Kattfrågor
Har en fråga/fundering. När Charlie (min efterlängtade perser som just nu är 8 veckor) senast var hos veterinären upptäckte de att han hade ett bettfel, men inget allvarligt. Frågade åter igen uppfödaren och hon sa att det inte var någon fara heller. Men man blir ändå lite orolig.
Är det någon av er som har/haft en katt med detta, eller vetenskap. Om det är något jag bör tänkte på med exempel mat o.s.v.?
Tacksam för svar. :)
Vad för typ av bettfel är det han har? Det finns ju bettfel som gör att katten inte kan stänga munnen och kan därmed inte ha tungan normalt, jag antar att det inte är så bra, men sedan finns det ju bettfel som precis på oss människor, inte gör någon skada. Vid större problem kan tandreglering behövas, men det borde ju veterinären ha sagt isf 🙂
Är han 8veckor o du har tagit hem honom? Man får enl lag inte ta kattungar från sin mamma innan dom är 12 veckor!!
Hur gammal var den när du fick hem den? Var den inte veterinär besiktigad när du köpte den?
Vad för typ av bett fel rör det sej om?
Varför var du hos veterinären med den?
Pratade nyss med uppfödaren och hon berättade att ena tanden är över en annan tand men inget som kommer att påverka hans levnadsätt i fortsättningen. Nu kan jag känna mig lugn. :)
Nej det stämmer inte. Med efterlängtade menar jag att jag inte hämtat honom ännu, utan längtar efter att få hämta honom om 5 veckor då han är 13 veckor gammal. Det var uppfödaren som hade varit till veterinären med honom och berättade till mig. Men allt verkar vara bra nu. :)
# 3 Så skönt. då var det troligen bara en vaccination dom var där för.
Tänderna kan rätta till sej då han fortfarande växer.
Min äldsta britt hade också ett bettfel då han fick permanenta tänder. En av dem fick dras ut och en annan slipas ned. Det har inte hindrat honom från att äta. Han är 8 år och väger 7 kg😃
#4 Ja, tydligen var bettfelet rätt vanligt. Inget att oroa sig för. :)
#5 Skönt att höra! :) Blir som en nojig "kattmamma" ibland.

Jag som uppfödare skulle skriva in i köpeavtalet vad som gäller om tändera inte rättar till sig.
Det kan bli problem i framtiden och med tanke på vilken ras din kommande katt har så skulle jag tyvärr inte vara helt bekväm med att det kommer att rätta till sig.
Om katten redan nu har fel på tänderna så lär ju ingen försäkring täcka ev operationer.(om ens något bolag täcker för PER/EXO)
Stolt ägare till tre La permer