Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2270 ggr
Hawknestgrove
0

Vad är sanningen om denna bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ena budet är att det är en död katt och att bilden är ett montage. Verkar ju troligt, då kissens ögon ser helt intorkade ut.

Det andra är, att någon  organisation skulle ha tagit hand om katten efter en flodvågskatastrof och att katten har överlevt och fått ett bra hem. 

Hur som helst, så används denna bild på nätet till allehanda grejer och allt är väl inte så  seriöst. Min personliga tro är tyvärr bud  ett.

MEn flera påstår sig veta att de har hört att det är som  i bud två, men de kan inte namnge källan. Jag är ju sån, som aldrig tror på andra och tredjehandsinfo om det inte är starka belägg för det. Nån som kan hjälpa mig att nosa vidare?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[helenal]
0

gud vilken rörande bild.

Mona22
0

Vet inte hur det ligger till med just den bilden men precis så gjorde en överkörd katt när jag skulle hjälpa den. såg bara skymten av något på vägbanan och var tvungen att stanna och det var en kisse med överkörd bakdel och innan jag ens hunnit böja mig ner(stel) så hade den flyttat huvudet och lagt mot min fot 😢. Hon blev avlivad på strömsholm och det var en av veterinärerna där som ägde katten. Varför släpptes hon ut bredvid en 70väg? 😢

Fridaybrew
1

http://www.reddit.com/r/pics/comments/j7a19/please_love_me/
orkade inte läsa igenom allt, dock brukar det dyka upp lite bra info i trådarna där.

en repost tråd

http://www.reddit.com/r/aww/comments/k4tqh/a_tribute_to_animal_shelter_workers_volunteers/

/Fridaybrew

Josefa
4

Det syns ju att katten är död. Titta på de utspärrade klorna på baktassarna. En utsvulten katt som tiggt värme hade inte spärrat ut klorna på det viset.  Tänk er kattkroppen liggandes. Precis i den ställningen man kan tänkas sig att en död katt ligger. Sen tycker jag att katten ser väldigt liten ut om man jämför med foten. 

Så osmakligt med sådana bilder. Hur kan folk egentligen roa sig med sånt här. För att inte prata om dem som sedan använder bilden i diverse syften.

grandma
2

#4 Håller med dig. Hade inte ens velat se den på denna sida. Vad gott kommer av det?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

AgnetaB
1

Jag har sett den på Fb i syfte att man ej ska ta sommarkatt o det är väl inte fel.

jag avskyr dock när det kommer sådana här bilder utan att det står vad som hände med djuret. Jag vill det ska stå att den typ var så sjuk så den togs till veterinär o avlivades el i bästa fall har ett bra hem nu.

Josefa
0

Så det skulle stått att katten fotograferades död och sedan monterades bilden ihop med en sko?  Eller ännu värre att katten hittades död, lutades upp mot en sko och fotograferades.

Hawknestgrove
0

Ok orkade inte läsa igenom länkarna, men ingenstans där framgår det, att katten i fråga är räddad till livet  i samband med en flodvågskatastrof och fick ett gott hem, eller hur? Jag söker bara rena fakta om bilden. Som sagt, rent personligt så tror jag  också att katten är död och bilden är ett montage. Precis som sägs i inlägget ovan, katten hittades död, lutades mot en sko.

Jag vet att den användes  helt äckligt osmakligt i samband med att Whitney Houston dog. " I will always love you…"

Jag har nämligen fått ett envist påstående av en vän att alternativ nr två skulle stämma, men som sagt, utan bevis tror jag inte på det.

Hawknestgrove
0

AgnetaB
0

Denna kisse blev alltså troligen räddad.Kan ju vara svårt att rädda synen dock om man fått gift i dem. Med andra ord är bilden sann o då kan det ju inte vara en vild katt som gör så.

Hawknestgrove
0

Ja, bilden kan vara sann. Men som sagt, allt som står på nätet är ju inte sant. och en förvildad katt gör  ju inte så. För lite info för att jag ska tro på detta till hundra ändå.

Om man bildgooglar på  Devecsar så kommer inte denna bild upp. Det borde den ju rimligtvis göra, då den andra bilden på en flicka med katt kommer upp.

Hawknestgrove
1

Fått fram mera fakta nu och fler bilder av samma katt. Vietnam.

[–]ObscureSaint 143 poäng 1 år sen
EDIT 2: The original seems to be here on flickr, titled, "Flood Victim 1" with the note,
http://www.flickr.com/photos/vertically … otostream/

"This kitten was Motherless after the second set of flooding in Hoi An, it took a liking to Charles' foot, fairly certain it wasn't going to live without it's Mother."

A second shot of the kitten is in the same album, here. My heart, it's breaking. :(
http://www.flickr.com/photos/vertically … 252814933/

[–]Ratzaroonyy 24 poäng 1 år sen
Sent the photographer a message. If he responds with more info on the fate of the kitten, I'll be sure to post.

