Kastrering av hankatt-när?
Hej!
Jag har en hankatt som är ca 5 månader. Jag har hört att man brukar kastrera hankatter vid 6 mån ålder. Men hört att vissa vet kastrerar innan. Finns det några risker med att kastrera en hankatt innan den är 6 mån? Hur märkte ni att er katt var könsmogen?
Tack på förhand:)
Finns en artikel som du kan läsa här: http://katter.ifokus.se/articles/4d714562b9cb46222d059b47-tidig-kastrering?articles-2
Vi kastrerade våra två yngsta katter vid ett års ålder, eftersom mamma trodde det var lägsta åldern man fick kastrera vid. Vi hade då en hona och en hane. Hanen vart könsmogen runt sex månader, och vi märkte det eftersom han gick runt och skrek, ville ut hela tiden samt att han försökte para sig med honkatten (hans syrra). Honan fick p-piller nån månad senare (vi trodde det förhindrade kattungar, men vet nu att det inte är så, det förhindrar bara löp). Honan märkte vi ingen könsmognad på, vad jag vet så löpte hon aldrig.
Det bästa är ju att kastrera innan dom blir könsmogna. Vissa hanar börjar kissa inne, och kan även fortsätta med det efter kastrering. Vissa veterinärer kastrerar bara från sex månader, vissa kastrerar från 12 veckor. Vad jag vet finns inga direkta nackdelar med att kastrera tidigt…?
Så om jag vore du skulle jag kontakta en veterinär nu och få katten kastrerad innan han blir könsmogen (:
//Jessie
Varför många veterinärer säger från 6 månader är att det är en större risk att söva ner en liten katt än en större katt. Är inte jätte duktig vad det gäller det här men så sa vår veterinär. Dessutom ställer tidig kastrering lite högre kompetens.
Tack för svaren:) Jättebra länk-Tack! Jag ska ringa vet imorgon och se om det har lust att kastrera honom.
En av mina hanar blev kastrerad vid 4 månaders ålder. Hur jag märkte de? Vid 15v ålder börja han para sig med de fertila honorna och börja sjunga fint.(speciellt i badrummet där de eka så fint)