jamande katt!
Min älskade 10 månaders kisse blev som ja skrivit i annat nlägg kastrerad för nu 3 veckor sedan..han har fortsatt att jama som innan vilket jag tror hör till könsmognaden för han var ej sån innan..ni sa det kunde ta några veckor inna hormonerna gått ur? så borde han inte snart då bli mer lugn?! ja kanske borde köpa mer saker åt han att leka med men han gillar inte att leka själv man måste kasta saker hela tiden åt honom! han förstörde det klösträd han hade innan eller det var dålig kvalité så kanske får köpa ett nytt tror ni det hjälper nåt när han e såhär..aldrig haft katt innan men han va såå lugn innan men sedan slutet av februari så såhär!! han får gott me mat så de e inte de han vill när han jamar heller. men han får ryck o springer runt överallt.
Vårkänslor naturligvis😃Det tar lite tid innan hormonerna går ur kroppen och även katter märker att det blir ljusare ute även om det är kallt. Mina 5 är samtliga kastrater men de vill ändå gå ut när det ljusnar om jag är uppe vill säga men de får vackert vänta till att jag tycker att det är tillräckligt varmt utomhus. De har varit ute i rastgården idag en halvtimme ungefär och det räckte tyckte de då det var minusgrader.

Är han ensamkatt? Det du beskriver låter även som om han är understimulerad!
Min hankatt började jama (klaga låter det som) så fort vårsolen visade sig, han har varit kastrerad sen mer än ett år tillbaka. Värre blir han de dagar vi har varit ute i koppel. Han har allt i lekväg, allt från prasseltunnel till klösträd och vippa, även en kompis men han klagar ändå.
Jag tror som #2 understimulans, ett nytt klösträd är en bra början men jag har svårt att tro att det räcker, nästa steg är kanske en likasinnad kompis att leka med samt mer hjärngympa och aktivering?
han e ensamkatt och innekatt ja e väl inte bästa på att stimulera han men som ja sa han var inte såhär innan han jamar hela tiden typ nu när han inte vilar o ja märker skillnad mot innan o ja har inte stimulerat mindre tvärtom ja försöker leka me han o e hemma me han massa men han jamar ändå ..
#3 ja då ska ja inte gå ut me han i koppel de har ja aldrig gjort så vill helst inte börja å att han ska jama om han inte får gå ut me! nej tack..ja får köpa ett nytt klösträd o nåt mer..men han vill inte leka själv nåt när han e sådär jamande han ställer sig ibland på soffan o in mot väggen o jamar o han tar upp huvudet o tittar upp konstigt beteende plus sen springer runt eller hoppar upp i fönstret o jamar där..min katt har också massa leksaker o vippa m m..men hans jamande pågår ju olika tiderpå dygnet kan inte leka hela tiden med han. får se hur de här fortsätter…tycker e skitjobbigt nu när de säger att katterna ska bli så lugna o motsatt har hänt.blir irriterad av att höra jamande halva dagen ja e hemma. o kan inte bara köpa en ny katt kompis..:/men japp mer hjärngympa o aktivering så mkt de går ..
#4 Extra energi (vårkänslor) är inget ovanligt när solen tittar fram, det blir som en boost efter långa vintern och då kan oxå mer aktivering krävas. Tro mig jag vet hur du känner, exakt så som du beskriver håller min hankatt med på och jag är rätt säker på att det är för att han är uttråkad/understimulerad men har ingen aning om vad mer jag kan göra för som du säger, man kan inte leka med dem hela tiden.
Att min blir jobbigare efter att ha gått i koppel betyder ju inte det att din blir det, jättemånga går med sin katter i koppel utan problem, det är garanterat ett tips du kommer få av någon. Jag vet inte varför min blir jamigare de dagar vi har varit ute, han tycker inte ens om att gå ut i koppel då vill han bara in, däremot när vi är inne vill han ut.
Jag hoppas några här inne med längre erfarenhet av innekatter kan hjälpa dig, kanske kan jag med ta åt mig lite tips, de två jag har nu är mina första innekatter och honkatten är betydligt lättare att stimulera och verkar vara supernöjd med tillvaron.
Han behöver en kattkompis! Unga katter ska inte vara ensamma. Speciellt inte om de är innekatter med lite bekväma ägare.

Ja, du har inte funderat på en polare till honom? Det är verkligen enorm skillnad på livsglädje och sysselsättningsbehov från att ha en till att ha två katter. Två katter kräver mycket mindre av sin ägare än en ensam, eftersom de leker med varandra om de är två :) Jag skulle aldrig klara att ha min katt som ensamkatt, hon skulle driva mig till vansinne :p Hon har flera jourkatter som kompisar.
#5 tack för ditt svar det e skönt att höra bara att det är normalt beteende och att det då säkert går över lite efter han har vant sig med våren:) idag var han väldigt lugn men bara ibland ställer han sig in mot en vägg o tittar upp o jamar haha! men ja har lekt me han mycket han kanske blev nöjd av det..men han låg o sov bredvid mig länge o vilat massa..
#6 och 7 Jag skulle jättegärna ha en till katt vill ha en äkta perser katt min nu är 75% perser alltså huskatt. men jag får se sen i framtiden har inte jobb nu bara extra så det har jag inte råd med att köpa. men det är ju ej säkert att de kommer gilla varandra heller alla vill inte ha en kattkompis. och kan inte köpa en och sen se att det ej funkar som jag vill. haha men min katt e väldigt lugn annars och driver mig inte till vansinne jag aktiverar gärna och leker med katten mer om det behövs me.