Hjälp!
Jag behöver verkligen er hjälp nu!
Min katt har börjat kissa inne och nu börjar det bli mer och mer. Det började med att det var filtar och kuddar som låg i soffan och nu till allt från soffan till slasken eller badkaret. Jag gör rent lådan varje dag men hittar varje dag en ny fläck någonstans när jag kommer hem från jobbet.
Jag har inte en aning om fall det har något att göra med en sjukdom eller ändrade familje förhållanden då det har hänt mkt på senaste tiden. Hon är lite över året gammal och när jag köpte henne så bodde jag helt ensam och jobbade knappt aldrig. nu har allt förändrats , jag har köpt en till katt, skaffat pojkvän och sen flytt på det. så kan det vara någon protest på allt ?
Vi börjar bli trötta på det här nu och har inte en aning om vad vi ska göra åt saken så är jätte tacksamma för hjälp.
Kan även tillägga att hon får som "ryck" ibland och bara springer nästan lite rädsla/stress och jag har kommit på henne en gång när hon satt i soffan och kissade och då såg man verkligen rädslan i ögonen.
Jag har pratat med veterinär men dom trodde inte att det var någon sjukdom utan att det var så tydligt att det hade med ändrade familjeförhållandet att göra.
Jag skulle börja med och kolla så hon har inte Urinvägsinfektion och andra sjukdomar som hör ihop med kisseriet, typ sånna där kristallet eller vad det är folk brukar prata om..(Det kan veterinären när du ringer)
När ni väl har kollat upp så det inte är någon sjukdom som ligger i grundentill det så kan ni gå utifrån det, kanske skaffa Feliway till eluttagen eller boka besök med en beteendevetare.
Vi hade med en katt som kissade inne, veterinären sa hela tiden att det var för att hon var könsmogen, efter 4 MÅNADER fick jag nog och tog henne till vetten och hon hade Inflammerad urinblåsa och urinvägar (eller vad man säger)
Rädlan du säger att du ser låter mer som att det gör ont när hon kissar, att hon rycker runt för att det gör ont sen blir orolig änslig vid själva kisseriet
Så jag har lärt mig den hårda vägen att inte lyssna på vad veterinärerna TROR vid sånna här tillfällen..
Kastrerad?
Är hon okastrerad kan det vara fertiliteten
Hur många lådor har du och vart står de? Ibland ksn en ranghög katt hindra en ranglåg från att gå till lådan, och ibland törs inte en ranglåg katt kissa på samma ställe som en ranghög. Enligt min veterinär och "kattexpert" är det ungefär som att utmana till strid att kissa där en annan katt har kissat. Därför bör man ha en kattlåda mer än man har katter på olika ställen i lägenheten.
Om det inte löser sig med fler kattlådor på olika ställen, eller om du redan har det så, så gissar att det FIC, eller Ideopatisk cystit som det också kallas. Det uppkommer oftast av stress, och vanliga stressorer är ändrade familjeförhållanden (ny partner, barn, skilsmässor), flytt, ändrade arbetstider hos ägaren. Flera av dessa verkar stämma in i ert liv.
FIC är en inflamation i urinvägarna som uppkommer av stress. Människor får magsår, katter får problem med urinvägarna. Det gör ont och katten får blod i urinen. Katten blir väldigt kissnödig och kissar (oftast) små pölar ofta. Katten får svårt att hålla sig och kan också få obehagsassociationer med lådan (det gör ont när den kissar).
Först måste du till en veterinär som kan katter. Be dem ta ett urinprov och framförallt titta efter blod i urinen. Det kan vara bra att utesluta andra åkommor också, så ett fullständigt urinprov kan även upptäcka kristaller eller annat. Ett ultraljud för att konstatera att njurar och urinblåsa ser bra ut kan också vara viktigt. Men det kostar, och det är inte alla veterinärer som har tillgång till sådan utrustning.
Urinprov kan man, vad jag vet, ta på två sätt. Antingen rengör du din kattlåda ordentligt, torkar ur och häller i lite opoppade popcorn (inte microa alltså, utan de där naturella ;-) ). Väntar tills katten kissat och suger upp urinen med en pipet i ett rör (det kan du få hos din veterinär). Alternativ B, om A är svårt att genomföra är att ta ett urinprov i samband med ultraljud.
