Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2038 ggr
[SelmaP]
0

Frågor ! :)

Hej! Länge har jag velat ha en hund och så men när jag tänker närmare på det så kommer jag inte ha den tid som hunden behöver. Och som jag uppfattat det är katter betydligt mycket ''lättare'' eller hur man nu ska säga :)

Så nu tänkte jag fråga några frågor..

1. Har jag rätt i att den inte behöver så mycket skötsel som en hund ?

2. Vad behövs när man har en katt? Vad måste man köpa osv?

3. Hur många kattraser finns det, orkar ni skriva vilka eller kan ni länka någon sida?? :)

4. Hur tycker ni själva att katter är? Är de lätta eller svåra att hantera? Hur bär du dig åt?

5. Vad behöver dem för skötsel?

6. Kan ni länka någon sida för mer fakta och kanske någon uppfödare i Stockholm?

Hoppas ni orkar svara det skulle betyda mycket för mig :))

Kram Selma!

PS: Fler frågor kommer antagligen förekomma i tråden =)

[Emma--]
1

Det kan vara lättare på så sätt att dom klarar sig hemma längre och inte nödvändigtvis behöver ut på promenader dagligen , och sen skiljer det sig nog mycket beroende på vilken katt och vilken hund man jämför med. Vissa katter kräver en hel del aktivering, medans andra inte har stora behov alls. 2 katter är något man bör fundera över så blir katten aldrig ensam och har någon att leka och mysa med. 2 och 5: Dom har ju behov av att klättra och klösa så klösträd behövs. Kattlådor, mat, vatten, leksaker. Sovplatser och gömställen m.m Allt för att täcka deras behov helt enkelt :) sen beroende på vilken katt kan det ju krävas mer skötsel av päls. Borsta tänderna, vaccinera årligen, http://sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm Mina katter kräver en del aktivering varje dag, men tycker inte det är så svårt. Det enda jag märkt är att det krävs att hitta på lite nytt då och då. Byta ut leksaker. Innekatter som sällan är ut alls, förutom balkongen på sommaren och lite promenader. Väldigt kortfattat egentligen. Sök massor av information :) Bra att börja med kan ju vara att fundera över vad för katt du vill ha.

VildaVittra
0

1. Har jag rätt i att den inte behöver så mycket skötsel som en hund ?

Helt rätt, speciellt om katten har möjlighet till utevistelse.

2. Vad behövs när man har en katt? Vad måste man köpa osv?

En kattlåda är det enda i princip.

3. Hur många kattraser finns det, orkar ni skriva vilka eller kan ni länka någon sida?? :)

Det finns så många erkända och icke erkända raser att det är i princip omöjligt.

4. Hur tycker ni själva att katter är? Är de lätta eller svåra att hantera? Hur bär du dig åt?

Jag har haft katt i hela mitt liv, så jag tycker det är enkelt. Visa dem respekt och de kommer visa dig det.

5. Vad behöver dem för skötsel?

Mat, kel, fästingbortplockning, vaccination, kloklippning (detta gör inte jag då jag vill att de ska kunna försvara sig).

6. Kan ni länka någon sida för mer fakta och kanske någon uppfödare i Stockholm?

Välj ras först, sen uppfödare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SolidShinta
0

Hej

Tänkte jag skulle försöka mig på att svara på dina frågor. Är själv uppvuxen med hund men skaffade katt (norsk skogkatt) när jag flyttade hemmifrån. Så har nu varit kattägare i drygt 8 år. :)

1. Jag skulle inte säga att en katt behöver mindre skötsel än en hund, men på lite annorlunda sätt kanske. Man behöver ju inte gå ut på dagliga kisspromenader med en katt, men man behöver definitivt aktivera sin katt och leka med den dagligen i mina ögon.

2. Kattklätterställning är ett måste. Beroende på korthår, semi-lång eller långhårig pälstyp behövs även karda(borste) av något slag. Med långhåriga katter kommer ju såklart mer pälsvård. Borsta oftare osv.
Sen en kattlåda och Kattsand då.
Behövs ju mer saker (tex. leksaker osv.), men i mina ögon är väl det det allra viktigaste, tillsammans med bra kvalitéts foder och försäkring såklart.

