Första löpen?
Hej alla!
Det är första gången jag skriver här men varit inne och läst lite. Jag har två katter som jag skaffat från en kattakut här i norrland.Wilma som är 6 år och Nova som är min senaste kisse som är 10 månader. Jag har tänkt att kastrera henne och har tid om 2 veckor. Jag har dock en fråga. Så vitt jag vet har hon inte haft sin första löp, men jag läste att deras första kan vara tyst. Så till min fråga:
1. De ska ju inte kastreras när de löper eftersom det ökar risken för blödningar, enligt den info jag läst till mig. Tänk om hon löper då men tyst så att jag inte märker? Kan man se på något annat sätt eller kan veterinären det? Jag kanske är lite nojig men jag vill ju att allt ska gå bra! 🙂
Bjuder på en liten bild också! Hon vill gärna ligga i knät! 😃
Är din äldre katt kastrerad? om inte så passa på att kastrera båda samtidigt, vissa katter kan vara jättekänslig mot att den andra katten luktar konstigt och bråk kan uppstå. Gör man de samtidigt luktar de samma + beter sig lika konstigt med den ev tratten.
Jag hade faktiskt gett p-piller den korta tiden om man inte vågar chansa, du kan även prata med den som kastrerar och fråga att om hon skulle börja löpa just innan/samma dag. Vet de om att hon ev löper är de ju förberedda att de kan hända…
Det är faktiskt ok att kastrera, även om katten löper. Säg till veterinären så att h*n är beredd på att det kan blöda lite mer.
#2 Den äldre katten är självklart kastrerad! 🙂
#3 Okej, för när jag läst så verkar veterinärer inte vilja att de löper när de kastreras, att det är en onödig risk att utsätta katten för?
Jag har kastrerat en hona som löpte. Det var inga problem.