[–]rounder421 6 poäng 1 år sen
please do, even if you have to make a repost. I want to know what happened to him.

[–]DoTheEvolution 1 poäng 1 år sen
So? Whats up with the kitten?

[–]Ratzaroonyy 1 poäng 1 år sen
Not good news. He said they let the cat be and let nature take its course. Rescuers were taking some of the animals, but apparently didn't take this guy. The photographer doesn't think he made it.

tack Fridaybrew

AgnetaB
2

Orkade inte titta på bilderna men den avled tydligen den lilla:(

Skullle aldrig kunna vara fotograf o bara tänka på att få en bra bild på bekostnad av andra. Brukar undra hur den o den bilden gått till o vad som hände med djuret.Tror att  det vanliga är precis som här att jag fick ju min bild jag tjänar massor på o naturen får ha sin gång. En åsikt jag ej delar o denna  synen skulle förfölja mig.Kissen ber ju för sitt liv!

Cremello
2

Fast det handlar ju också om att förmedla en verklighet som existerar runt omkring oss. Och det är ju superviktigt. Journalister och fotografer är mänskliga och det händer mer än en gång att det värker i hjärtat eller tom att tårarna kommer.

Josefa
1

#13 Nej, katten ber inte för sitt liv på bilden. Katten är redan död. Det är det som gör det hela så vidrigt.

Cremello
0

Om du kollar länkarna så är katten inte död.

AgnetaB
0

cremello (har en häst som är det)  Jag kan väl förstå att man vill förmedla en verklighet men det är ju vad man gör utav det efteråt jag reagerar emot här. Visst kan jag ta en bild men jag skulle inte bara kunna åka därifrån sedan. Gillar inte längre att titta på naturfilmer mm. Tror många gånger man plantera djur framför rovdjuren så man kan filma.

Josefa
2

#16 Ja, om man nu ska tro på länkarna. Isf är ju saken ännu värre. Ta en döende katt och luta upp den mot en sko, för att få en säljande bild. För du tror väl inte på fullt allvar att katten med sina helt stela tassar har kravlat sig upp i den ställningen själv?

Hawknestgrove
4

två bilder till av samma katt finns i länkarna här ovan. där är den väldigt levande,  en otrolig skillnad på utseende på katten. de bilderna kan vem som helt plocka fram också.

Håller med om att det är  vidrigt att göra geschäft av en lidande varelse på det viset, död eller levande. För att den fick det bra och blev omhändertagen det stämmer ju INTE. Bilderna är tagna 2007 i Nordvietnam.

Att det går rosafärgade skrönor som folk går på och sväljer med hull och hår om att det var så puttenuttigt och lyckligt slut är ju ännu värre. Då kan vi förneka Holocaust också. Faktiskt. Hemskhet är hemskhet.

Cremello
2

Well, det är sorgligt att flera tror att journalister är blodtörstiga. Om nu fotografen skulle gjort något med katten, vad skulle denne ha gjort? Tagit den till en veterinär? Knappast troligt att det ens fanns någon sådan verksam just då. Tagit med den hem tillsammans med alla lidande människor? 

Journalister har ett syfte och hjälparbetare/sjukvårdspersonal en annan. Att vara journalist/fotograf är inget man gör stora pengar på. Framförallt inte gällande katastrofer och nyheter. Britney på semester, eller Madonna på gymet - DET gör man pengar på. 

Och så är det ju bra om man läser hela tråden och kollar in de länkar som finns innan man häver ur sig en massa.

Hawknestgrove
2

Ja en journalist är ju till för att dokumentera . Ok, jag skulle inte klara av det, lika lite som jag skulle klara av att försvara eller döma en som plågar djur eller människor.

blir bara så ledsen, när det finns folk som  tutar i andra folk att den vackra lögnen är den som är den sanna.

Rosor är alltid rosor, om än i spruckna krus och snus är alltid snus om än i gyllne dosor.

Cremello
1

Känns förbaskat trist att journalister ska bli stämplade som hårdhjärtade. Många av oss drivs av passion och gråter på jobbet händer absolut att vi gör, eller iaf sväljer tårarna.

Hawknestgrove
1

ja, de är ju anställda för att dokumentera, inte att ha egna meningar.

grandma
0

Ni får ursäkta men är det jag som har missat något eller… ? Jag förstår nämligen inte syftet med den här tråden.🤔

// Nalle Puh// 

Cremello
0

Klura över en bild, sen blev tråden OT pga mig 🤓

AgnetaB
0

#24 läs överskriften så ser du

grandma
0

jag ser vad det står men fattar inte vitsen.

// Nalle Puh// 

AgnetaB
4

Det gör jag o tycker det är intressant om historien bakom en bild o brukar fundera på det.

Cremello
1

Det är ju superbrafunderingar. Källkritik :)

grandma
0

Jag vill bara gråta när jag ser bilden och tycker inte det är ett dugg intressant var den kommer ifrån, men man roas väl av olika saker. Tack för era svar.