3. Googlade lite och fick fram den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kattraser

4. Det beror helt på ras och individ, så det är tyvärr svårt att säga. Jag har handskats med många katter av olika slag i mitt liv, men har själv bara haft Norskisar här hemma. Den norska skogkatten är i vilket fall som helst en ytterst trevlig ras tycker jag. :) Lättskött päls även fast att den är semi-långhår och har ett trevligt och kelsjukt temperament. Kan ju som sagt helt bero på individen också, men mina skogisar har iaf varit och är så. Väldigt pratiga och sociala.

5. Som sagt innan, pälsvård. Samt kloklippning och sånt. Inte mer än en hund i det fallet skulle jag säga. :)
Sen kan det ju tyvärr inträffa tråkigheter också, att katten blir sjuk osv. då behövs det ju såklart annan vård också. Min ena bäbis fick tex. njursvikt, en ganska vanlig sjukdom hos katter tydligen (men inte så vanlig att man kan gå runt och vara rädd för att ens katt ska få det) viktigt att katten får mycket vatten bara, och det finns det många trådar och råd om här på forumet.) Men om det skulle inträffa så tillkommer ju som sagt vård speciellt för det. Jag anser inte att en katt ska avlivas så fort det blir något fel på den, sålänge den inte lider av det och hjälp finns.

6. Eftersom jag inte riktigt vet vad för sorts katt du är intresserad av så är det lite svårt. Men läsa böcker skulle jag rekommendera annars. :) Mycket info finns ju också tillgängligt på internet. ;)
Sveraks egna hemsida finns det en del info på tex. http://sverak.se/

Lycka till!

Rumblebee
4

Varning för lång vägg av text :P
Jag har både hund och katt, och tycker att katter är enklare än hund i och med att dom inte behöver gå ut flera gånger om dagen oavsett vädret.
Det som behövs är det andra skrivit klotång, klösträd (från golv till tak), kattlådor (minst en per katt) och transportbur är väl det viktigaste. Sen tillkommer ju mindre saker som leksaker, mat-och vattenskålar etc.

Alla katter jag har stött på har varit hanterbara, men det finns ju de som inte gillar att bli burna, eller skygga hemlösa katter som knappt vill bli klappade.

Beroende på vilken ras du väljer så kan dem behöva pälsvård, även korthåriga katter kan behöva det, fast är är väl snarare mest för ens egen skull och minimera all päls överallt.
Är det en innekatt så bör dess klor klippas, även om den är duktig och klöser på sina träd.

Sedan några andra saker… Jag rekomenderar helt klart att du skaffar två katter när dagen kommer, så att dom har en artfrände som sällskap också, speciellt när man inte är hemma så är det väldigt bra.
En katt ska enligt lag vara minst 12 veckor innan den får skiljas från sin mor för att katten ska lära sig att vara katt så att säga, och även för att bli mer mogen för att flytta. Det är mer till än att kunna tvätta sig själv och äta vanlig kattmat samt gå på låda.
Innan kattungarna säljs så bör dom även vara minst vaccinerade två gånger och veterinärbesiktigade. För att motverka att dom riskerar att bli sjuka efter flytten och besiktningen för att veterinären ska kunna intyga att dom är friska.
Du bör även se till att vaccinera katten, även om det ska bli en innekatt. Och kastrering, vilket räknas som ett måste såvida man ska avla seriöst. Vilket jag betvivlar att du kommer att göra, i alla fall inte än på ett tag i och med att det är din första katt.
Personligen så tycker jag att du bör hålla dina katter som innekatter för att det finns så mycket där ute som kan hända, allt från att bli påkörda till att råka på djurplågare och andra djur som dom hamnar i slagsmål med. Och även vanliga huskatter fungerar lika bra som innekatter som en raskatt gör 🙂(förresten Huskatt = katt utan stamtavla. Så även en kull siameser t.ex räknas som huskatter om uppfödaren inte fixar stamtavla på ungarna)

[SelmaP]
9

Hej:)

Tack för era svar. Det hjälpte verkligen!

En innekatt är nog det bästa för mig, för att det finns så mycket bilar och folk i närheten. Det där med två katter tillsammans, gäller det alla kattraser då? :)

Tack för alla svar återigen, nu ska jag kika runt bland olika raser o lära mig mer om dem! :)

mitzerl
0

Många tror att alla katter tillhör raser, som det är med hundar. Men så är det inte, det finns icke-raser också. Alltså bondkatter/huskatter. Om du inte är insatt i raskatter så kan ju en huskatt vara ett bra tips. Besök närmaste katthem - på nätet eller i verkligheten - och kolla. Det finns säkert någon som kan passa där. 🙂

grandma
1

#5 Fundera över vad det är du vill ha ut av katten. En del är ju gosiga soffpotatisar, dvs lugna och keliga. Sen finns det lite mer alerta katter som också är väldigt keliga och lite tuffare varianter som kanske inte är lika keliga. Ja det finns alla varianter och naturligtvis undantag i de varianterna. Du verkar vara ovan vid katt och då skulle jag rekommendera dig att köpa raskatt då en seriös uppfödare kan hjälpa dig att plocka ut en kisse som passar dig.

Jag hade inte haft katt sen jag var liten så jag köpte en 4-årig burma som skulle omplaceras. Världens snällaste, gosigaste och samtidigt en aktiv katt vilket jag gillar. Sen köpte jag en burma till efter 6 månader så nu är det full rulle med dubbelgos här hemma. Lycka till med att hitta en katt som passar just dig.😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Gatukorsning
2

Om du är intresserad av en huskatt till exempel så är detta en länk till Svekatt, vars medlemmar arbetar med alla sorters katter och dessa katthem avlivar heller inte katter som är friska.

http://www.svekatt.se/index.php?ID=94

I stockholmstrakten finns det till exempel: Akutgruppen, Stockholms Katthem, Kattstallet, Södertälje Katthem.

Och är du nyfiken på att lära dig mer om katter innan du blir med katt själv så kan det vara en god ide att börja som volontär på något katthem. För där kryllar det av otroligt duktiga, belästa, kompetenta, intresserade och engagerade kattfolk!

Det var så jag blev med katt första gången själv, genom att vara volontär på ett katthem.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[SelmaP]
1

7# Jag vill nog bara att min katt ska vara till vanligt soffsällskap o alltid finnas där helt enkelt. :)!

[sakring2]
5

# 2 Så det enda som du anser att en katt behöver är en toalettlåda? Då har jag verkligen köpt för mycket till mina. Förutom sand att ha i toalettlådorna så har jag också klösmöbler även om de får vistat utomhus, mängder med leksaker som de kan leka med själva och en del som jag leker dem med bl.a valeriana vilket är mycket uppskattat precis om laserpekaren.

Någonting att äta på och dricka ur, gärna en fontän till det senare. Något att ligga på typ fleeceplädar som är lättvättade. Gärna på ett högt ställe så de har koll på tillvaron och se till att det finns fönsterplatser lediga så de kan spana ut.

Katter är inte några enkla varelser, de kräver även tid och omsorg. Lär dig hur man sköter en katt innan du skaffar en. Susanne Hellman Holmström har skrivit en bra bok om detta som heter, Att bli med katt. Hon är kattbeteenderådgivare och uppfödare av brittskt korthår vilket är en kattras.

Katter sover 2/3 av sina liv och en stor del av sin vakna tid använder till att vårda sin päls., leka, jaga och äta och hålla koll på sitt revir oavsett om det är inomhus eller utomhus.

[RMSLiners]
3

1. Har jag rätt i att den inte behöver så mycket skötsel som en hund ? Beror på hur man ser det, vissa katter kräver mer än andra precis som hundar. Ända skillnaden är väll att en katt är självgående.

2. Vad behövs när man har en katt? Vad måste man köpa osv? Toa, sand, klosax, borste, koppel, skålar, klösbräda/kattställning, leksaker, foder.

