Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1192 ggr
Magic Nicki
0

Foder med fibrer?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Var hos veterinären med katten. De tyckte att jag skulle ge mer torrfoder (som det brukar vara:() Det är för att hon skulle få mer fiber i sig då hon hade problem med analsäcken. Hon hade även infektion i äggledaren eller urinvägen eller något. Hon är irriterad där bak p g a all slickande. Nu fick hon provisoriskt ett par barnbyxor av trikå runt halsen och är missnöjd och gnällig. Men den gungerar bra. Hon försökte slicka sig men rullade runt istället:)) Men min fråga är, vad kan jag ge henne om jag inte vill ge mycket torrfoder? Vad innehåller mer fibrer? Nu äter hon mjau och bozita mjukmat och torrfoder får hon en gång om dagen, ibland inte ens det.

Silvestris
0

Vill de att hon ska äta mer fibrer för att få hårdare avföring? Har hon onormalt mjuk avföring nu?

Magic Nicki
0

Jag tycker inte att den är så mjuk, men de sa att hon har problem med analsäcken vilket betyder att hon behöver mer fibrer för att bli hårdare i magen.

Silvestris
0

Risken finns ju att man skapar problem om avföringen idag är normal. För hård avföring kan orsaka förstoppning och sprickor runt anus.

Men vill du prova är det olösliga fibrer du ska satsa på. Du kan tex. använda morötter och vitkål. Hemgjord morotspuré på bara kokade morötter brukar funka bra vid diarré och katterna brukar inte motsätta sig morötter i maten.

[sakring2]
0

Vetekli blev jag rekommenderad.

Magic Nicki
0

Då kanske jag kan blanda i vetekli i blötmaten. Men som Silvestris säger om avföringen är normal varför man nu ska hålla på så. Samtidigt vill jag inte hon får problem med analsäcken heller. Suck!