FIC behandlas sedan bäst (min erfarenhet - ej veterinär!!) med Metacam. Metacam hjälper ofta bra även vid andra urinproblem (har jag sett i diskussioner på forumet), så jag tror inte det är någon fara att behandla med Metacam även om man inte är helt 100 på diagnosen. Men det måste en duktig kattveterinär avgöra såklart. Som en sorts provbehandling. Min katt har även fått en typ av lugnande tablett för att minska hennes stressnivåer till mer normala.
Med 15 dagars Metacamkur plus lugnande tabletter har jag fått ordning på min katts "kissa-bredvid-lådan-problem" som berott på FIC. Iallafall just nu. Då hon är en lättstressad katt kan det ju självklart komma tillbaka, hon har gått med sina problem obehandlade i 2 år innan.
För att få katten att börja gilla lådan igen, om den associerar det med något obehagligt, kan det vara bra att göra lådan så bekväm som möjligt. Mjuk, oparfymerad klumpbildande Kattsand och en låda designad som katten vill ha den. Min katt visade sig trivas mycket bättre med öppen låda där hon har uppsikt över omgivningen samtidigt som hon går på lådan, istället för att vara instängd i ett litet hus som jag hade tidigare.
Hoppas det ordnar sig för dig! Lycka till!
#6 Bra info!
Dock skulle jag avråda från att metacam behandla på Egen hand (om man inte vet vad katten liver av). Man vet inte om kattens ex njurar är helt okej och tål detta. Samt att man aldrig ska överordinera antiinflamatoriska medel just för att man är orolig för recistens. Behöver hon sedan metacam eller annan medicin så är det självklart att hon ska få det :)
Men att ta katten till veterinären tycker jag absolut att du ska göra och kolla så att hon inte har problem med kisseriet, det kan göra fruktansvärt ont på lille katt. Är hon inte kastrerad så skulle jag även kastrera henne då de också kan orska kisseri/markeringar.
Du kan själv ringa din veterinär och istället för att fråga vad som bör göras så berättar du vad DU vill att veterinären ska göra. Ex ta urinprov, blodprov osv. Du känner din katt bäst och vet vad hon behöver för att må bra.
#7 Bra tillägg. Jag trodde Metacam var receptbelagt (fick det på recept) och menade att det ska förskrivas av veterinär. Men att man kanske inte måste göra alla undersökningar som min katt gjorde på regionsjukhuset för att få det utskrivet. Men det var otydligt och nu förtydligat :-)
Nu behöver jag eran hjälp igen
Precis efter jag startade den här tråden så åkte jag till veterinären med henne. hon fick tabletter mot urinvägsinfektion, hon slutade kissa på andra ställen än kattlådan under behandlingen, men dagen efter hon tog sista tabletten så började hon igen. jag pratade med veterinären igen och dom trodde att dosen var för kort så vi började om igen, och allt gick bra. men nu för ca en månad sedan så började hon igen , och vi åkte till veterinären ytterligare en gång, dom tog urinprov och hittade blod i urinet så dom skickade iväg det för granskning men hon hade ingen inflammation. så alltså inte urinvägsinfektion. vi tog förgivet att blodet i urinet då är för att hon är stressad så jag fick några tabletter som lugnar stressade katter, men hon håller fortfarande på och kissar överallt. Jag har funderat på feliway, men veterinären trodde inte det skulle hjälpa.
Så jag hoppas det är någon som har några bra tips eller har en aning om fall det kan vara något annat än att hon är stressad.
Jag pratade med veterinären idag och hon sa att dom har gjort så mkt dom kan utan det är isåfall att skicka iväg henne så dom får göra en ordentlig undersökning, men med en oförsäkrad katt så är inte det något att tänka på.
Är det nu så att allt beror på att hon är stressad, vad kan man då prova och se fall det blir bättre? Vi vet inte vad vi ska göra längre, tusenlapp efter tusenlapp ryker på veterinärsbesök utan någonframgång. Möbler som är så nerkissade så vi snart måste köpa helt nytt möblemang.
Det jag igentligen vill veta är , finns det något man kan göra eller är den ända utvägen att avliva henne?
Är hon kastrerad?
ja det är hon
Får jag fråga varför hon inte är försäkrad? Det känns lite oansvarigt när du nekar henne vård pga av att du inte försäkrat henne.
Vad har du får låda, sand osv? Tycker du ska prova feliway.