3. Hur många kattraser finns det, orkar ni skriva vilka eller kan ni länka någon sida?? Närmare 100st

4. Hur tycker ni själva att katter är? Är de lätta eller svåra att hantera? Hur bär du dig åt? Som nämnt är varje katt olika men min egen katt är relativt lätt, han kräver inte mycket aktivering och är rätt lugn. Enda han kräver mycket av är pälsvård. 

5. Vad behöver dem för skötsel? Olika beroende på katt men allt som allt pälsvård, badning, klovård, trimning.

6. Kan ni länka någon sida för mer fakta och kanske någon uppfödare i Stockholm? http://www.kattstatus.se/
För uppfödare, kolla http://www.sverak.se/

Bellbooh
0

1. Det stämmer ganska bra. Men som andra redan sagt så kan vissa raser kräva mycket mer aktivering än andra.

2. Det viktigaste är toa, kattmat, färsk vatten(varje dag) och klätterträd. Jag själv byggde en egen katträd(ca 1,2m i höjd) förra sommaren till min perserkattunge som blir ett år om en månad, så det börjar bli dags att göra en ny ritning för en till katträd som är från golv till tak. Det är inte svårt att göra det och jag föredrar att göra det själv för att anpassa det till min egen inredning hemma eftersom kvaliten på de där klösträden i vanliga affärer knappast väger upp till det priset man får betala.

Förutom de tre viktigaste sakerna jag nämnt ovan så kan det underlätta med stålkammar oavsett ras då man med genom att kamma katten förebygger att päls hamnar överallt. Min perser har som tur är en lätt päls och kräver inte lika mycket pälsvård som perser gör i allmänhet då det kan gå tre dagar utan kamning utan att hon får en enda tova. Dock så gillar jag ju att pyssla med henne så det blir ändå att jag kammar henne minst varannan dag. Har även en korthårig ragdoll som är inne på sin fällning period tror jag så henne får jag kamma varje dag för att jag inte vill att hennes päls ska hamna överallt. Lättare att kamma än att skrubba mattor för att få bort katthåret ju, men som tur är så blir ragdollen helt till sig under kamning och njuter och spinner för fullt.

3. Det finns otroligt många. Jag rekommenderar denna sida som ger en allmän överblick över en hel del raser och även om hur man ska förberedda sig och sitt hem inför en ny katt: http://animal.discovery.com/pets/cats.htm

4. Enligt mig så är de lätta att hantera, speciellt om de är två för då blir de inte så uttråkade när jag är på jobbet/skolan. Innan när jag bara hade min perser som ensamkatt behövde hon mer aktivering än vad hon gör nu när hon har sin kattkompis. Katter leker ju gärna med varandra om de är nära i åldern.

5. Innekatter ska man klippa klorna på varje månad ungefär. Vissa raser kan behöva badas, t ex perser och naken katt. Min perser badar jag varannan månad ungefär, mest för att hennes hår blir svårare att hantera när det gått en längre tid mellan baden, men hon har inget emot det så länge vattnet är tillräckligt varmt.

[SelmaP]
0

Nu har jag samlat ihop ytterligare lite frågor som jag gärna vill få svar på!

Jag vill gärna ha en liten katt som man kan kela med i soffan men som även är livlig och vill leka! Sedan så vill jag även ha en ganska intelligent ras, som kanske kan lära sig tricks! För det verkar ju gå och lära vissa katter tricks, vad jag läst iallafall. Det kanske är en myt vad vet jag? Eller kan man lära katter tricks? (:

Sen det där med att tvätta katterna, hur ofta och gäller det alla raser? Det står inte så mycket om det.

Har läst att katter måste dricka 2,5 dl vatten varje dag. Men då undrar jag hur mycket torrfoder och blötmat de måste äta varje dag?

Sedan undrar jag även vad BARF är? Det stod något om det men jag fattade aldrig riktigt.

Jag har antagligen fler frågor men jag har helt och hållet glömt bort dem :P

See you around!//Selma

Scorpio97
1

Alla katter kan lära sig tricks (: Men det är ju inte lika lätt som att lära en hund tricks. 

Härhemma har vi tre huskatter, som vi enbart badar när vi absolut måste. Vissa raser kan dock behöva badas oftare.

Hur mycket foder man ska ge beror på kattens ålder och vikt. Torrfoder rekommenderar jag inte. Kattens naturliga bytesdjur innehåller väldigt mycket vatten, och det gör inte torrfoder, så katter som enbart äter torrfoder får oftast i sig för lite vatten (vilket ger problem med njurarna). Så blötmat är bättre. Mjau eller Bozitas blötmat är det bästa, speciellt sorterna utan fisk. Ett bra foder innehåller mycket kött samt inget spannmål, socker eller fisk/skaldjur. För tänderna kan man ge ½-1 rå kycklingvinge i veckan. 

Barf - Biologisk Anpassad Rå Föda. Gå in på barf.ifokus.se (; Men kort förklarat så är BARF rå mat. Istället för att köpa ett kattfoder, så köper man kött, lever, hjärta, njure osv. Viktigt att läsa på ordentligt innan man provar dock, eftersom det är viktigt hur mycket det ska vara av varje "ingrediens". Det tar ju lite mer tid, samt behöver man en stor frys (att köpa mycket på en gång är oftast billigare) men istället är det naturligare och bättre för katten (:

//Jessie

VildaVittra
2

Alla kan du kela med i soffan, det som skiljer är ex påhittigheten, busigheten och pratsamheten. Personligen gillar jag katter som försöker ta sig till toppen av julgranen, så då är ju ex inte ragdoll något för mig. Skriv e lista på hur du vill att din katt ska vara, samt sådant du absolut inte vill att den ska göra (typ jama större delen av dygnet). Lättare att rekommendera ras då.

Jag har aldrig tvättat mina katter, inte ens den perserhane jag hade, det skötte han själv. Jag tror att om man tvättar katter så störs balansen i pälsen och att det då föds ett behov av att tvätta den.

BARF är biologiskt anpassad rå föda, dvs kött, ben och inälvor. Man försöker att efterlikna det katten skulle äta i naturen. I naturen skulle ju katten inte äta torrfoder, utan där får den i sig sin vätska främst genom kosten. Torrfoder använder jag som komplement till kattens mat, inte som mat. Burkmat (och även torrfoder) ska katten helst ha en sort som inte innehåller spannmål, de är strikta karnivorer i naturen, men det finns flera sorter som inte gör det, även i vanliga mataffärer, som ex Mjau.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SelmaP]
0

Så BARF är i stort sett kött?

Av vilka djur kan katter äta kött av då? :)

Okej jag gör en lista över hur jag vill att min katt ska vara som 15# sa.

--------------------------------------------

Korthårig

Liten

Jama då och då, bara nödvändigtvis, (om den vill något så att jag vet om det)

Lekfull

Inte någon katt som devon rex osv.

Något som brittiskt korthår kanske?

------------------------------------------------

Sådär ja.

Brittiskt korthår har jag fastnat lite vid, och jag vill gärna ha en med denna färgen: https://www.google.se/search?hl=sv&q=brittiskt+korth%C3%A5r+%C3%B6ron&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.bGE&biw=1366&bih=664&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=qWgzUf3vD-aL4gS1-YFQ#um=1&hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=brittiskt+korth%C3%A5r+lila&oq=brittiskt+korth%C3%A5r+&gs_l=img.1.2.0l3j0i24l7.6395.40296.0.45982.6.5.1.0.0.0.76.315.5.5.0…0.0…1c.1.5.img.NGBGqvweT2w&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.bGE&fp=a04c2ec933f59328&biw=1366&bih=664&imgrc=UcRJ2bZ7421MCM%3A%3BXNH_3lcm03YmXM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.eddakatten.se%252Ffiles%252FP1020480.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.eddakatten.se%252Fgallery_3.html%3B800%3B600

Den kanske bara är så ljus just när den är sådär liten, den kanske blir mörkare? Eller? Värt att fråga =))!

Yolle
0

Det viktigaste känner jag är att om du vill ha en katt för att den är en katt, eller om du vill ha en katt för att du egentligen vill ha en hund men inte har tiden då väljer katt istället. Svarar du det första så är det jättebra. Ägna de närmsta månaderna åt att läsa på om katter.
Om du svarar det senare så kanske du egentligen inte ska ha en katt.

Men lycka till, alla djur innebär glädje :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[SelmaP]
0

17# Jag har länge velat ha hund men vi kan liksom inte det för att jag inte har tid. Jag älskar att ha djur och alltid ha sällskap vid mig och sådant när jag kommer hem, så då tänkte jag att jag väl kan skaffa mig ett annat djur då? Som inte behöver lika mycket hantering m.m. Fast gärna ett stort djur som inte behöver vara i bur. Jag vill ha en katt för att den är en katt, ja självklart.

VildaVittra
0

#16 Ja, Barf är kött, men som jag skrev även inälvor och ben. Tänk dig sammansättningen av en mus. Vilka djur? Alla, så varierat som möjligt ex kanin, fläsk, nöt, fågel, fet fisk, osv

Fisk ska man dock ge måttligt då det är allergent, men innehåller massa nyttigheter.

Din lista stämmer även in på en vanlig bondkatt.

Yolle
1

Beroende på vart du bor så kanske du kan köpa dig en katt från ett katthem. De brukar vara väldigt duktiga på att hitta katt till rätt ägare. För som #19 skrev så passar din lista även in på en huskatt. Och tar man en vuxen katt så vet man lite vad man får, den har redan blivit uppfostrad och skapat sin personlighet. Alla katter på katthemmen är inte skyggisar, utan det finns ju även lite socialare katter som inte kräver de kunskaper som en skyggis gör :)

[SelmaP]
0

Hej! Jag kollade in på kattstallet.se tidigare idag och det katthemmet ligger ju väldigt nära mig. Och så undrar jag en sak, finns det väldigt unga katter där? Jag skulle gärna vilja ha en sådär ung katt, så att jag själv kan få "uppfostra" den eller mamman har ju redan uppfostrat den men ja, jag hoppas någon förstod min förklaring som var så "bra".

Yolle
0

Många katthem säljer sällan kattungar och ungkatter ensamma, utan då i par eller om man redan har en katt hemma. En vuxen katt kan vara utpräglad ensamkatt och säljs då ensam. Men det bästa är ju att prata med dem :)

[trh]
1

Vad roligt att du vill skaffa dig en katt, hoppas du hittar en som passar just dig :) själv har jag en ragdoll hane och han är den mest underbara katt jag någonsin stött på, och passar oss alldeles perfekt. Ang maten så tycker jag att du ska läsa på och välja det alternativet som Du tycker passar. Jag har aldrig förstått hetsen med att torrfoder bara skulle vara skräp och att katten inte skulle få i sig tillräckligt med vatten? Tja, det beror ju helt enkelt på hur mycket han dricker. Vår katt dricker och äter som en häst, vattenskålen fyller vi på minst en gång om dagen. Njurproblem kommer inte som ett brev på posten bara för att katten äter torrfoder. Som komplement får han lite blötmat och lite annat smått och gott ur vår kyl som skinka och fil. Dock så äter mina föräldrars kräsna katt enbart torrfoder och har aldrig haft hälsoproblem. :) 1 eller 2 katter beror ju helt enkelt på hur mycket tid du är villig att lägga på katten. Vår kise är ensam hemma i snitt Max 2h/ dag, om ens det då både jag och min sambo pluggar. Vi har som avsikt att skaffa en katt till när vi börjar jobba, men tycker vår lägenhet nu är för liten för mer än en katt, plus att vi aktiverar och ger katten mycket tid! Katter är enligt mig underbara djur. Pälsvård, kloklippning, ev något bad då och då, städa lådan, utfodring och aktivering är saker som hör till vardagen. Skaffa dig en bra försäkring till din kise så du är förberedd om något skulle ske. Lycka till :)