Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4477 ggr
wiis
0

Testhem

Jag är en kattälskande kattallergiker som nyligen börjat överväga möjligheten av en sibirisk katt.
I och med mitt sökande hittade jag det här med testhem, och min fråga är då, hur fungerar det egentligen? Får man komma hem och hälsa på katten/katterna en liten stund vid flera olika tillfällen? Är det kanske värt att kolla sin allergi på flera olika testhem?
Är det kanske någon annan allergiker som har erfarenheter av just detta?

Jag hoppas verkligen att min allergi ska fungera ihop med en liten sibir då jag blivit helt förälskad i rasen! Glad

Mvh Isabelle

MonicaLagerquist
5

När jag lånar ut katt till ett testhem så får de komma hit och hälsa på först och sen får de låna med sig katten hem .

Vi skriver ett kontrakt hur katten ska skötas,vad som händer om den blir sjuk osv plus ett slutdatum då de måste lämna tillbaka katten.

De som lånar katt får med sig hela kitet dvs mat för ett par dagar sen får de köpa mer mat för egna pengar,toalåda och en säck Kattsand,toaspade lite leksaker bädd och transportbur.

Jag lånar bara ut katter som inte är till salu för att folk inte ska bli frestade att köpa katten för att de blivit förälskade i den.

Stolt ägare till tre La permer

marabo_
0

Jag kollade lite uppfödare så bestämde jag en uppfödare som hade en kull och att allt klickade OSV…. och sen valde jag kattunge och sen besökte jag katten och kollade då det alltid är så att du kanske kommer att tåla katten på katthem men kanske inte katten du väljer hos en uppfödare då alla katter har olika päls sorter och det är bara ibland dom är allergi vänliga.

Förlåt att jag skrev kanske lite otydligt :)

EvaSe
1

Ett annat sätt är att lämna ett örngott med katterna ett par dagar och sedan använda det i sängen hemma.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Holtan
3

Jag har testat min allergi hos sibir/neva men de funkade inte alls, fick den värsta allergireaktion jag någonsin haft :S Så ja du bör prova flera gånger och gärna olika katter/uppfödare.
För mig är det bara cornish rex som funkar och jobbarkompisens ragdoll :P
Man kan tåla vissa individer bättre än andra, sedan tål man oftast vuxna katter bättre än kattungar. Så prova främst på vuxna katter först.

wiis
0

Tack så jättemycket för alla svar!

Nu är det ju ett rätt så bra tag kvar tills jag har möjlighet att köpa katt, så än är det tyvär inte läge att börja välja kattungar, men det ska jag absolut se till att göra innan jag väljer lillen i fråga!
Klarar jag inte av en sibirisk katt tänker jag absolut prova på andra raser, jag har ju som sagt ett tag på mig att hitta en som fungerar. ;)

Då får jag väl ta kontakt med någon och verkligen hålla tummarna för att det funkar!

Mvh Isabelle

Holtan
0

Ja börja prova i tid :) Iom att de är så individuellt vilka raser man tål och inte. Vill du testa cornish rex och bor i sthlm området så är jag testhem för dessa :) Så du är välkommen hit :)

Hoppas att du hittar någon som funkar för dig :D

Katthemsmatten
1

Vill bara flagga litet för att det inte är helt säkert att man tål alla individer bara för att den är av en viss ras. Men det är jättebra att vara testhem eller på andra sätt utsätta sig för allergen innan man skaffar en katt. Det minskar risken för att man ska behöva returnera kissen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Holtan
0

Precis man tål inte alla individer :) Så testa olika hem och olika individer :)

wiis
1

#6 Åh, tack så mycket! Det ska jag absolut komma ihåg om jag får för mig att prova på Cornish Rex. ;D

#7 Jo, jag vet. Därför känner jag att det kanske är bra att testa på flera olika katter. När det blir dags att hitta katt kommer jag definitivt se till att jag klarar av den, för jag vill definitivt inte behöva hamna i en situation där jag måste lämna tillbaka den. Jag får se till att träffa just den katten rätt så mycket innan den faktiskt får flytta hem till mig. :)

Mvh Isabelle

Vi med djur
0

Hej, jag har också varit inne på det och därför kontaktade jag en uppfödare. Nu kommer jag inte ihåg vad den hette men du får kolla upp det. Där gick det till i alla fall så här. Man fick komma och bo hos dem över en helg först när de hade vuxna katter och sen när de hade kattungar. Klarade man det även när kattungarna fanns där så borde man klara av att ha en sådan ras.

Lyck till!,

Maria

wiis
0

#10 Ah, okej! Ni fick alltså komma hem och bo hos uppfödaren? :)

Mvh Isabelle

Vi med djur
0

Vi har inte gjort det ännu, men planerar att göra det nu i vår eftersom vi har planer på att skaffa katt fram emot sommaren/ hösten. Men den uppfödaren sa till oss att hon tog emot människor med allergier just för att man skulle få testa så. Då skulle man ev. även få lite katthår att sova med på huvudkudden.

AgnetaB
0

Har jag aldrig hört att folk tar hem okända människor i sitt hem o sova där?

Ett testhem brukar ta dit dig i ett ett par timmar o umgås med katterna o se om du tål det. sedan får du med dig katthår hem. Jag brukar be folk ta med sig ett örngott så jag kan lägga under katterna (helst då jag har kull). Sedan får man prova hemma o helst ska man komma en gång till.