Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2134 ggr
[Classsic]
0

Fetsvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt vad fetsvans är men efter att ha läst lite och sett bilder så är jag nästan helt säker att min 3 åriga cornish har det.

Jag har haft honom i 3 månader och han kastrerades några veckor innan jag fick hem honom då han varit avelshane.

Han slickar och ganger på svansen som nu är kal på ovansidan. Den känns torr och man ser svarta prickar (porer), har klämt väldigt lätt på dessa ställen och då kommer det ut vitgul sörja som på en finne.

Har en tid hos veterinär imorgon. Men som sagt, efter att ha läst en del så undrar jag vad fetsvans är? och vad man gör? vad kan veterinären göra? Vad jag läst så verkar inte en veterinär kunna göra så mycket? utan alla verkar behandla detta själva? Så behöver jag ens gå till veterinären?

Katthemsmatten
1

Tycker absolut att du ska gå till veterinären för att få korrekt diagnos. Hittade den här informationen om fettsvans: http://www.agria.se/katt/veterinar/q/d381c1d8ea012c4bc12577c2003d8209

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anita N
0

Är det fetsvans så kan du behandla det med kaolinpuder eller potatismjöl som suger upp det feta i svansen om du inte vill tvätta svansen regelbundet. Jag använder puder till min pojk, jag häller på och låter verka en timme innan jag borstar bort det.

Glad Skåning

Whirlie
0

Jag fick ett specialshampo när jag var hos veterinären för fetsvans. Dock blev det bättre av sig själv så jag har inte använt och testat det. Min katt hade dock bara fetare hår vid svansroten och lite Mjäll, aldrig att det började tappas hår, gnagas eller liknande.

Lycka till!

[Classsic]
0

Jag var hos veterinären och ska nu smörja med matolja för att sedan använda väteperoxid i en vecka då han har en inflammation i svanskörteln. Blir det inte bättre får han antibiotika.

Katthemsmatten
0

#4 Vad bra att du tog honom till veterinär och fick en ordentlig diagnos. Håller tummarna för att han snabbt blir av med inflammationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus