Orolig...
Den 24 mars blir våra kattungar Agneta och Astrid 6 månader.. Nu har de ej ätit våt mat i 2 1/2 dar.. De brukade älska köttfärs eller kyckling eller kattmatsburk .. Men ej ätit, ett par tuggor sen vänder de, ena katt tuggar ej.. Men äter massa torrfoder.. Normalt? Till och med lagt laktosfri lätt crème fraîche eller keso som de är heltokiga i. Rör ej de heller.. Leker myser busar som vanligt.. Tömmer kattlådan varje morgon… Vad beror det på??
Om dom äter mycket torrfoder så kanske dom inte orkar äta så mycket blötmat. Servera minder torrfoder så ska du se att dom äter av blötmaten också.
#1 tack men varför manades det att torrfoder alltid skall vara framme? Men hittills har det varit mer blöt mat.. De tog torrfoder när blöt var slut.. Nu väljer de torr framför blöt??
Verkar de friska i övrigt? Inga symtom på snuva, t ex.
Medarbetare Hittekatter iFokus
lägg unden torrfodret helt ett tag och satsa på blötmat, alternatvit ha torrfoder tillgängligt på nätterna
De är extra keliga.. På väg få löpa? #3 Snuva…? De är torra om nosen.. #4 bra idé!
Kattungar äter ofta lite vad som helst och det är spännande att smaka på nya smaker. När de växer upp bestämmer de sig för vad de gillar och inte gillar. Det kan bara vara så att de nu bestämt sig för att gilla torrfodret mer än det serverade torrfodret. Även vuxna katter kan få för sig att helt plötsligt ändra uppfattning om maten. Det behöver inte vara något konstigt. Bara de äter och mår bra så är det inget att vara orolig för tycker jag. Du kan ju pröva någon annan blötmat och se om det duger. 🙂
#5 När de är snuviga märker man det - ett rejält nysande oftast. Inga andra symtom på att de kanske inte mår alldeles perfekt?
Medarbetare Hittekatter iFokus
#7 de mår som de alltid gjort, busar myser sover med oss. Biter min fästman varje gång hans alarm går igång för de vill leka med honom då.. Så jag tycker de mår prima men att inte äta blötmat oroade mig.. Ingen snuva då för de har ej nyst nåt.
men testa att ge dom blötmat på dagarna och under natten ställa fram torrfoder

Torrfoder är sprayat med nåt i stil med buljong för att det ska smaka gott. Det är jättevanligt att katter är eller blir "torrfoderjunkies" och inte längre vill ha blötmat.
Kattens kropp är inte gjord att äta torrfoder - det är alldeles för lite vatten i det och för mycket annat jox. Blötmat innehåller visserligen inga ben och är utan tuggmotstånd, men innehållsmässigt är det kanonbra, inte jämförbart med torrfoder.
Så du kan ta bort torrfodret, endast servera ibland i en aktivitetsboll/PET-flaska med hål i, etc. Och bara ge dem blötmat typ tre gånger om dagen.
Mina katter får mjukmat till vardags. Ibland ger jag dem torrfoder och de blir som tokiga. Alla länsar matskålarna. Det kan bero på nyhetens behag eller så är torrfoder mer attraktivt av någon annan anledning. Men jag har märkt att de håller sig inte mätta på torrfodret lika länge som när de ätit mjukmat. Jag ger dock inte efter utan mjukmat är det som gäller. Torrfoder får de någon gång ibland. Mest som godis.
Rebecomberga - jag tycker också att du ska ta bort torrfodret och ge endast mjukmat. Mjukmat är också oftast (beroende på vad du ger för sorter) nyttigare än torrfoder.
Sen sa du en sak, är de okastrerade, så kan det bero på att de börjar löpa
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....