Du kan väl definitivt inte säga att jag nekar henne vård när jag har varit iväg med henne till veterinären en gång i månaden i ett halvår nu?
anledningen till att veterinären inte tyckte att jag skulle skicka iväg henne var för att det troligtvis inte skulle komma närmre något svar då det känns ganska tydligt att allt beror på att hon är stressad.
Den spydiga frågan om varför jag inte försäkrat henne tänker jag inte ens svara på
Jag har en öppenlåda med ever clean Kattsand. Men det har vi alltid haft och har ändå haft henne i ett år innan allt började.
Som sagt så har det varit mkt flytt, sambo och mer jobb så inte konstigt om hon känner sig stressad
Hon kan ha stenar i urinblåsan som irriterar slemhinnan, dessa gör att hon kan ha blod i urinen. Dessa försvinner inte med antidiotika utan måste opereras bort. Så de kan vara därför hon mår okej under medicinering men att de sedan kommer tillbaka.
Hon kan alltså ha urinsten och inte urinvägsiflamation. Urinsten orsakar däremot ofta urinvägsinflamation iom att stenarna som irriterar slemhinnan en längre tid leder till inflamation. Men stenarna är ju i alla fall kvar i blåsan.
Byt veterinär, håller med henne i tråd #14
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
ja det har jag också tänkt på , men vad gör dom för något för att se det?
# 13 Det var absolut inte menat att låta spydig med min fråga. Det var bara en undran.
Urinsten kollar man med ett ultraljud. Kissen rakas lite på magen. Stenar syns väldigt tydligt med ult. Eventuellt vill vet då ta ett urinprov direkt från blåsan som görs med en nål. Detta känner de väldigt sällan av så de är inget farligt :)
#16 Då min Sture *R.I.P* fick kristaller *förstadie enligt veterinären till urinsten* i urinblåsan så började han kissa där han ej skulle, så veterinären i Tierp *jag bodde då i Örbyhus* tog ett ultraljud av urinblåsan samt tog urinprov..
Urinprovet tar de för att kolla vilken typ av stenar det är. Är det små stenar av en viss sort så kan de "spolas" ur genom att man löser upp stenarna med ett medel som förs in via en kateter i blåsan och sedan spolas ut.
Är det sk "hårda" stenar så opereras dem bort :)
Kommer inte ihåg på rak arm vad de egentligen heter dessa stenar ;P
Om dom tar urinprov direkt från blåsan syns det där? Första gången dom tog urinprov på henne så sövde dom henne och skulle tro att dom tog det direkt, så borde det inte synts där?
Du kan se om de finns stenar eller kristaller, men inte om det fins grus (alltså om det finns mycket av dem) eller hur stora de är. De kan du se med ult. Har de tagit ett sådant urinprov så borde de sett de ja.
Sedan kan det finnas veterinärer som bara kikar efter det man ber dem om..
Ja jag skulle tro att min veterinär är lite sån, därför jag varit så påstridig mot dom. Så får ringa och höra med dom imorgon,
Ja ring och fråga vad de såg i urinen på urinprovet :)
Ok, säger som de andra att ev andra saker behöver uteslutas. Men om det är FIC är det inte löst i en handvändning. Min katt blev inte av med blodet efter första kuren utan vi har satt in en långtidsbehandling. Efter ca tre månader med full dos Metacam och 1/4 tablett Klomipramin Mylan har vi kanske halverat blodmängden i urinen. Nu har vi börjat trappa ned på Metacamen från 5 till3 och ska testa det en månad. Sedan nytt urinprov och om det inte är sämre ska vi börja ge 3 varannan dag i fyra veckor. Hittills har det fungerat bra. Min kisse har inte felkissat på flera månader, trots att vi flyttat in hos min pojkvän som både har mattor, skor och väskor strödda på golvet. Min veterinär verkar inte alls tycka det är ovanligt med så här långa kurer, men är lite orolig över att vi inte kommer till botten med vad som stressar henne. Jag som ser hur hon blir mer och mer katt för varje dag är övertygad om att hon bara tar lång tid på sig att vänja sig vid förändringar och att vi är på rätt väg. Så ge inte upp ännu. Testa gärna denna behandling. Vet inte om du bor i Stockholmstrakten men jag har fått mycket hjälp på Albano i Danderyd där de har en veterinär som är expert på denna problematik och ordinerade denna behandling. Bor du på annan ort kanske din veterinär kan ringa dit och rådgöra om detta är något att testa. Lycka till!
