Vilken ras?
Har inga planer på en till katt just nu men är ändå lite nyfiken på vilken ras ni tror skulle passa mig. Jag vill ha en aktiv ras, alltså hellre en som går på en lång promenad och gillar att leka än att den är superkelig (fast är den det också är det ju bara ett +!). Gärna smart och lättlärd. Har kollat lite på Abessinier, är det något som kan passa tror ni? :)
Sen har jag en annan fråga, varför är det så att hundar kan se helt olika ut och ha helt olika behov medans alla katter är hyfsat lika till utseendet och behoven?
Vill du ha någon som går långpromenader så blir mitt råd att skaffa en hund😃
Bengal kanske?. Aldrig haft rasen dock, men absolut en ras jag vill ha i framtiden. En väldigt aktiv och smart ras, som du mycket väl kan gå promenader med om du lär den gå i koppel.
Många av katterna i kategori 3 (korthår) är aktiva raser, så ta och kolla på dom raserna. :) Oriental raserna är också aktiva och smarta, samt sällskapliga av sig.
#1 Katter fungerar lika bra till det. 😉Går med min katt i 1-2 timmar på sommaren, hon älskar det och går bredvid som en hund. 😃
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#1 Hihi ja du en hund skulle inte sitta fel det heller! Näe men långpromenader var väl lite fel ord.. :)
#2 Ska kolla bengalen och dom andra raserna! :) Tack
Har du inget emot pälsvård så är ju Norsk Skogkatt ett passande alternativ :) Dom är aktiva, sociala och nyfikna. Jag är uppväxt med skogisar och dom brukar gilla att vara ute och gå i koppel men den ena gick oftast lös brevid :)
///Mickan
Om jag tittade efter en aktiv ras så hade jag valt Bengal. Otroligt vackra och väldigt trevliga.
Dock lite väl aktiv för mig som har Ragdoll här hemma :)
haha ja har aldrig sett någon ute som gått me en katt i koppel som en hund dock riktig promenad …de katter ja sett går runt lite överallt men de kanske e olika:)
Anledningen till att det inte skiljer tror jag beror på att hundar har avlats för att passa till olika arbeten.. medan katter alltid bara har varit till sällskap/hålla borta råttor. Det har inte behövts avlas på några speciella meriter i samma skala som hos hundar :P
Hur mycket du än avlar på en katt kommer den alltid att se ut som en katt. En hund har en annan gen uppbyggnad som gör att deras ben, päls och annat kan anta olika former.
Alltså det handlar om DNA. Hunddjuret är det enda djur som har dessa gener som gör att de kan anta så många olika utseende.
Rex av olika slag anses aktiva, siames och oriental också.
#9 har du någon källa på det så man kan läsa vidare? Lät intressant!
Hmm.. intressant :) Får ta och läsa lite mer om det
#11 Det finns en dokumentär om det, som jag inte kan hitta exakt nu. Ska försöka ta reda på det. Finns också flera forskningar om det, men det är långtråkigt och enormt tradigt att läsa xD
Dokumentären heter Science of Dogs, där kan man se varför hundar kan ha så många olika utseende men inget annat djurslag kan ha :)
=====================================================================================================================================