Kastration
Hej allihop!
Jag har nu tänkt att kastrera min hankatt som är 9 månader, han har börjat skvätta, jamar mycket, ylar inte utan låter lite mesig i sitt jamande och går runt och jamar!
Jag tänkte bara höra lite om kastrering på hankatt:
Vad kostar det,
Vad finns det för fördelar
Vad finns det för nackdelar
Hur är katten efter en kastration
Läker det fort
Ja lite frågor, kollade runt här och på olika vet stationer och tyckte priserna kunde skilja lite men är 5-600kr ett vanligt pris?
Har inte haft hankatt förut därav frågorna, är det som det sägs att dom efter kastration blir större/fetare?
Ja berätta vad ni vet!
Har ju två andra katter (honor) hemma måste jag sära dessa ett tag efter kastration för att det inte ska råka hända nåt eller kan dom bo tillsammans som vanligt?
Katterna äter i dag Taste of Wild och mjau tetramat kan jag fortsätta med det efter kastrationen?
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Här kostar det från 400-900 beroende vart man går.
Fördelarna är ju att katten slipper vara könsmogen och vilja hitta honor att para sig med. Urinen kommer inte vara lika stark, revirmarkerandet lär försvinna och han kan vara lugnare.
Nackdelar kan jag inte komma på.
En kastrerad katt kommer att göra av med mindre energi och börjar dom äta mer så kan det hända att dom lägger på sig vikt. En av mina kastrerade honor har lätt att gå upp medans den andra håller sig smal.
På en hane är det ju ett litet ingrepp och bör läka fort.
Är honorna fertila eller vad menar du? Han kan i alla fall bli pappa några veckor efter kastrering. Men skulle det vara fallet att dom inte är kastrerade finns väl risken att det redan hänt något så du kanske menade något annat?
en hankastrering kostar oftast kring 3-600kr ibland ingår de tex id-märkning
fördelar: katten slutar ropa dygnet runt, slutar reviskissa, blir mindre orolig.
en okastrerad hane tänker bara på sex och magrar av så de äter bättre efter kastreringen.
är dina honor kastrerade? om inte bör de separeras några veckor då en hane fortfarande är fertil ett tag efter kastreringen
Det finns väl i stort sett bara fördelar med en kastrerad katt såvida man inte ska avla på dem. De blir sällan tjocka av blötmat.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack för svaren!
Honorna är inte kastrerade men tänkte kastrera hanen så det inte händer nåt!
Så om jag har förstått rätt så kan han efter en kastrering para honorna och då är det bäst att sära på dom ett tag så detta inte sker!
Jag tänker på det här med att dom kan bli tjocka han väger i dagsläget 6,5kg och är rätt stor vår gosse vill ju hälst inte att han ska bli för fet, fungerar det att vi fortsätter med samma mat som vi har nu?
Sen funderar jag lite över att katten blir lugnare, han är rätt så lugn redan nu, lite slö om jag får säga, springer inte om han inte måste mer än när maten serveras 😉
Skulle vara skönt om han slutar kissa på fel ställen, samt slutar jama konstant!

Är du säker att det är han som kissar fel?Okastrerade honor kan också kissa fel.
Passa på och kastrera alla tre nu.Det är många kliniker som har kampanjer på kastration så här års.
Stolt ägare till tre La permer
Nej jag är inte 100% säker på att det är han och har funderat på att kastrera allihop men börja med honom!
Såg att dom har kampanj här v 14-15 men det är ju några veckor dit!
Kastrera honom nu och honorna när det är kampanj? De mår ju absolut bäst av att vara kastrerade :)
Om du vill få slut på kisseriet så är det att kastrera alla tre isåfall.
#8 En dum fråga kanske…Men när jag har kastrerat hankatten slutar inte hans revirmarkerande där då han inte har behovet av att få sätta på honor mer (ursäkta språkval) ?
Hade ju tänkt kastrera honorna sen med men om det finns fertila honor hemma så kommer han att fortsätta att markera fast han är kastrerad 😮
ja precis ha kan forsätta märka revir för även om han är kastrerad så kan han ändra märka av fertila honor hemma så kastrera alla tre om du vill bli av med kisseriet.
#4 är du säker på att det inte redan hänt något? Är han 9månader är han definitivt fertil och kan göra honor dräktigt. Vill du inte ha oplannerade kullar bör du kastrera honorna först.
#10 oki då förstår jag
#11 Då har han gjort det i smyg men tror inte det!

Då antar jag att katterna inte har träffats ensamma och när de har varit i samma rum har du hållit i den ena?
En kattparning tar ett par sekunder och alla katter skriker inte vid parning.
Har man fertila katter ihop så är det bara en tidsfråga innan honorna är dräktiga.
Stolt ägare till tre La permer
#12 Katthonor behöver inte ens låta då de blir parade, har flera sådanna. Har du haft katterna tillsammans (även om du går en snabbis på toa) så är risken stor att honorna blivit parade. Har själv varit med om en enda parning är allt som behövs för att honan ska bli dräktig.

Gör kattvärlden och alla dina katter en tjänst och kastrera även honorna snarast möjligt, inte om några månader. De är tyvärr med STOR sannorlikhet redan "påsatta" och dräktiga. Kastrera omgående så att det inte blir några ungar!