Vätska är också bra att tillföra när det handlar om urintrelaterade besvär. Även om dem inte har ska tilläggas. Då sköljs blåsan ur ordentligt varje dag. Så ge mjukmat med extra vätska och slopa torrfodret helt om det går. Annars blötlägg torrfodret om kissen äter upp allt på en gång. Annars kan det mögla. Se till att leka mycket om katten är lekfull. Och behandla med smärtlindring då det gör ont att kissa i samråd med veterinär. Är det ingen bakterie så ska det inte sättas in någon antibiotika. Då detta inte hjälper katter med FIC.
Sen ska du rengöra allt katten kissat på med såpa, diskmedel och ha på ättika direkt på fläcken om det inte går att tvätta. Ha annars i ättika i sköljmedelsfacket vid tvätt. Annars luktar det toalett för katten då ammoniak lukten sitter kvar om man bara tvättar som vanligt.
det kan inte ha något attbgöra med att våran andra katt börjar ta för sig mer? dom har börjat bråka mer och mer och inatt var det riktigt rejält och då hade hon kissat på dörrmattan.
Tabletterna hon får just nu heter Cystease och är ju bara ett fodertillskott, så vet inte hur veterinären skulle tro att det kan hjälpa så värst. Men vad behövs för att dom ska skriva ut metacam?
#28 jag har inte läst igenom alla inlägg, så förlåt om jag ställer en fråga jag kunde läst mig till svaret på. Är båda katterna kastrerade? Om inte, är det den katt som nu börjar ta för sig som är fertil?
Om du har uteslutit att det är en fysisk åkomma så låter det som om katten är stressad.
Om du inte uteslutit fysisk åkomma så är det hög tid att göra det nu. Den andra katten kan ha upptäckt att hon är sjuk och har därför börjat tränga ut henne.
Det kan vara endera av mina förslag/frågor.
Medarbetare Hittekatter iFokus
den andra katten som habörjat tagit mer uppmärksamhet är inte kastrerad.
Enligt min veterinär är cystaease steget före de receptbelagda Klomipramin, så hon tror på dem. Men inte när det handlade om så svåra problem som jag hade - nedkissad soffa nästan varje dag. Då var det tinga artilleriet. Klomipramin är för att minska stress och Metacam är antiinflamatoriskt. Exakta indikationer och kontraindikationer kan jag inte, men om det finns en inflammation, vilket det gör i mitt fall - fast det enda symptomet är blod i urinen. Att dricka är också viktigt. Jag har bytt ut 1/3 av torrfodret mot blötmat och har tre vattenskålar/koppar på olika ställen i lägenheten som jag byter vatten i 1-2 ggr per dag. Att jag inte ger mer blötmat är främst för att min katt är svåraktiverad och "leta torrfoder" stimulerar henne på ett bra och naturligt sätt. Jag ger bara blötmat i skål, resten gömmer jag i lägenheten. Jag tror att din katt blir stressad av den andra katten, och att det skulle kunna utlösa FIC. Så ett behandlingstips är att försöka få ordning på den andra katten, kanske genom kastrering? Lycka till!
#31 Ta kastrera henne så kan det bli bättre
Jag tror absolut det kan bero på att den ena katten ej är kastrerad eftersom du skriver att de bråkar. Den okastrerade blir automatiskt ranghög o den andra känner sig otrygg o kissar inne för att förstärka sin lukt.
En annan ideé är om du är säker att det bara/endast är den kastrerade som kissar inne?Väldigt vanligt att både okastrerade honor/hanar kissar inne o kan bli ett beteende som kan bli svårt bli av med. Vissa honor kissmarkera då de löper, har en själv som är köpt till avel så inte så kul.
Ett urinprov kan du ta själv också så det ej behöver bli så dyrt.
Undvik om möjligt att ge antidepressiva mediciner till din katt. Försök i första hand utan. Det går att lösa FIC utan kemiska substanser.
Prova att ge zylkéne också. Naturligt rogivande.
Sagan - jag håller helt med dig. Men i de fallen då ägaren skriver att de inte orkar mera/funderar på att ge upp/funderar på att avliva (inte i detta fallet, här verkar det inte ha gått så långt) tycker jag att det är en bra sista utväg. Att ha en katt som kissar överallt, "hela tiden" är otroligt psykiskt påfrestande för ägaren. Det är jättesvårt att nyorientera sig och vara kreativ när man varje dag måste sanera soffa, säng, mattor, skor osv från kattkiss. När jag kom till det stadiet så kändes antidepressiva som den bästa lösningen, antingen till katten eller till mig (eller båda). I det här fallet blev det katten som fick lugnande, och det har gett fantastiskt resultat. Nu när vi succesivt börjar trappa ned medicinerna är det väldigt spännande att se om vi kommit till rätta med allt annat runt omkring.
