Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2344 ggr
skeppskátten
1

Vitt mojs

Det är så att jag ibland brukar se några Avlånga vita saker i rumpan på min flicka, Och det ser ut som de går sönder lätt, typ som smör, vet inte riktigt hur jag ska förklara och hon tvättar sig ofta där och tar bort det, annars verkar det inte besvära henne alls.

Någon som har nån aning om vad det kan vara? Inte haft henne så länge och det är min första katt. :-)

Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

mishie
1

Jag är inte helt säker, men det låter som mask. Har du någonsin avmaskat henne?

http://www.katter.nu/katter/mask/mask.htm

**Vilka sorters mask fnns de? **Det finns två typer av mask som kan infektera katter: rundmaskar och bandmaskar. Askarider, de vanligaste rundmaskarna hos katt, ser ut som tunna spagetti med en längd av upp till 10 cm. Har katten gott om rundmask kan detta leda till diarré, kräkningar och dåligt allmän- tillstånd. Kattungar får ofta mycket mask vilket kan leda till en stor, rund mage och dålig tillväxt. Bandmask hos katt avslöjar sig ofta i platta, vita, risgrynsstora segment som hittas i päl.sen runt ändtarmen. Det finns flera olika typer av bandmask varav Taenia är den i vårt land vanligast förekommande. Utmärkande för samtliga bandmaskar är att de alltid har en mellanvärd, dvs masken behöver för sin utveckling passera ett annat djur.

skeppskátten
1

Det kan det nog mycket väl vara, Haft henne bara i cirka 2,5 vecka, men tror inte hennes förra ägare avmaskade henne något, Får väl pröva det och se om det försvinner. :-)

mishie
1

Gör det.. Hoppas det löser sig och att hon mår bättre snart.

AgnetaB
1

Det är nog bitar av bandmask som de får om de ätit råttor så säg till på apoeket att du ska ha avmaskningsmedel mot bandmask på katt.

Josefa
4

Köp Milbemax på apoteket. Det tar död på både spol och bandmask. Om kattungen gått ute så har den med stor sannolikhet båda delarna.

Eywa
0

Som #5 säger är Milbemax ett bra och smidigt avmaskningsmedel. Känner igen "risgrynen"  i rumpan, mina jourkatter hade både band- och spolmask när dom kom hit. Tänk på att du kan behöva avmaska flera gånger. Jag fick avmaska mina här hemma 2 gånger. Väntar nu på att se om det behövs en tredje gång.

skeppskátten
0

Då blir det en tripp in till stan imorgon då, och inhandla Milbemax :-)

Är det olika mängder i sånt, eller hur mycket ska man ta? 🙂

Josefa
0

De finns både för kattungar och vuxna katter. Man går efter vikt. Upp till 2 kg och 2-8 kg. Små piller som kan delas. Förpackningar med 2 eller 4 små piller. Man ger som engångsdos. Sedan kan det behöva upprepas igen efter 2-3 veckor, när maskäggen i magen också har kläckts.