Efter kastrering...
Hej!
På tisdag är det 3 veckor sedan min hane kastrerades och jag undrar om det är vanlig med att styngnen sitter kvar eller ska jag till vetrinären och ta bort dom eller lossnar dom själv???
Han kastrerades på tisdagen för 3 veckor sedan och jag hämtade hem honom på lördagen från den tidigare ägaren. Han var ingen bra avelshane och sedan jag hämtade honom så har han inte kommit överäns med katterna jag hde och det är en gammal kastrerad hona på 10år och en fertil hona på snart 4år och hon började löpa när han kom….och han blev bara förbannad och ville vara ifred…han fyllde 4år i fredags. För ca en och en halv vecka sedan så har jag delat av lägenheten för att dom bara slåss….kommer han att lungna ner sig och sluta mucka gräl???
///Mickan
Hormonerna brukar sitta i några veckor till för hankatter som kastreras. Så det kan vara en aspekt i det hela. Sedan är han ju ny i kattflocken och det tar tid att vänja katter vid varandra. Men sen är det ju också den fertila 4-åriga honan som också kan ställa till det i relationerna. Jag skulle satsa på en snar kastrering av honkatten. För kattrelationernas skull och även för hennes egen, då tomma löp kan leda till livmodersinflammation plus att det är stressande för en katt att gå fertil.