Varför är du så negativ till medicinering? Förutom att man självklart ska testa alla andra lösningar först?
#36 Jag skriver i #35 Undvik om möjligt att ge antidepressiva mediciner till din katt. Försök i första hand utan. Det går att lösa FIC utan kemiska substanser.
Ingenstans har jag fördömt eller är negativt inställd till antidepressiva medel. Du läser in det som inte finns.
Ok, ville bara kolla om det fanns ytterligare aspekter jag inte tänkt på. Som jag borde vara medveten om. Men då kanske vi tänker lika :-)
Jag har nu bokat kastrering till den andra honan, tråkigt då hon igentligen skulle vara till avel men så får det bli då jag inte vill att min andra katt mår dåligt :)
Trist! Hoppas att det hjälper så det inte blir förgäves. Håller timmarna för dig!
#39 Underbart att du tänker på kattens bästa i första hand. Håller tummarna för att det 'bara' är detta som utlöst kissandet.
Jag verkar inte komma någonstans med det här. För en vecka sedan kastrerades den andra katten. Men nu har allt blivit värre. Igårkväll satte hon sig och kissade på mattan när vi satt och kollade på. inatt har hon kissat både i sängen och på en gardin. hon har även varit på våran badrumsmatta. och imorse igen var hon på mattan igen. Hon är på alla ställen som den andra katten är på. bla min sida av sängen och mattan.
Hur tror ni det är, kommer det fungera bättre om hon får gå ut och vara utekatt istället eller kommer hon fortfarande markera när hon är inne?
Eller hur skulle det bli om man omplacerade henne?
Enligt studier så har katter som har tillgång till utevistelse mindre bekymmer med ideopatisk cystit än innekatter. Har du möjlighet så hade jag provart att låta henne gå ut i annat fall försöka att omplacera katten.
Snälla ta inte illa upp nu, men såhär: Du skriver att en ordentlig undersökning är inte att tänka på då katten är oförsäkrad. Men sålänge du inte kollar upp om hon har kristaller eller grus i urinen, vilket är otroligt vanligt hos katter, så kan det inte uteslutas. Och har hon det så kommer det bara bli värre och värre.
Att försöka med olika saker utan att först utesluta de vanligaste fysiska problemen blir lite fel - eftersom du då inte kan veta om det du gör egentligen skulle haft någon effekt, om det är en sjukdom som är orsaken.
Samtidigt så verkar du ju kunna lägga pengar på veterinärvård så jag tycker du ska åka och få ett ultraljud eller röntgen på hennes blåsa. Det kan fastställas på det sättet, och med urinprov. Det behöver inte bli jättedyrt. Åk till en veterinär som verkar intresserad, har själv varit hos sådana som bara gör det man själv ber dem om i bästa fall och de är inte värda pengarna.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Tillägg: Du verkar ta jättebra hand om katterna och har gjort massa bra, så jag skrev alltså detta endast för att det är viktigt att inte glömma bort. Har själv haft katt med detta problem men det går att lösa ganska lätt.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Håller fullständigt med Tyrisen att du måste ta katten till veterinär för att utesluta att den är sjuk. Du kan inte omplacera en katt som är sjuk och en omplacering är heller ingen garanti för att kattens beteende slutar.
Sedan är det dags att veterinärvårdsförsäkra dina katter. Det är inte dyrt - en knapp hundralapp i månaden för maximal försäkring (50 KSEK), fast självrisk 1.600.- och 15% rörlig självrisk inom 125 dagar från första skadetillfället hos Agria. För varje skadefritt år får man dessutom en ganska bra rabatt på självrisken!
Jag håller med ovanstående. Det är dags för en veterinärundersökning med ultraljud och urinprov. Om det inte är uvi, kristaller eller liknande så är det med stor sannolikhet FIC. Gör inte som jag och min katts tidigare ägare gjorde och låter henne gå och ha ont i onödan! Felkissande är ett vanligt symptom på smärta från urinvägarna, och ofta det enda. Och köp sängskydd som är vattentäta till både soffa och säng! Och håll golvet fritt från saker du är rädd om. Att komma till rätta helt med problemet kan ta en stund även efter man hittat orsaken. Lycka till!
