Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 746 ggr
cokolada
0

katten bajsar utanför lådan :(

Jag har två katter som är systrar, 1½ år gamla. Den ena är från början jättesocial (hon gör egentligen allt som en hund skulle göra), men den andra är den skygga som har svårt att öppna sig.

Hon springer när jag går mot henne, och tar jag väl upp henne blir hon helt stel.. Jag är jättegosig mot båda två men det känns fel att jag myser mer med den ena än den andra. Hon skygga brukar dock komma fram till mig om kvällarna ibland och gnider sitt huvud mot mig, och då är vi vänner :)

Nu till problemet, hon har bajsat utanför lådan ett tag. Innan var det när jag kom hem från jobbet på kvällarna (ca 5-10 min efter att jag kommit hem). Nu har jag flyttat hem till mamma igen och så har hon börjat bajsa där ute i hallen ett par ggr.

Lådan rensar jag så gott det går, vad finns det mer att göra? Jag förstår att det är något psykologiskt och har förstått att hon inte mår så bra när hon gör så, och känner mig maktlös :(

IceJossan
2

Är de kastrerade? Har du testat Feliway-doftspridaren? Mycket troligt är att hon känner sig nervös och mår dåligt av det. Feliway kan lugna henne, Zylkene likaså. Undvik att göra sånt som gör henne nervös. Ha aktiveringsleksaker framme när de är ensamma hemma (t.ex. pet-flaska med ett, ett par hål i och fyll den med godis eller gott torrfoder).

vinteralvan
0

Det låter som om ni bara har en kattlåda? När du har 2 katter bör ni ha minst 2 kattlådor. I 9 fall av 10 är det kattlådan som är problemet när det händer "olyckor" utanför lådan.

cokolada
0

Tack för ditt snabba svar  :) ja de kastrerades redan i somras…. Feliway har jag hört om tidigare men i och med flytten glömde jag bort det. Var köper man det? De har mkt som de leker med här, oftast brukar de jaga varandra, lukta på blommor och ligga i min säng (deras lilla tryggvrå :) Men jag ska testa med petflaskan du tipsade om!

LinaLj
0

Det kan även vara bra att prova att ha en extra låda.

Whirlie
0

En eller gärna två extra lådor på olika ställen i lägenheten. En katt, speciellt en undergiven, vill inte kissa och bajsa på samma ställe som en annan katt (och ofta inte heller på samma ställe som den själv redan har varit). Enligt min veterinär är det att mucka gräl på kattspråk, att bajsa/kissa där en annan katt har varit. Med andra ord ska det helst alltid vara rent i lådan. Med tre lådor minimeras risken att det är fullt i alla (om din dominanta katt har kissat i en låda och bajsat i en låda, finns det ingen låda kvar till din katt innan du har städat den). Två lådor kan också funka, men en låter som klart för lite.

Lycka till!

cokolada
0

#2 hon kan gå i lådan och sen gör hon ändå så utanför… Jag hade tidigare två lådor när jag bodde själv med dem men det fortsatte så ändå, så jag tror inte att det är pga lådan. Nu har jag iaf beställt Feliway, blir det inte bättre får jag testa med att ta fram en extra låda igen.

cokolada
0

för att förtydliga det så har hon bajsat utanför lådan även när den varit helt utbytt och ultraren :S

Katthemsmatten
0

Kan det vara så att hon har en negativ upplevelse i samband med att hon bajsat i lådan? T ex att hon blivit skrämd av att någon kommit i närheten när hon suttit för att bajsa. Det kan göra att hon uppfattar lådan som en obehaglig plats just för det ändamålet. Har du två likadana lådor? I så fall, byt så du har två olika typer. En öppen och med huv (ingen dörr som stänger in doften). Placeringen av lådan kan också ha med saken att göra. En del katter vill sitta relativt öppet, men med skydd för ryggen, medan andra vill ha en väldigt privat hörna för att känna sig trygga.

Du får testa att göra olika förändringar, en i taget, för att se vad som kommer att fungera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

cokolada
0

#8 tack! Jo jag tror att det har något mer med det att göra. Tex blir hon skrämd om man kommer i närheten av henne när hon äter oxå, så hon vill vara väldigt mycket ifred om det inte är hon själv som söker kontakt. Ska testa med att byta ut ena lådan mot en med tak om inte Feliway hjälper (har precis beställt det)

Katthemsmatten
0

Jag tror inte att Feliway kommer att hjälpa på en skyggis/fegis som det här handlar om. Du kommer få större hjäp av att flytta lådan till ett hörn där ni inte så ofta kommer emot henne eller riskerar att gå förbi när hon sitter där. I dina kläder skulle jag spara in nästan 500.- spänn och starta med att flytta lådan. Hjälper inte det, ja då öppnar jag självklart plånboken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
1

Jag har satt in Feliway till en skyggis som gick utanför lådan emellanåt. Hon fick även en låda under sängen där hon satt mest. Kissandet och bajsandet utanför lådan upphörde. När Feliwayen tog slut märktes det väldigt skillnad på hennes nervositet. Hon gjorde fortfarande sina behov i lådan, men blev mer nervös igen. Åter igen märktes skillnad när hon fick Feliway igen.

Lådbesvären upphör nog inte bara för att man sätter in Feliway, men hennes nervositet kan mildras betydligt. Och nervositeten och kissandet hänger ihop, vilket jag tror, så kan Feliwayen hjälpa till både allmänt och med lådbesöken.

Jag tror inte att Feliway för denna kisse är att slänga pengar i sjön!