Ta gärna in ett par stycken och lägg dem i en hög.

• Börja träna in tricks. Klickerträning kanske är nåt för er?

• Ta bort torrfodret om de äter sådant och enbart servera det i aktiveringsleksaker. Till exempel kan du sätta fast ett glas på en kartongbit eller nåt så att det inte välter, och lägg mat i glaset. Gör ett par lagom små hål i en PET-flaska eller annat lämpligt (jag har även gjort det med en saltburk) och stoppa mat i. Så MÅSTE båda katterna jobba för att få sin mat och de kommer vara upptagna länge vid flera tillfällen per dag för att hålla sig mätta.

Niiinah92
1

#1 Där är ju mitt problem, han har ju en kattkompis men de aktiverar inte varandra eller leker längre, hon vill hellre ligga och gosa i timmar och tittar inte ens på leksakerna eller för den delen, på honom.

#2 den "vippa" jag använder ser ut nästan precis som da bird 🙂

#3 tack för tipsen! ska definitivt riva runt med möbler och lakan 👍 Klickertränar gör vi redan men som sagt han tröttnar snabbt.

Nova12
2

Lek korta stunder och ofta istället, funkar bäst med vår katt då hon också tröttnar fort. 

Jag lånade en bok på biblioteket, "Kattens 50 favoritlekar", skriven av Jackie Strachan. Även om det var många lekar där som du kanske redan testat med honom så sätter boken igång kreativiteten, det gjorde den för mig iallafall med vår katt :). 

Sen märkte vi att när vi började mata fåglarna så fort snön kom förra året så hade Nova mycket att titta på, gömma sig för och bli irriterad på. Vi bor på tredje våningen så vi köpte en fågelmatare som har en sugkopp som man sätter fast på fönstret. Den har suttit fast stenhårt på rutan varje år. 

Såhär ser den ut; http://www.inredningsshopen.se/fagelmatarebirdfeeder/fagelmatarebirdfeeder.html

Niiinah92
0

#5 vi får inte mata fåglar här 😕

Nerdysiamese
1

Jag har en mycket aktiv liten siames som jag behövt aktivera extra mycket senaste månaderna sedan hennes lekkamrat gick bort.

För det mesta funkar det att leka mycket med vippa men det kommer perioder då det inte är tillräckligt, så med jämna mellanrum brukar jag sätta på henne sele och tröja och ge mig ut på prommenad eller hem till en kompis en sväng, hon behöver inte nödvändigtvis gå för att bli aktiverad utan bara faktumet att det händer massa saker är otroligt utmattande för henne.
Bussturer är jättespännande om man frågar henne, hon hälsar på folk och får uppmärksamhet, hur kul som helst!

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Omie91
2

Har du alla leksaker framme samtidigt?
Jag glömmer ibland att lägga undan "gamla" leksaker innan jag tar fram nya åt katterna (jag varvar leksaker med någon dags mellanrum) vilket resulterar i att det ligger massa "tråkiga" leksaker på golvet. Det man plockar fram är alltid jättekul för det har de inte sett på länge, men den blir snabbt en i mängden om man inte plockar undan.

Jag har märkt att när jag lägger undan alla leksaker och tar fram en ny (förutsatt att de inte har lekt med den på länge), om det så bara är en boll papper, så är det jättekul igen, men bara ett tag. Men så är det väl för alla. Allt kan inte vara intressant alltid :)

En annan grej kan ju vara att den har ett klätterbehov. Mina katter klarar sig inte med ett enda klösträd, hur stort det än är. Men mina är riktiga apor också som ska undersöka varje upphöjda platser, så vi fick offra oss och sätta upp egna hyllor åt katterna och bygga fler katträd. Mycket mycket uppskattat!

Som andra föreslår så kan ju koppel vara en bra idé. 
Lycka till 🙂

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens