Foder mot hårbollar?
Hej!
Min bror har en Maine Coon. Okej, huskatt om vi ska vara noga eftersom den inte har några papper. Men för att ni ska kunna tänka vad den här pojken behöver så tänk på honom som en Maine Coon då det är vad han är, ser ut som och beter sig som.
Han har ju en hel del päls, och därmed följer säkerligen en del med ner i magtarm-systemet. Han är ganska ung, dock långt över ett år. Idag har de fått åka in till veterinären då det förmodligen är en hårboll som fastnat och katten har kräkts massor samt mått allmänt dåligt.
Jag har sagt åt honom att fråga om de inte kan tipsa om något som kan hjälpa hårbollen passera, till exempel Lactulos har jag för mig kan ha den effekten men är inte säker.
Kom även på att jag någon gång sett ett foder som ska förebygga hårbollar och min egentliga fråga är om ni vet om detta fungerar eller bara är ännu ett sätt att tjäna pengar? Jag är kritisk mot alla Royal Canins rasfoder o.s.v. då det känns som något de säljer för att tjäna pengar - därav är jag även kritisk till om, och hur, ett hårbollsförebyggande foder skulle fungera.
Denna katten äter just nu Royal Canins foder för Maine Coon.
Skickar med en ganska gammal bild på katten också :)
Testa att ge kattmalt.

Blötmat är bästa fodret. Men mot hårbollar kan man ge kattmalt, gräs, ampellilja, räkskal och inlagd sparris, det kan hjälpa!
Min katt käkar Hills Science plan - hairball control. tror jag den heter
Dock torrfoder och jag har sett att folk här tycker inte om torrfoder.
Han har fått det hela sitt liv, testar man något annat börjar han spy upp hårbollar överallt och få massa problem, men med den maten fungerar det bra. I alla fall i våran erfarenhet :)
Ger mjukmat och råkost till våra katter ena långhårig och inte går han o kräks hårbollar.
Kattgräs ska ju vara bra att ge.
Jag har också en maine coon, han äter Royal Kanin indoor Longhair. Funkar fint på honom, är noga med att borsta honom varje dag också då, och han har inga problem med hårbollar :D
6 gav det förr till katterna men då tyckte jag mer att de fick o små kräktes o inte ett strå i kräket, bara lite slem. De hade fritillgång på sin mat då vi körde med matbar
Tack för alla svar! Ska vidarebefordra detta till bror min. Katten har i alla fall kommit hem och mår bra just nu men man vill ju förebygga så det inte händer igen.
Han kommer mest troligt fortsätta med torrfoder så länge katten mår bra av det, även om jag sett här jag också att många förespråkar blötmat. Jag har också förstått varför, men det är inget som kommer ändras i första hand skulle jag tro.
#3 Det låter toppen! Han pratade om att byta till Hills och om foder mot hårbollar. Har du någon aning om hur det fungerar?
Jag är väldigt nyfiken av mig och skulle vilja veta hur man genom ett foder kan minska hårbollarna? Är även nyfiken vad för funktioner produkterna i #2 har som gör att det fungerar förebyggande?
Vet inte exakt vad hills gör, men på nåt sätt hjälper den så håret inte fastnar inne i kroppen någonstans, vet bara att det fungerar bra för min katt som annars spyr hårbollar överallt.
8 hur mår kissen idag? var det hårboll elelr vad kom vetrinären fram till?
#10 Enligt min bror mår han bra igen, äter och dricker. De vet inte säkert, men förmodligen en hårboll som fastnat. Har bara smsat med min bror efter samtalet där jag sa åt honom att åka in och han är väl inte så jättepratglad av sig så vet inte vad veterinären gett dem för att underlätta passagen för jag antar att de sett till att det inte sitter fast längre. Katten fick dropp, ta blodprov och röntgas iallafall.
11 Skönt o höra att att han mår bra, det är klart man alltid vill veta varför sin älskade pälskning måde dåligt o vad man kan göra för förebygga detta med :) En till sak som underlättar och detta gör vi med våra katter är borstar/kammar dom dagligen både långhåriga och korthåriga :)
på hittekatter från denna länk http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d712f3fb9cb462239045e39-hjalp-mot-harbollar-hos-katt
Kamma katten dagligen. Så tror jag problemet med hårbollar fösvinner. Särskilt viktigt under fällperioden.
Han kammar så vitt jag vet nästan varje dag :)