Hjälp, han är skadad!
Hej!
Min katt Killen som jag har pratat om lite här inne på Katter Ifokus har blivit skadad! Han har blivid riven i ansiktet på båda siderna väldigt nära ögonen. Jag såg honnom igår kväll och gav honnom mat men då var han så fin så, så det här hände i natt/Tidigt i dag! Jag är så orolig att det händer igen och så…. Men nu till frågan, kan man göra något? Han är ju en vild katt som inte tycker om att bli bärd och så…. Är det en alvarlig skada? Snälla hjälp! Jag blir så närvös 😐

Ser ut som en ytlig skada, inget allvarligt då jag inte kan se att ögonen blivit rivna. Håll koll så att det är rent, kan du ta tempen på han är det bra men antagligen svårt med en vilding. Verkar mest vara pälsen som är borta. Är han kastretad? Nu börjar hanarna slåss om damerna och ögonen brukar katter riva mot.

Vanligt med bilmärken i öronen också. Vi hade en gammal hankats med många hål i öronen.;-)
Ja okej, Ne han är inte kastrerad. Han är väldigt söt och go fortfarande så vi får hoppas då….. Jag ska försöka ha det lite rent men jag kommer inte lyckas med tempen för som du sa, det är han alldeles för vild för! 😉 Jag ska ha ett öga på honnom nu i framtiden så hoppas jag att det läke. Tack!

Hade varit bra om ni kan ta han till veterinär och kastrera honom. Mindre risk för sådana skador och blir en effektivare jägare då han inte raggar tjejer.;-) Tror inte du behöver ora dig för dem småsåren, väldigt ytliga och rent verkar det vara.
Tycker också det ser väldigt ytligt ut, verkar knappt ha blödigt något. Men är han okastrerad så vore det jättebra om han kunde bli kastrerad i och med att det skulle minimera risken för att han hamnar i slagsmål över honor.
Det är nog ingen fara🙂
Men jag tycker också att ni ska kastrera honom, både för hans skull och er skull och alla andra katters skull🙂
Passa på att märka honom med när ni ändå är där :) Är han okastrerad så kan han även vandra långt för att leta honor.
Kolla med dina föräldrar om de kan hjälpa till med att kolla upp lite olika veterinärkliniker i närheten angående kastration av katten. PÅ många ställen i landet är det lite billigare att kastrera nu då flera kliniker har kastrationskampanjer. Det är även billigare att kastrera en hankatt än en honkatt. Kan kosta från 450 kronor ungefär och uppåt lite beroende på var man bor.
Helt klart värt den investeringen både för er, kattens välmående och för att höja kattens status generellt!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

#10 jag karterade min skygga lilla tjej som jag inte fick röra, mötte manegen i hallen fick hon panik över var hon skulle ta vägen. Hon var väldig skygg men det gick superbra.
#10 Visst kommer det bli jobbigt för honom just då, när ni sätter in honom i buren och tar honom till veterinären. Men det går snabbt över och han kommer att glömma bort dessa obehag. När han blir kastrerad blir han dessutom lite lugnare till sinnet, då han inte längre har dessa jobbiga hormoner som stressar upp honom. En kastrering kan säkert hjälpa honom att bli lite tamare.
Tycker också ni ska kastrera honom. Då slipper han att lika lätt hamna i slagsmål och få skador etc. Nästa gång kan skadan vara betydligt värre och kräva behandling. Visst innebär kastration en viss stress, men det är också stressande för katter att jaga runt och söka sig partners, att hamna i slagsmål och bli skadade etc. Men den största vinsten är att det slipper bli ett stort antal kullar oönskade ungar där ute…
Det finns i dag mellan 100 000 -150 000 vilsna o hemlösa missar i Sverige, vilket naturligtvis innebär ett enormt lidande för de katterna. Vi måste alla hjälpas åt att förhindra att dessa katter blir ännu fler! Det gör vi ffa genom att kastrera och id-märka våra katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#10 Så särskilt vild kan han knappast vara, om du kan göra rent såret. En kastrering glömmer en katt fort.
Jag skulle rekommendera att ha katten inomhus så länge den är okastrerad. Av bl a dessa skäl:
* Han kan para sig med utegående honkatter och orsaka dräktighet och oönskade kattkullar. Det finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige och detta orsakas bl a just av okastrerade utegående katter.
* Större risk för slagsmål pga revirbråk
* Större risk för dig att katten inte kommer tillbaka. Okastrerade hankatter kan vandra långt i jakten efter en hona.
#16 Det fins många saker till att vi inte kan ha honnom inne 😐
1, Jag är päls djurs allergiker så vi kan inte ha honnom inne.
2, Han är ju en vild katt och har bott utomhus i 10-12 år så jag vet inte..
3, Vi har två hundar (Bichon Havanaiser) som Killen inte går ihop med.
4, Vi har inte platts för fler djur inomhus.
5, Han skulle ju bli så ledsen att inte kunna ha den där friheten han haft.
Varför har du katt om du är pälsdjursallergiker? Katten kan ju inte leva utomhus hela tiden, den måste ju få möjlighet att komma in i värmen ibland. Med tanke på din allergi, att hundarna inte kommer överens med katten, samt att ni inte har plats för katten inomhus så skulle jag definitivt rekommendera omplacering.
En katt behöver komma in i värmen ibland och få känna trygghet. Sen förstår jag inte hur ni resonerar när ni släpper ut en okastrerad katt. Det finns 100 000 hemlösa katter som går ute och svälter, och ni spär gladeligen på den siffran utan att blinka? En katt som är ledsen över att inte få gå ut, vad är det mot 100 000 svältande frysande katter (som riskerar att bli ännu fler med er hjälp)?
#18 Vänta vänta vänta!! Sorry att jag inte berättade så alla förstog för det värkar ju inte så! 😐 Killen (katten) Bodde här redan innan vi flyttade hit! Han var då en bond katt som då bodde på själva gården! Vi har inte skaffat honnom, vi har inte försökt fått honnom till inne kat/tam katt. Han har ett kryp in i vårat snickeri där han har torr foder och vatten hela tiden, han har även en liten baby säng som han brukar ligga i och åvanför den så fins en värme lampa vi har tänt på höst och vinter! 😃dom som bodde här tidigare försökte ta med Killen (katten) till deras nya hem som är lite längre ifrån vårt hus, men han kom tillbaks då han trivs här. så tro inte att vi gör något fel nu! Jag tycker inte det iallafall, tycker att vi hjälper honnom så mycket vi kan!
Jag är jätte glad att jag klarar av att ha hundar som jag har drömt om i hela mitt liv, Dom här hundarna är så kallat allergi vänliga, så ja tycker det är ett mirakel att jag äntligen kan få mina hundar! Nu kan jag träffa kompisar och umgås med kompisar med djur…. och till och med klappa Killen. så ni ska inte säga så mycket 😉
Om Killen kan gå in i snickeriet så kanske ni kan fånga in honom när han är där inne? Han måste till veterinären för kastrering och ID-märkning. Jag vet ju att du bryr dig jättemycket om djuren, så jag tror att du förstår att det är bra för kissen🙂
Hur kan du ha hund om du är pälsdjursallergiker? Jag bara undrar det är inte som jag är tyken.

#22 Det är vanligt med allergi mot specifika djur. Jag vet många som tål hundar och diverse andra djur men inte katter.