Bondkatt!
Jag har haft många katter i mina dagar så jag vill dela med mig. De hette: hundmule,knubbis,vitsvart,svartvit,kusinis,tia,Linn,Sam,gråis,orange med mera. :) hoppas ni fick några bra idéer till era små katter Ps. Bonkatt sökes helst från ekta bondgård, dom måste ha lite kött på benen! :D
lite kött på benen??
Lite hull om det hjälper? #1
de blir nog inga problem att hitta..
Så bra!
#4 skinn på näsan du vet
Jag tycker att bönderna borde kastrera sina katter. Det finns redan alldeles för många katter som lider i hemlöshet. Hoppas du TS också kastrerar dina katter.
Varför just en bondkatt från en äkta gård? Och varför ska den ha hull och skinn på näsan? :P
Det är något speciellt med äkta bonnkatter, som har avlat utan någon som helst diciplin i hundratals år :)
#8 Hur många raser har det avlats på i hundratals år?
#9 många, men inte så många utan någon disciplin ;) bondkatter har ju funnits av ett syfte, att hålla råttor borta, och jag tycker att det är något charmigt över dom :)
Vi behöver "bondkatter" för att hålla råttbeståndet i schack eftersom ytterst få raskatter gör detta jobbet. Dock borde många fler katter kastreras än vad som görs eftersom vi har lite för många lösspringande katter än vad det finns behov av.
Jag är dock väldigt glad över våra stallkatter som ser till att maten till hästarna inte blir uppäten av gnagare. 😉
#9 Kan du ge exempel på raser? Jag kan inte komma på någon förutom raser som Khao Manee som var snarlikt något i stil med raskattsuppfödningen som vi har idag. Men det var rätt så unikt då det var kungen av Siams (Thailand) personliga katter som bara han och släktingar fick äga.
Om du säger att det har funnits, så har många raskatter haft det jobbet också och vissa individer fortfarande har (särskilt de i hemländerna): norsk skogkatt, maine coon, sibirisk katt, chartreux (var jättekänd i Frankrike som en riktigt duktig råttfångare och blev därmed populär), japanese bobtail, europé (de katter som kom hit på järnåldern), brittiskt korthår, manx, siames (jagade möss i templena för munkarna), burma, korat, singapura… listan görs väldigt lång.
#13 Jag känner till flera stallkatter och div. råttjägare som är raskatter. Varför kan de inte få göra jobbet? Vi har ju dessutom europén, vi behöver inte nödvändigtvis avla på katter med okänd sjukdomsbild osv.
Där visade sig min okunnighet ;) Europén är väl den som jag tycker är så fin, men som har börjat avlats noggrannare på. Den vanliga, spräckliga bondkatten :)
#16 Om folk vill ha sina raskatter som stallkatter så är det väl jättebra. Jag har dock aldrig sett någon i de stall jag har haft häst i eller besökt under de 25 år jag har hållit på med hästar. Det har varit helt vanliga huskatter hela bunten. Jo, förresten, en Norsk Skogkatt (renrasig med stamtavla) har jag sett springandes fritt ute hos en kollega som bor mitt ute på landet.
De flesta raskattägare som jag har träffat på har sina katter antingen inom inhägnat område eller går ut med dom i sele. En del går överhuvudtaget inte ut.
Dessutom tror jag att få människor köper en katt för 5 000-10 000 kr för att ha den i stallet. Världen ser helt enkelt inte ut så även många önskar att det vore annorlunda.
Så Mullemu, det är vad du vill ha dina huskatter till att ha i stallet. Därför ska de vara billiga då de lätt kan råka ut för en olycka av något slag. En katt på 5-10.000 släpper man inte ut så där på vinst och förlust.
Nu är det faktiskt så att till i somras så var mina utomhus när jag var hemma. De gick aldrig långt vare sig hus- eller raskkatter och de kom när jag ropade på dem. Men det kom en okastreard hankatt och klådde upp dem så då skaffade jag en inhängnad till dem. Och ja de är väldigt duktiga musfångare alla av dem.
