Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1173 ggr
[MiniPim]
0

Katten äter inte

Hej, nu är det så att min katt inte äter sin mat. Han har något slags torrfoder som han ÄLSKAR, men han har slutat äta det. 

Jag tror det är pga att min lillasyster gett honom mängder med godis som är extra gott, och han förväntar väll sig att få mer godis..

Vad ska man göra? Han äter lite och han klarar ju sig, men hur ska vi göra för att få honom att äta?

vinteralvan
0

Så ge godis så kommer han att äta när han blir hungrig. Har du provat med någon annan mat? Blötmat är oftast bättre än torrfoder. Om han ändå inte äter så får du ringa en veterinär.

[MiniPim]
4

#1 Nu har vi gömt allt godis så min syster inte kommer åt det, han äter ju så han klarar sig men ändå så är jag orolig..

Jag ska testa med blötmat också, ja det får jag göra. 

En bild på honom: 

Katthemsmatten
0

1. Har ni kollat att tänder och tandkött ser OK ut? Har katten ont i munnen lär den inte vilja äta.

2. Hur mycket och vad slags godis är det syrran ger katten? Får han en massa vid sidan om så är han säkert inte hungrig och då struntar han i det foder ni lägger i skålen.

Om ni är säkra på att det är syrrans matande med godis så kommer han snart att äta den vanliga maten, men om ni är osäkra ska ni kolla tänder/tandkött. En frisk katt har ett nästan ofärgat tandkött och absolut inte tandsten. Är ni osäkra på tandstatusen, ta katten till er veterinär för kontroll.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
0

…och vad äter han för mat? Sort och märke?