Litter kwitter, för oss eller för katterna?
Jag har alltid varit tveksam till litter kwitter och tycker helt klart att det enbart är positivt för oss människor. Och vissa katter lär sig säkert och håller sig till detta men tycker även man får läsa om historier där folk får börja om från början om och om igen för att katten slutar.
Såg även på programmet my cat from hell där Jackson Galaxy sa åt ägarna att ta bort den direkt och att det var delvis orsaken till kattens problem. Och att det hör till katternas instinkt.
Och katter meddelar väl trots allt något genom att inte gräva över bajset t.ex. Eller bara just det att gräva över det.
Och så tänker jag även att om man har flera katter, ska man ha flera toastolar då också? :P
Många rekommenderar ju minst 1 låda/katt och en extra. Och enligt L102 så ska man ju ha minst en kattlåda per två katter om dom inte har möjlighet att gå ut. Så hur funkar det egentligen?
Vad tycker ni?
Är det fel mot katten?
Är det ok när det ändå funkar?
Själv är jag öppen för mycket och har ju innekatter och tycker att det går alldeles utmärkt att ersätta ett vanligt träd med ett klätterträd då det fyller samma syfte.
Men detta att helt ta bort deras möjlighet att göra sitt behov i sand känner jag att det bara blir negativt för katten.
Alla katter påverkas säkert inte negativt, men jag personligen tror det är bättre att hålla sig till sand.
Jag är ju även tveksam till andra ströer som toa-lätt, peewee.
Om det funkar för katten så varför inte? För en del katter kanske det funkar utmärkt medan en del katter inte alls gillar det. Jag tycker väl att man kan ha båda två så märker man vad katten gillar bäst.
Mitt främsta problem med det hela är att katten lämnar så himla mycket information i det som den lämnar efter sig i lådan.
Lukt och konsistens blir jätte svårt att avgöra om det ligger i toaletten.
och tänk om du behöver ta med dig avförings prover till veterinären, det blir ju inte lätt direkt…
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#3 Jo det också förstås.
#3 Lukt och konsistens är inga problem att avgöra när bajset ligger i toastolen. Och att ta avföringsprover är hur enkelt som helst om man skulle behöva det. Man plockar bara upp det från toastolen, istället för ifrån lådan.
Jag har kört Litter Kwitter förut, men insåg att det sista steget med bara sittring inte skulle bli bra för min katt. För mycket balanserande, för lite sittyta för katten. Så jag har istället ett tillräckligt stort hål i toalettlocket för att kiss och bajs skall komma ner och ordentligt utrymme att sitta, stå och gå på. Funkar utmärkt.
Man behöver inte fler toastolar vid fler katter. Där katten sitter är det ju rent. Katten behöver inte gå runt i sitt eget bajs eller kiss. Gräver/trampar gör katten ändå. Inga problem där heller.
#5 Men låt säga att man bara har 1 toa och 5 katter. Ska alla dessa katter dela på en toa?
Och speciellt som jag nämnde om man har innekatter, så ska man enligt föreskrifterna ha minst 1 låda per 2 katter.

allt beror ju på individen men jag skulle nog säga rent spontant att det är för våran skull för att slippa ta hand om kattlådan..
JAg har själv inget intresse att ens prova litter kwitter till mina katter.
//L
Att man enligt föreskrifterna skall ha minst en låda per två katter är ju för att katten inte skall behöva trampa runt i sitt eget kiss och bajs mer än nödvändigt. Ju fler katter, ju skitigare i lådan, och ju svårare blir det för ägaren att hela tiden skopa bort, så det blir rent. Samt att en del katter kan vilja ha en låda var, eller rentav två - en för kiss och en för bajs.
Med mitt toalettlock håller sig kattens toalett ren och fräsch hela tiden. Hon behöver aldrig gå runt i kiss eller bajs. Ur den aspekten skulle det inte vara något problem med fler katter.
Om en andra eller tredjekatt skulle acceptera att gå på samma ställe är ju förstås en annan aspekt. Om båda katterna samtidigt tränats och vants till ett toalettlock så torde det inte bli något problem. Om man skaffar fler katter efter att den/de man har vant vid toaletten blir det ju desto svårare förstås.
Funkar det så funkar det, funkar det inte så byter man till låda. Så enkelt är det. Exakt hur många katter som funkar att ha på en sådan toalett går ju alltså inte att svara på. Ju fler katter, desto svårare att hålla koll på avföringar och konsistens, samt högre risk att de inte vill ha samma toalett.

Jag hade aldrig fått för mig att använda det till våra katter. Det är så inrotat beteende att gräva ner skiten och det vill jag inte ta ifrån dem. Så naturligt som möjligt i den mån man kan ska det vara!
Som jag ser det angående hur många lådor så är det inte enbart pga hur skitigt det annars blir. Utan jag ser det precis som med antal ställen att ligga på, eller gömma sig.
Och från den synpunkten känner jag i alla fall att en toa inte räcker åt hur många katter som helst.
Jag tycker inte heller att en toa räcker åt hur många katter som helst. På sin höjd skulle jag kunna tänka mig att två katter kan funka, men skulle nog inte ha fler än så. Jag har bara en katt och toalettlocket funkar jättebra för henne.
Sen vill jag också poängtera att Litter Kwitter endast är en produkt på marknaden för att lära katten att gå på riktig toalett. Här på iFokus verkar begreppet användas som synonymt med allehanda olika toalettlösningar, vilket är felaktigt.
Jag har kört Litter Kwitter förut men blev alltmer negativ till detta då jag tycker den smala sittringen - som är målet efter LK-träning - är alldeles för smal för katter att balansera på samt risk att trilla ner. Därför hittade jag en egen lösning istället med ett litet hål i toalettlocket.