Urinsten och det är redan uteslutet.
Hon sätter sig på saker som det luktar "oss" om. dörrmattan, sängen, soffan och tvrummsmattan. och jag läste i en artikel att om en katt sätter sig på ställen som luktar som sin ägare så är det för att hon känner sig övergiven och att det gör dom tryggare.
Vi har två kattlådor står, massa kattleksaker överallt, ett stort klösträd och massa sovställen. Vi leker med henne så fort vi är hemma och myser med henne men det är på nätterna när vi sover eller när vi är och jjobbar som allt händer.
Någon som har något tips på hur vi kan få det att bli bättre?
Har ni även uteslutit FIC/ideopatisk cystit? Om allt annat har uteslutits tycker jag det låter som det. Du har skrivit att ni hittat blod i urinen och att ni misstänker att det är pga stress. Jag har fått mycket hjälp av Eva Johansson vid Albano djursjukhus. Jag rekommenderar henne om du bor i närheten av Sthlm, hon är expert på denna problematik. Lycka till.
Jag har kollat lite på det där med FIC och det skulle kunna vara det, men vad gör man åt det? Läste lite om att man ska hålla koll på mat och vatten och det har vi redan. utan det som verkar saknas är en feliway?
Se mitt inlägg #26. Jag ska försöka ta ett nytt urinprov i veckan och se om det blivit mindre eller mer blod i urinen nu när jag börjar trappa ned. Min katt höll på i flera år och felkissade. På slutet kissade hon både i soffan och på sängen, innan jag tog tag i problemet. Nu har hon inte kissat fel sedan i höstas/efter sommaren. För mig krävdes tunga artilleriet, men jag tror det kommer fungera även utan medicin framöver. Iallafall håller jag tummarna.
Lycka till!
Kära TS, vad är det du inte förstår när vi skriver 'ta katten till veterinär'? Jag tycker så oändligt synd om din katt som uppenbarligen har ont och du som matte inte tar ditt ansvar och kollar upp henne. Hittar man inte en sak så letar man vidare, för när en katt beter sig som din stackare gör så är någonting fel.
#53 Men du, vad tror du det är jag har gjort? Hon har varit hos veterinären 4 gånger nu på en månad och innan det en gång i månaden. så snälla läs innan du kommenterar något så dumt. Veterinären säger till mig att hon har gjort allt som hon kan utan därför har jag tagit hjälp av er här för att försöka luska ut problemet.
Byt veterinär! Alla kan inte allt - och den här kan tydligen inte tillräckligt. Att fråga på ett forum för att lista ut är inte så smart om det inte är ett forum för veterinärer. Och du har dessutom skrivit något som gör att det känns litet halvdant med dina försök att hos veterinär få hjälp.
Vad är det som jag har skrivit som har varit så fel?
Jag kan ju säga att jag har fått mer hjälp här än av någon veterinär jag pratat med. så varför skulle det vara så dumt att fråga här?
Det faktum att sannolikt ingen här är veterinär och att det du får är gissningar.
#53 Och vad menar du med att hittar man inte en sak så letar man vidare? När är det läge att sätta stopp? Veterinären verkar ha kollat så mkt dom kan, så man ska fortsätta leta även fast det kanske inte finns något att leta efter? Skulle det vara att hon revirmarkerar som alla trodde från början, vad ska då veterinären leta efter? Jag har varit hos veterinären och urinsten och det är uteslutet redan.
Det här har definitivt ingenting att göra med veterinär konstnaderna, utan jag kan lägga hur mkt pengar som helst på att få henne bättre. men hur långt ska det gå innan man börjar tänka på att det kanske inte är att hon har någon sjukdom?
Det känns inte som din veterinär vill söka bortanför urinsten och revirmarkering. Byt veterinär. Ibland fastnar de i ett tankemönster. Mänskligt, men inte bra för katten och dig.
Jag funderade på FIC, hur är det med det , jag läste lite och då står det att dom kissar lite och oftast på olika ställen. men vad vi har märkt så är det alltid väldigt stora fläckar men det är på olika ställen. till och med på hennes sovplats.
Hon reagerade ju positivt när hon fick medicin för urinvägsinfektion, så kan det vara så att det kan behövas en omgång metacam med cystease?
