Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2065 ggr
Zevzi
0

sårrengöring?!

Hej alltså min katt har ett väldigt stort sår bakanför örat inget djupt men skulle gärna vilja rengöra de, men finns det någon speciell rengöring till djur? för jag tänkte att de flesta svider ju, och vill inte direkt plåga henne med de

vinteralvan
0

Klorhexedin tror jag inte svider. Gå in på apoteket och fråga vad dom har för något.

Nevina
2

Klorhexidin luktar, jag tror inte katten blir så glad av det. Jag skulle använt koksaltslösning. Det finns att köpa på apoteket, men jag föredrar att göra eget. Koka upp 2,5 dl vatten och 1 kryddmått salt (utan jod är att föredra). Låt det svalna lite innan du tvättar katten med det så den inte bränner sig.

Zevzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 taack såå mycke

Katthemsmatten
1

Skulle definitivt använda koksaltlösning. Men katter kan få sår som inte kommer från att de fått en skada utifrån utan istället är ett sjukdomstecken.

Gör rent för att undvika infektion, men beställ tid hos veterinären för undersökning om du inte vet hur katten fått sitt sår.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zevzi
0

Vi är 99,9999999% säker att de är från våra grannkatter för dom är verkligen inte snälla med henne så nu vill hon nästan inte ens gå ut längre:(

Katthemsmatten
0

Är de okastrerade eller är hon det? Det är ofta bråk mellan fertila och kastrerade katter dessvärre.

Testa med koksaltslösningen och håll henne inne. Om det inte ser ut att läka över helgen (alltså bli bättre), kontakta veterinär.

Zevzi
0

Hon är kastrerad och dom andra tror jag också är det men inte såå säker, 

Sist jag såg på det hade de vart en skorpa som hon själv hade klöst sönder

Katthemsmatten
0

Kanske du behöver köpa en tratt, eller mer bekvämt för katten, en krage som gör att hon inte kommer åt att klia sönder sårskorpor. Finns på apoteket.

Zevzi
0

hon klarar inte av trattar men om hon inte låter bli såret så fixar jag en sån, tack för tipset

Josefa
0

Det är bra att sårskorpan kommer bort så att det inte bildas var under den. Om hon blivit biten eller riven av en annan katt finns risk för att det blir en infektion.

Silvestris
0

Koksaltlösning eller alsollösning. Klorhexidin är alldeles för för starkt. Det kan svida och det dödar onödigt mycket bakterier. Sabbar man hudens naturliga bakterieflora med kraftiga rengöringsmetoder försämrar man läkningen.

Zevzi
0

Kollade nu på kissen och hennes sår har läkt bara en litenliten prick kvar