Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 744 ggr
[RMSLiners]
1

Vaccinera katt, kan jag?

Har en fundering kring vaccinering av katt.

Det är så att min herre ska vaccineras 14/5 enligt vaccinationskortet men jag undrar om jag kan vaccinera honom tidigare än det datumet tex i mitten av eller slutet av April? 

Anledningen är att jag kommer närmare Maj vänta på att vårat barn ska födas och jag vill inte riskera missa kattens vaccination utifall värkarna skulle starta när hans egentliga vaccinations tid är. Får jag värkar i April så vaccineras han ju som vanligt men om inga värkar dykt upp då vill jag gärna ta vaccinationen redan då istället för i Maj men frågan är ju om det går. 

Jag är fruktansvärt noga med vaccinationer och skulle få sådan ångest känsla om jag missar vaccinationen med bara någon vecka.

Sagolika
0

Ja, det går bra med någon månad före eller efter.

ElLobo
2

Efter vad som sagts till oss så är det inte så noga med det exakta datumet, det viktiga är att vaccinationen sker. Men vill du vara helt säker på hur det förhåller sig så slå en signal till din veterinär och kolla. Då slipper du vara orolig. 🙂

Katthemsmatten
1

Inga problem att vaccinera både före och efter datumet på vaccintyget. Hinner bebisen komma innan du har tid hos veterinären så kommer katten inte att vara utan skydd och några veckor innan gör inte heller att katten på något sätt skulle ha för mycket antikroppar.

Grattis till att du blir mamma!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[RMSLiners]
1

Vad bra då inriktar jag mig på April. #3Tack. :)