Sjuk katt
Hej jag är en 14 årig tjej som har en katt som heter Findus 4 år gammal och han andas som en hund som gör som när den blir varm och han har gjort det hela dagen vad skall jag göra.
Be dina föräldrar att kontakta en veterinär så ni får kolla upp katten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
håller med 1#
Mina föräldrar säger att vi skall avvakta
Just nu så ligger han och sover
men ni kan iallafall ringa en veterinär?
Morsan säger att vi skall vänta ett tag för morsan tänker på pengar
Är katten försäkrad? Om den är försäkrad i Agria har man tillgång till deras telefonveterinärer. Ett samtal kostar kanske en hundralapp. Det borde mamma kunna hantera. Har man husdjur, precis som barn, kan man inte bara vänta och se. Till skillnad från barn kan en katt inte berätta hur den mår. Hälsa mamma det från en äldre tant på nätet. 🙂
Låter katten vara inne.
Bra! Kolla att den äter, dricker och går på lådan normalt. Gör den inte det måste mamma kontakta veterinären.
Han äter bra och dricker och går som vanligt på lådan men nu så ligger han och sover
Du kan be din mamma att ringa och rådfråga veterinär på de flesta ställen kostar det inget.
Om du kan så "känn igenom katten". Verkar han ha ont någon stans (klappa över hela katten och se om han reagerar negativt på beröring någon stans, är han varm om tassarna och nosen (tecken på feber), är han ovanligt slö eller piggnar han till om du väcker honom och försöker aktivera tex med lite godis, har han druckit vatten?
Katters hälsa kan försämras väldigt fort så ha koll på honom och om han är utekatt så släpp inte ut honom själv medan du är orolig för honom, då kommer du oroa dig ännu mer.
Va bra att du är så uppmärksam på din katt så att du märker förändringar i hans beteende.
Han är varm på nosen men har ligger ju i min säng och en filt runt sig.
Egentligen skulle du ta tempen på katten. Har ni någon digital termometer hemma?
Katter har högre kroppstemperatur än människor så lite varmare än dig skall han vara och har han filtar om sig ökar det ju ännu lite. Tycker du han känns varmare än vanligt?
Har du termometer r det så klart det bästa
Menar du att han flåsar med tungan ute eller har öppen mun? Andas han som en hund på det sättet så finns det inget att tveka på - då måste han till veterinär NU. Det kan vara allvarligt fel som hjärta men ett troligt fel är att han har en luftvägsinfektion och då måste han ha antibiotika. Luftvägsinfektion som leder till att katten andas med öppen mun är allvarligt.
Han ligger just och sover och han andas inte normalt utan att det hörs mycket som nästan låter som vi människor andas via munnen.
Kan du ta tempen på honom så gör det. Katter ska ha mellan 38-39 grader. Jag tycker verligen att det låter som en luftvägsinfektion och infektioner innebär ofta feber. Andas han så tungt hela dagen så är det inget tillfälligt. Har du inte en termometer hemma? Försöka i så fall få mamma att åtminstone köpa en termometer nu idag.
Han andas via nosen men det liksom hörs väl och låter som ett stop vissa gånger och min mamma vill att vi skall väta några timmar och avvakta och hon tänker bara på pengar
Jag håller med #16 att det låter som en låter som en luftvägsinfektion. Jag tycker att om han är så tungandad och inte brukar vara det så bör ni ringa veterinär och få råd.
Vad säger din mamma om att bara ringa och fråga?
Tala då om för mamma att det blir dyrare att ta katten till veterinär efter kl. 17 ikväll och sedan stiger taxan allt mer eftersom det är akuttid och sedan jourtillägg.
Låt gärna mamma läsa den här tråden själv, så kanske hon kan förstå vad hon sysslar med.
Ja skall visa henne men jag sa till henne att hon kan i alla fall ringa en veterinär och fråga men hon säger bara vi väntar
Du kan tyvärr inte göra så mycket mer för det är din mammas ansvar som vuxen person att hjälpa katten, men jag hoppas hon tar sin förnuft till fånga….
Jag förstår att det är frustrerande för dig att inte vara den som tar besluten i den här frågan.
Det är som #21 säger dyrare om ni väntar eftersom den kommer att vara akuttid efter 17:00 och sen är det helg. Men även om ni kontaktar veterinären är det ni som tar beslut om vad som skall göras framåt och vilka pengar dina föräldrar har råd att lägga på veterinärkostnader.
Alltid lika tragiskt med unga djurägare som har koll och ansvar, men som har mindre ansvarstagande föräldrar.
Jofse, du gör helt rätt som skrev här och frågade. Du kan inte göra så mycket mer än tjata på mamma. Och kanske lägga till att det blir dyrare att agera senare än om hon gör någonting nu. Hon kan åtminstone ringa och prata med veterinären tycker jag.
Men om du tar tempen och katten har feber så har du ett starkt bevis åt din mamma. Så ta tempen nu. Lunginfektioner är inte att leka med, det är precis lika allvarligt som hos människor.
Vet du om katten är vaccinerad? Kattsnuva kan göra göra katten tungandad.

Min katt Amazing andades med öppen mun och väldigt tungt och det visade sig vara en svår lunginflammation. Jag upptäckte det på morgonen och dagen innan andades hon normalt. Medicinen veterinären skrev ut fanns inte på apoteket och då fick hon ringa in något annat för Amazing skulle ha medicinen samma dag. Amazing hade ingen feber.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Vore jättebra om katten kom iväg till en veterinär helst idag. Ju längre man väntar, destå dyrare blir det oftast, för att inte tala om ett besök under helgen, då rinner pengar genom fingrarna som vatten typ.
Kanske även påpeka för din mor att det är även olagligt att inte ta sjuka djur som är i behov av vård/undersökning till en veterinär.
''9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).''
Min katt hade så som TS beskriver och det var en kraftig luftvägsinfektion. Katten måste få behandling snart då det ofta är allvarligt om katter får problem med andningen. Jättebra om du TS vill tjata på din mamma så ni kommer iväg, hoppas det går bra 🙂
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
jag åkte till vete och dem sa att han hade en cancer tumör som spred sig så dem var tvunga att ge han en spruta så han fick somna in.
Bra att ni kom till veterinären så misse inte behövde må dåligt längre. Jättetråkigt att han var så sjuk! Var hade han tumören?
Till misse ❤️
Sköt om dig nu
#31 Så tråkigt att höra. Men du gjorde allt du kunde för din katt och han slapp lida. Du har varit en exemplarisk matte!