Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1276 ggr
Majsbecka
0

Bortsprungen(?) katt

Nu är det så att vår lilla kisse har varit borta i flera dagar utan att ha kommit hem. Vi har inte sett några spår vid huset och inga grannar har sett till henne. Innan hon sprang iväg hade hon löpt i ca 4-5 dagar och man märkte att det var på väg att försvinna.

Hon är bara 1 år och har aldrig varit borta såhär länge förut, därav min oroliga ton. Nu till min fråga, är det normalt att katthonor är borta såhär länge? Vi har också haft ett lodjur som har gått kring gården och min mamma tror att det har tagit vår fina Sally, är det ens möjligt? Brukar lodjur ta katter?

Försöker hålla mig lugn med det är så otroligt lätt att hetsa upp sig…

[Murvel]
11

Har jag förstått det rätt: du släppte ut en katt som löpte och undrar om det är konstigt att hon är borta?

Katthemsmatten
9

En löpande hona lär leta så länge det behövs för att hitta en hane som kan betäcka henne. Förhoppningsvis har hon inte under sitt letande blivit mat åt lodjur, räv eller andra vilda djur.

Vad har ni gjort för att hitta henne? Lappat, letat sena kvällar och tidiga morgnar, matat, polisanmält och kollat att hon inte är instängd i något förråd/källare/garage/uthus i en radie av minst 700-800 m? Det är bara det ni borde börjat med redan efter 12 timmar.

När/om hon kommer hem är det raka vägen till veterinär för kastration. Hon lär vara tidigt dräktig och världen behöver inte fler huskatter. I ärlighetens namn kan jag inte begripa att man låter en löpande hona få en chans att komma ut. Det är fruktansvärt oansvarigt! Hoppas ni hittar henne, men sitt inte och vänta på att hon ska komma hem av sig själv. Det är sällan en katt gör det som varit borta mer än ett dygn.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Annamaja27]
1

Hoppas att hon kommer tillrätta ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
[nettaahs]
7

Istället för att klaga på henne så tycker jag att man kan svara på hennes frågor.
Man KAN faktiskt skriva det man tycker i en TREVLIG ton.
Klaga kan man göra i PM eller någon annanstans.

Kolla med katthem, sätt upp lappar m.m!
Hoppas hon kommer hem, och ni bör kolla upp om hon är dräktig, kastrering är ett bra förslag :)
Hoppas allt går bra!

dinamnam
1

Håller med ovan! 

Fattar inte varför man ska klaga på TS! Hon har gjort ett misstag som 

hon försöker fixa!

Och till dig då, sätt upp lappar i området etc…och kolla så att hon inte är dräktig! Jag hoppas du hittar henne vet själv hur det känns…

Lycka till!

Med vänliga hälsningar 

Majsbecka
1

Ber värd eller Medarbetare låsa den här tråden då jag uppriktigt sagt blir ledsen över många av svaren jag har fått här. Jag förstår era åsikter samtidigt som jag verkligen råder er att tänka efter en gång till innan ni skriver på det här sättet i någon annan tråd.

Jag tackar för tipsen jag har fått och om någon vill tillägga något så kan ni PMa.

Katthemsmatten
4

Du har fått tips i nr. 2. Du kan också söka ännu fler tips i tråden När din katt har försvunnit på Djurpolisen iFokus. Och det är bråttom med att hitta henne. Det hoppas jag du förstår. Är hon dräktig och inte hittas den närmaste månaden kommer hon att föda sina ungar utomhus och de kommer att bli skygga/förvildade.

Alltså, du och din familj måste lägga all ledig tid på att leta efter henne rent fysiskt tillsammans med åtgärder som att lappa och efterlysa hos polis/katthem/veterinärer. Men det är er närvaro ute i bygden som kan få fram henne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whirlie
3

Är din kisse chipmärkt eller tatuerad? Då kan du, om du inte redan gjort det, registrera henne hos SVEKAT och brukshundsklubben (det är två olika register).

Har du knackat dörr hos grannarna och frågat? Det hade jag gjort om min katt var försvunnen (redan efter några timmar skulle samtliga i de omliggande kvarteren ha fått sig en påhälsning). Jobba lite som polisen gör när personer är försvunna. Fråga också om de har något förråd/garage/källare som katten kan ha slunkit in i och blivit inlåst i. T.ex. kanske någon kommer på att de just den dagen städade garaget, gick därifrån och sedan inte har varit inne där sedan den dagen din katt försvann. Eller om de sett en katt liknande din smyga rung de senaste dagarna.

Är katten van att vara ute, eller kom hon ut genom att rymma? Är hon van och bekväm med människor eller är hon en skyggis? Om hon är förrymd och skygg så kanske hon är i närheten men ligger och trycker om dagarna i en buske. Då kanske ni behöver gå ut och locka med mat på kvällen.

Jag känner med dig och håller tummarna för att hon kommer tillbaka!

Lycka till!

Lena
0

Tråden låses på TS begäran.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer