Furminator
Nu har jag gjort slag i saken och köpt en Furminator på Ebay. Hittade en billig från ett företag i Canada. 178 kr inkl. frakt.
Den drar bort döda lösa hårstrån ur pälsen och ska tydligen reducera fällningen med upp till 90 %!
Nu ska vårpälsen bort! Är så trött på att alla mina fina kontorskläder är håriga när jag kommer till jobbet. Jag förbrukar just nu kläd-rollers som en galning!
Tänkte höra om det är någon som har någon erfarenhet av en Furminator och kan berätta lite om vad de tycker om den.
Jag är också himla nyfiken på den. Skulle vilja införskaffa en men jag vågar inte riktigt pga att man inte riktigt vet om den fungerar, den är ju rätt dyr att köpa här i sverige också.
Så du får gärna ge oss en liten recension sen när du vet :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var jättelätt att köpa en på ebay. :)
Längtar tills den kommer hit! Se bara på den här videon. 
(mina katter är oxå korthåriga.)
Fungerar på långhåriga oxå. :-)
Intressant! Har funderat lite på en sån men har varit orolig för att den skall skrämma katterna eller helt enkelt fungera dåligt.
Den var usel på mina, tyvärr. Men många är nöjda, helt klart.. :)
Den var tyvärr helt värdelös på min katt oxå, men en bekant som lånade furminatorn tyckte den var toppen!
ja har varit inne på en sådan och tycker det låter kanon att den ska lämna kvar ny o fin päls, men har funderat lite och tycker de verkar lustigt, går väl lika bra i använda en karda? hade tänkt o använda den på min coonis men rädd för att all päls ska försvinna o att hon skulle bli korthårig o tunnhårig. Fattar inte riktigt hur den skulle funka.

Min ena katt har päls som fastnar i både kam och karda. Min andra katt har päls som bara glider igenom! Utom om hon gnider sig mot kläder - då fastnar hur mycket som helst.
Jag brukar helt enkelt köra klisterrulle direkt på katten. Hon gillar det och det är den enda metod jag hittat som funkar på henne.
Jag har använt fuminatorn i en vecka nu och jag märker otrolig skillnad! Den är underbar!
ca 80% mindre håravfall kan man väll säga.. klart godkänt!
Blir mer och mer intresserad, vår äldsta katt Eskarina fäller något enormt och har alltid gjort, klappar man henne bara en liten stund har man katthår överallt sen.
Hon gillar att bli borstad men det verkar inte göra någon större skillnad i fällning, snarare så slutat man för att man börjar bli lite nervös över hur mycket päls hon kan tappa. Syns dock inte på henne.
När man borstar henne måste man gömma den avborstade pälsen annars tror hon att den är tänkt som ett litet mellanmål åt henne! 
Jag har en i original som var dyr men fungerar helt fantastiskt på min korthårskatt i alla fall. Precis lika pra som i reklamen.
Är helnöjd med min. Både hunden och katterna blir av med massor av hår.
#11 min är oxå orginal. Jag bara letade runt efter vart jag kunde köpa den så billigt som möjligt.
Har nu slagit till och köpt en, först hittade jag på Apoteket. Men de är väldigt dyra där så jag rekommenderar inte att man handlar den där 399 eller 499 kr kostade de, fanns två storlekar. Köpte istället en på Tradera för 167 kr inklusive porto. Har än så länge använt den två gånger på Eskarina, hon sstordiggar den och pausar man bara borstandet iblan så hon gosa med den har hon inga klagomål. Resultatet hittills är mycket uppmuntrande man kan nu klappa henne utan att få handen full med päls. Vi har provat lite på Isis också men hon fäller inte alls i samma utsträckning.

Hej på er!
Min lilla Ebba har börjat fälla mer och mer, men varken kam, borste eller karda får med sig mer än några enstaka hårstrån.. Har funderat på en furminator. Ni som är nöjda resp missnöjda; har ni lång- eller korthåriga katter?
Ebba är en korthårig huskatt. Hon har ganska mjuk päls, men är mer korthårig än långhårig.
Jag har både korthåriga och semilånghåriga huskatter och det funkar på bägge men "bäst" på den långhåriga.
Har en Furminator "kopia" som jag köpt på tradera, är mycket nöjd med min kopia :-)

jag har två korthåriga huskatter och jag tycker att min furminator fungerar utmärkt på dem =) väldigt nöjd!
Hej.
Köpte en riktig Furminator till våra korthåriga katter av min veterinär i torsdags. Det finns tydligen många varianter på den så det gäller att se upp vilken man köper. Men den som vi köpte är helt SUVERÄN. Tar de döda hårstråna under pälsen (som katterna fäller och som gör en allergisk) lätt och katterna verkligen älskar att bli borstade med den. Det sätter även i gång blodcirkulationen på dem som när man ryktar hästar eller hundar. Skillnaden mellan en FURminator och en vanlig kamm/karda är att kattens päls blir inte elektrisk och man får inte en massa stötar. Katten blir blank och pälsen blir baby mjuk, nog för att den var dyr att köpa (runt 500kronor) men det var verkligen värt alla pengarna då pälsen blir så len och fin och att den tar mycket mer av de döda hårstråna än vad en kam/karda gör. Men den skall helst inte användas på katter om de är toviga i pälsen och man skall helst kolla så katten inte har något små sår innan man går på och borstar dem med FURminator. Så jag är mer än väldigt nöjd då min katt redan efter en dags borstande get resultat

Ni som tyckar att FURminatorn inte funkar - vad för pälstyper har era katter???
Jag använder Furminator på mina långhårskatter och det fungerar utmärkt. Den får bort all lös päls och reder enkelt ut eventuella tovor. Katterna absolut älskar furminatorn.

Funderar på att inföskaffa en furminator till min katt. Han har hållt på att tappa sin vinterpläls i typ 1,5 månader nu, och nu fäller han otroligt mycket. Hur länge brukar katter hålla på att tappa sin vinterpäls?
#21 Det är olika från katt till katt. En del fäller allt på en gång andra drar ut på det.
Jag har en semilånghårig katt med jättejobbig päls, den tovar sig jättelätt och är nästan alltig statisk och på halsen och under magen ser pälsen typ flötig ut. brukar borsta henne med karda men det gör allt nästan värre, tror ni att en furminator kan va något för henne?
#23 Japp det tror jag. Min norskis husis brukade ha mycket tover förrut men sedan vi börja med furminator får han inte en enda tova. Det krävdes rediga redskap för att få ordning på hans päls ;).
#24 Okej kanske borde ta och investera i en sån då för har tre galningar som fäller som idioter så behöver ju garanterat något som minskar fällningen :P Men finns det olika märken av furminatorn och är någon då bättre än dom andra? Stod något om orginal och kopior i inläggen ovanför, hur vet man vilken som är orginla och vilka som är kopior? Haha korkad fråga men ändå :)
#25 Ingen aning jag vet bara att den vi har kostade 300kr.
#26 okej, vart köpte du din då?
Förresten, ingen av mina katter är direkt jätte glada i att bli borstade men brukar katter tycka om furminator mer än andra bprstar/kardor?
Köper man den för ung. 150, så då är det en kopia (köpte min på tradera). Köper du den på en Zoo-butik för runt 300 får du ett original, såtillvida den inte heter något annat än Furminator ( jag har dock aldrig sett något annat på min zoobutik än Furminator)
#27 Min köpte jag på en hund och katt butik.
#28 Okej :) Då vet jag! tack för ditt svar !
Då ska jag ta och kolla efter en sån nästa gång jag har vägarna förbi en djuraffär :)

Jag har en och den är helt underbar :-)

Jag tycker den är superbra på både min långhåriga katt & på min strävhåriga terrier.
Jag har just fått hem min från tradera (kostade runt 250) funkar otroligt bra! Jag trodde aldrig den skulle funka SÅ bra! Håret bara rinner av! Har en korthårig och en lång. Den korthåriga verkade gilla den;)

#33 Då fick jag en billigare… 52 kr + frakt från Kina. Det var en originalförpackning och det stod Furminator på den. Funkar jättebra, håren bara flyger av, men man får nästan vara utomhus för det blir myyycket hår!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
sen för tovor, då kan jag rekommendera Klittenkam. den skär genom tovorna på längden. Finns bland annat på My One
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skulle en Furminator fungera även på en korthårig kanin tro??
Oh ja visst gör den det! Spelar ingen roll djursort….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#36 Funkar utmärkt på kaniner! Du blir av med i princip all fällpäls på en borstning.
Vänliga hälsningar
Cindy

Såg att några nämner att det finns olika storlekar på furminatorn. Vad skall man tänka där innan man väljer lämplig storlek.
Har förstått att det finns S, M och L bland annat..någon som kan förklara lite i skillnad med mera??
Våra katter här hemma är korthåriga men en fäller lite mer än den andra. ;)
Putt

Jag har en S(blå för hundar) till mina katter/kaniner, fungerar super och en L til min häst.
Fungerar jättebra bara man använder den 
kissmekate.blogg.se
Jag har den som är gul strl medium tror jag. Jag tycker den är superbra! Både på korthår och framför allt på långhåren
Ska nog ta och köpa en furminator, killarna här fäller som galningar. Som tur är älskar de att bli kardade, men det är inte vidare effektivt. Kardar dem i timmatal känns det som men det tar aldrig slut 
#7 Du behöver inte borsta så mycket. Det är många som borstar på samma ställe FÖR länge och då blivit helt tunnhårig.
Det är bara att dra 3-4 gånger per ställe över kroppen så fixar det sig 
livar upp en gammal träd här men den kom högt upp på google 
Jag har en halvlånghårig och tre korthåriga och tänkte införskaffa en furminator. Men det är ju olika storlekar, en passar bäst till långhår och en annan till korthår. Kan man ha vilket som? Blir något förvirrad
Vi har en liten till våra katter. Den fungerar bra till alla katter, långhåriga, semilånghåriga och korthåriga. Har fyra hemma med olika pälskvalitet.den långhåriga behöver dock aldrig borstas och han fäller konstigt nog inte heller.
Jag har en gul, medium, funkar bra till min långhårskatt! Det enda problemet är att få honom att vara stilla nog länge för att jag ska hinna färdigt! Plus att matte blir fuuullll med hår efter en minuts borstande haha…
Men det går inte jämföra med kam/karda, Furminatorn är på en helt annan nivå 
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Jag har en medium (kopia från Tradera) som är helt suverän. Men det gäller att ha rätt teknik. En kompis skulle prova på min katt och drog försiktiga drag med furminatorn och hon fick inte bort någon päls alls nästan. Men när jag tar fasta och något hårdare drag på katten så bara flyger pälsen av. Min ena katt får man stoppa för han vill bli borstad hur länge som helst och skulle kunna bli helt kal på ryggen utan att bli nöjd 

Jag använder den lila för långhårig katt och den är super bra. http://www.kattkompaniet.nu/palsvardsverktyg--klovard/furminator--c-217-1.aspx