Europé är ingen gråspräcklig katt den finns i massvis med färger allt frår rött till svart.
#20 Är det verkligen mig du riktar dig till?
Jag påstår att FÅ människor som har dyra raskatter vill släppa ut dom och ha dom som stallkatter. De som har stallkatter har oftast huskatter. De som har raskatter har oftast dessa inne, på inhägnat område eller i sele. Undantag finns naturligtvis men jag tror att de är få.
fvanilla påstod däremot att h*n kände många som hade raskatter som stallkatter och tyckte att dessa kunde få göra råttfångarjobbet. Jag motsätter mig inte det överhuvudtaget för det är upp till varje kattägare att bestämma hur deras djur ska bo och leva.
Själv bor jag i stan och har en huskatt som får gå ut i sele. Äger inte en endaste stallkatt själv men det gör däremot stallägaren där jag har min häst inackorderad. 😉
Tjejer tjejer tagga ner!! :P
#18 Tittar du bland européer hittar du också den sortens katt - de är ju som sagt vårt klassiska, egna lokala bondkatt som man har försökt bevara. Europén kommer ju i många varianter och former, och dessutom tas ju noviser fortfarande in i vissa länder, t.ex i Finland från finska bondgårdar. :) Man är starkt emot att försöka "utveckla" den, b.la att man inte tillåter maskning (något som finns hos "bondkatter" i sydöstra Asien), men många färger och mönster tillåts. Allt finns ifrån solida till sköldpaddor, tabby och tigré, osv. http://www.europeringen.se/ Finns många bilder här, b.la också på uppfödarnas hemsidor!
#20 Jag tror du missförstod #19. De säger att få idag är villiga att betala för en katt på flera tusen, och därför är det är som sagt ovanligt med raskatter i stallen. Varför? Förutom att raskatter ses på som "prydnadskatter" - för att de katterna kan man få gratis. Många bönder låter även katten fortplanta sig, vaccinerar den inte, ID-chippar inte, osv. och sen ev. körs den över på landsvägen. Notera, inte ALLA, men många bönder/lantfolk man pratar med ser så på katter. Dessa bönder och lantfolk är dock villiga att lägga ut flera tusen kronor/tiotusentals kronor på en rashund för vallning eller vakt, eller helt enkelt som sällskap. Tyvärr hur verkligheten ser ut.
En kastrerad bondkatt jagar bättre än en fertil dito. Något att tänka på för folk som är i behov av rått/musjägare.
#24 Absolut! En kastrerad katt har mer tid till att jaga, mindre till att leta partners och hamna i en massa slagsmål.
# 21 Det kan bero på att få människor som bor på lantgårdar skaffar några raskatter också.
#23 jo precis :) det är den som från början var den "vanliga, svenska bondkatten". Jag tittade lite på européer och dom ser ju precis ut så som jag föreställer mig bondkatter, men det kanske inte är så konstigt då ;)
Men den är inte alltid randig, den finns i en mängd färger.
#27 Precis - det är ju vår lantras, och bra att den finns så man ser till att vår klassiska kattyp också bevaras. Som #28 sa, kommer i väldigt många färger och mönster (med undantag, t.ex maskning som jag har nämnt innan) och är en trevlig lagomkatt. Har inte en själv men stött på några på utställningar, de är riktigt fina!
#30 åh prefekt! Den ser ju rund och go ut. :) va hittar man denna rackarungen? ;)
#29 jo det klart att den kommer i olika färger, men jag tycker att bruna eller grå (svarta?) tigré med M i pannan är den färgen som är finast på just den rasen :)
#30 Irmeli fångades in i Tomelilla, men finns numera i Helsingborg.
#30 Riktigt stilig! Och fina klargula ögon med
#32 De är riktigt fina (svarttigré tror jag du pratar om?), men har också en stor svaghet för tabbys. Särskilt bruntabbys! Fast nu är vi kanske lite OT
Som färgen upptill ;) tabby är också fint :)