// Nalle Puh// 

Cremello
2

Men det är ju en del av verkligheten, och den är ju bara dumt att blunda för. Det handlar inte om att roa sig utan att se och kanske kunna förändra/engagera sig i en bättre värld sen kan det vara hur jobbigt som helst.

Hawknestgrove
1

#24, det går så många vandringssägner om just den här bilden. MEn tack vare många Kloka folk , så vaskades fotografens egen förklaring fram på en sida här:

http://cuteoverload.com/2011/11/11/dont-you-forget-about-me/

här är fotografens hela och mycket uttömmande och bra svar.

Graham Lavery

November 12, 2011 at 10:28 pm

Hello,

I have received several emails from users of this site about my photo and its posting on your site. This picture has managed to find its way all over the Internet, in some cases with hundreds of thousands of views, and I realize it is a very provocative shot that touches people deeply.

Normally I do not respond to these types of comment threads as they are often degenerative in nature and can get very nasty, one only needs to reference any news site to see how these things generally play out. After reading all the comments here however, and receiving several polite emails I have decided to write a comment.

First of all, I think it is very important to understand context, and while many request the “story” behind this shot generally to learn the final outcome, it is not that simple and context is critical. I have spent a good bit of time in Vietnam as my wife used to work there a few months each year, and have shot the war in Afghanistan several times, as well as disasters such as the quake zone in Port-au-Prince, Haiti very shortly after that event. When discussing any of these places, or subjects, the context is a most important and often overlooked part of the equation – especially by North Americans.

This shot, as you seem to have ascertained, was taken in Hoi An, Vietnam during the worst flooding in almost half a century. My wife was there for the worst of it – flooding into the second story of buildings – and the loss of homes, personal property, and life, was pretty significant as you can imagine. It should however be remembered that societies like the Vietnamese have been at this for the better part of 5000 years and have seen it all before, a great many times.

In my travels all over the world there is a common theme that makes itself known and very obvious to me: we in North America are an extremely young culture and society, with a great deal left to learn. How does this help understand this photo and its story? Well it goes to follow that perspectives on many issues differ from ours, priorities are placed in different areas, and that there are very salient reasons for this.

One such area is animals, and how they are viewed.

In Vietnam, the phenomenon of “pet” ownership is a very new development, prior to the American War this was a practically unheard of concept in many areas. Dogs, as a prime example, are a food source much like cattle, sheep, or pigs are here. Since the development of the “pet” concept, there has been an explosion in numbers with a great many feral and stray dogs and cats roaming the country in various states of health, which is becoming a large problem in and of itself.

Given the general cultural attitude toward animals like cats, the massive property damage during the floods, and the great deal of human hardship that was experienced at the time this photo was captured, it can be seen how a kitten such as this one would pass well under the radar and slip pretty far down the priority lists of most people who were literally striving to survive.

When my very good friend and I came upon this kitten, it was pretty obvious what its fate would be given the described circumstances, a situation that brings with it several ethical questions that have no really simple answer, mainly: “What to do?”

As essentially tourists in the area who were in Vietnam temporarily (barely two weeks in Charles’s case), the practicalities of helping an animal such as this become a little more cloudy. If you take it in, how do you care for it? Where do you care for it? What do you do when you leave? Does rescuing it jive with the ethics and practices of the local people (it is their country after all)?

These are tough questions to answer, and I would submit they become exponentially more difficult when you are in combat zones or disaster areas and instead of a kitten the faces staring at you are those of children or women, either in extreme poverty, or wounded… It can rip one’s guts out, I assure you, and there are no easy answers. Given the ability I’m sure I’d have adopted half of Afghanistan by now. Charles is a Paramedic who has traveled the world through his career, so between us we tend to see things similarly in this regard.

After a brief discussion, it was decided to let nature take its course and leave the kitten to its own devices, whatever the outcome. Some will agree, some will not, but that was our decision based on our collective experiences of this planet over the years. What became of it ultimately? I can’t answer that with certainty, but I can guess.

In the end we are all faced with choices, some more difficult than others. In photography – particularly in war, or in other difficult circumstances – there are some major ethical implications of even taking a photo: Questions of dignity, intent, and moral imperative. If you do take the shot, do you “put it out there?” I have a hard drives full of photos that will never see the light of day because of this, and countless more that I never took at all given the circumstances.

This photo has been taken off my website and Flickr without my permission and used all over the world now, and I am fine with that as I think it is critical for people to engage with life in whatever form. I see the members of this site have been affected by it in one way or another, and I am happy to see some thoughtful responses to it.

I hope that helps answer your questions.

Hawknestgrove
0

och om det är någon som inte får fram de andra två bilderna, kontakta mig via PM, så  skickar jag dem. Att det är samma kisse, det råder inget tvivel om, men på de andra bilderna ser man faktiskt tydligt att katten verkligen lever….En otrolig skillnad.