Jo, oftast kissar de mindre pölar. Dock kissade min katt små pölar hela tidn så det är först nu jag ser skillnad. Min katt kissar ca 2ggr/dygn nu när hon mår bättre. När hon försämras kissar hon 3, ibland 4 ggr per dygn och då är kisspölarna lite större än en femkrona. När hon mår bättre är kissklumparna 50-100% större. Jag upplevde också som att hon ibland inte kunde hålla sig. Hon undvek att gå och kissa för att det gjorde ont. Istället gick hon och knep tills det inte gick längre. Hon kissade vid ett par tillfällen i olika favoritkartonger som hon i vanliga fall låg och mös i. Men hon kissade även på kläder, skor och väskor som luktade "ute" eller på annat sätt hotfullt. Och min nya soffa som bara kom in i lägenheten, tog plats och luktade hotfullt. Du säger att det finns blod i urinen. Enligt min veterinär är det ett tecken på att något är fel och att katten har ont. Har din katt fortfarande blod i urinen? Jag har gett Metacam i flera månader då min katts problem varit kroniska. Så jag tror att din katts problem inte blev helt bra av bara en kort kur. Det är jättesvårt att förklara och ge råd, och jag kan bara utgå från min erfarenhet av en katt. Men jag tänker att det alltid är något. Om du vill pratas vid mera kring hur jag gjort med min katts problem får du gärna skicka ett privat meddelande, så kan vi mailas eller ringas.
#62 Veterinären har nu skrivit ut ett recept på metacam till mig så ska åka och hämta det sen. Man tycker ju att det borde vara något i kroppen som är fel när hon reagerade jätte bra på Baytril som hon fick för urinvägsinfektion som hon inte ens hade. När hon åt Baytril så märkte man skillnad på henne direkt så borde vara liknande uppehåll med kisseriet när det gäller metacam.
Det var väl någon månad sedan dom tog senaste urinprovet och då hade hon blod i urinet.
Håller verkligen alla tummar och tår för dig! Om du har möjlighet att åka förbi veterinären och hämta upp pipett + rör så kan du ta ett urinprov och testa om det är blod i urinen, gärna både nu innan du börjar behandla med Metacam och sedan efteråt så du ser om det är någon skillnad i mängden blod eller om det förrsvinner helt med behandlingen. Kan vara bra för att se om det har någon effekt. Och sedan ta ytterligare ett prov någon månad efter att blodet försvunnit för att se om förbättringen kvarstår.
Jag har åkt skytteltrafik med urinprov till min veterinär och de har då instruerat mig att bara beställa urinsticka. Det är billigare än en hel analys, betalade 350:-/gång tror jag. Nu när jag långtidsbehandlar har jag fått en egen uppsättning stickor så jag kollar blodmängden själv. Det är väldigt smidigt.
Du har ju tagit flera urinprov tidigare så du har säkert koll. Men så här har jag gjort. Jag tömmer och tvättar ur en kattlåda (häller kattsanden i en plastkasse om det inte är dags att byta) och gömmer den andra. Fyller sedan på med lite popcornskärnor och väntar. Här kan det vara extra viktigt att plocka undan saker från golvet och skydda soffa m.m. nu när katten mår dåligt, då det kan vara lite obekvämt att gå på popcornslådan :-) . Sedan suger jag upp lite urin med pipetten och droppar en droppe direkt på stickan. Får direkt svar på om och hur mycket blod som finns i urinen. Tidigare gjorde jag samma procedur men hade ett rör som jag åkte till veterinären med.
Lycka till!
Vad är det för urinstickor som ska användas? Var på apoteket förut och dom hade inga hemma så dom skulle vilja ha reda på märke och lite så för att kunna få hem det.
#65 jag hittade ett ställe som sålde urinstickor billigt till privatpersoner. samma stickor de använder hos veterinären :)
Jag tycker nog som vissa redan har rekomenderat att du ska byta veterinär om den nu har inte kan komma fram till orsaken varför din katt kissar som hon gör. Som sagt ingen kan allt - veterinär eller inte.
Du sa att du läst på om FIC. Det låter jättebra. Det är bra att läsa på så mycket man kan om olika sjukdomar själv innan man går till veterinären så man har många frågor att ställa. Ibland ger det nya infallsvinklar.
Om du inte hittat denna så tycker jag att det är ett bra arbete om FIC. Tittar man bland referenserna finns det ytterligare läsning om man är intresserad.
Varmt lycka till!!