Kattsele
Min lilla Sheldon är inte så liten längre, och hans sele har blivit för liten vilket gör att jag nu är på jakt efter en ny. Har kollat lite på Puppias kattselar, är det någon som vet hur dessa är? Har även kollat på den här: http://www.supercat.se/promenad/kattselar/sele-soft.html
som är från Limex, en billigare varian utav Puppia, men den verkar ha fått bra betyg. Det viktigaste är att det är bra kvalité och att den sitter bekvämt på katten.
Vet att min svärmors katt har en sådan och en löplina så han får gå runt själv i trädgården, och jag vet inte hur många gånger han har lyckats ta sig ur selet och rymt. Men ja då går han ju som sagt själv i trädgården utan uppsikt hela tiden. Går man ut i koppel med katten och har uppsikt så är det ju säkert en annan sak :)
Vet en som har Puppias sele mot sin rymningsbenägna katt, fungerar utmärkt… Man måste se till att spänna precis rätt så inte katten kan backa ur kopplet 😃 Jag har också Puppia kopior:
http://www.petster.eu/se/art/camo-hundsele.php
Min ena hane kan lätt backa ur dom, men då får man helt enkelt spänna liiite hårdare bakom benen och se till att han inte vänder bort rumpan och börjar hoppa 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag skuttar in lite i tråden, jag med. Fast jag har problemet att vår 2,8kilos katt tydligen är för liten för de flesta "standard-selar" för normalstora katter. Vi fick klippa sönder vår sele och sätta ihop igen för att det ska passa.
Men funderar på om man ska satsa på sele i kattungestorlek, eller helt enkelt chansa när man beställer? Kissen är rymningsbenägen, så det måste ju passa bra, och vara säkert!
Jag har helt sonika tagit med mig största missen till en välsorterad djurbutik och provat ut selar. Nu är det största storleken som gäller 😃
Brukar stå mått på selarna?
Annars be om hjälp att få mätt både remmarna runt mage/hals och den bit som håller ihop dessa =) Sen mäter du på din katt ;)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#1 Jag går på promenader med honom så jag har alltid koll på vart han är, men man vill ju ändå ha en sele som sitter fast så att det inte händer någon olycka.
#2 Så kopiorna är det lättare för katten att backa ur? Eller gäller det bara att man är väldigt noga med hur man spänner dem? 🙂 Hur är materialet på selarna? är det väldigt tåligt eller går det sönder lätt?
Jag hade puppiasele till båda mina katter. Jag tycker dom sitter väldigt tätt bakom frambenen och på ena sidan sitter spännet precis bakom armbågen. Det funkar ändå bra på min ena kisse men den andra gillar den inte alls, jag provade flera olika sel-modeller men det slutade med att jag fick göra en egen sele åt honom.
Lite svårt att se svart sele mot svart päls men jag redigerade en bild så det blir lättare att se. Detta är katten som inte är besvärad av det men man ser hur tätt bakom frambenet det sitter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#7 Hur gjorde du selen själv? Jag antar det kanske är ett av dem bästa alternativen ändå eftersom att man då kan få den precis som man vill. Det enda problemet är väl att jag inte är så duktig på att sy, jag har en symaskin och jag klarar av att sy enkla saker, men hade någon frågat min om jag kunde sy dem en tröja så hade det nog inte blivit så lyckat.
#8 Jag köpte lagom brett band och mätte direkt på katten, fäste först med säkerhetsnålar så jag kunde justera, gjorde modellen ungefär som en sånhär sele: http://www.dogz.se/images/products/large/00009088.jpg, bortsett från att jag inte har gjort den justerbar annat än runt magen. En sån sele kanske du skulle prova på din katt! Rogz heter märket. :)
Fram på bröstbenet så har jag en trekantig "ring", då ligger banden bra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#9 Tack för tipset! 😃
Min puppiasele är storlek M till en britt på 6 kg. Den är bra då det är kardborreband framtill så man behöver inte dra den över huvudet. Baktill är det ett spänne och ett band som man kan reglera. Den är väldigt bra.