Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2186 ggr
[Skepp]
0

Katt som biter

Jag har en katt på snart 1 år och han bits bara mer och mer.

Jag tror att det i grund och botten startat pga att min sambo lekt med katten med händerna.

Från början var det endast vid lek som han kunde bitas och då var det absolut inte hårt. Jag märker att det bara blir mer och mer och nu räcker det med att man klappar honom lite lätt för att man ska få ett par tänder i handen/armen. Det är fortfarande inte så att han riktigt hugger då men om man försöker knuffa bort honom eller liknande då blir han som galen och försöker hitta nytt grepp. Vi har slutat att leka med händerna givetvis. Är detta något som går att få bort? Har hört att när katten biter så ska man hålla kvar handen i munnen så att katten istället då känner obehag och så ska man själv ta bort handen, så att det inte är att när katten släpper då får jag gå utan att det då blir en obehagskänsla och det är jag som väljer när detta ska sluta. Har provat med det och just för stunden hjälper det ju men har inte märkt någon större skillnad i längden. Så någon som har andra tips?

OberonsMatte
0

Är han kastrerad? Om inte, är det en god idé att göra det så snart som möjligt av flera skäl, inte minst för att minska behovet av att utmana och dominera genom att bitas.

Jag tycker inte att man ska utmana tillbaka genom att stirra, fya eller göra situationen obehaglig för katten, det gör bara katten ännu mer frustrerad och oharmonisk.

Undvik istället att situationen alls uppstår så långt det är möjligt. Klappa bara väldigt korta stunder. Lek aldrig direkt med händerna. Om katten biter, ta bort handen och ignorera katten genom att gå därifrån lugnt och sansat eller avled med en leksak och titta åt ett annat håll.

Ge katten rikliga möjligheter att få utlopp för sin energi på andra sätt genom att kattanpassa inomhusmiljön så att den blir stimulerande och lockar till både fysisk och mental aktivitet. Ta ut katten på koppelpromenader. Det allra bästa (tycker jag) är om man skaffar en  lekfull och brottningssugen kattkompis till en så ung katt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skepp]
0

Han är kastrerad och har en kattkompis som han leker med ofta. Vi leker även med katterna med olika vippor, bollar ja allt då denna katt gör leksaker av en pappersbit. Detta beteende gäller inte bara när han leker utan han kommer även ofta och hoppar upp i knät och spinner för att helt plötsligt kunna börja bitas…och i denna situation gör ju vi inte någonting mot honom för att han ska ha det här beteendet.

När han väl biter och man motar bort honom är det precis som att han blir ännu "argare" och nästan blir lite hämndlysten. Han kan gå iväg och äta för att sedan komma tillbaka och man ser exakt vad han är ute efter. Att komma och "ge igen" och bita oss…

OberonsMatte
0

#2 Det kan vara något i ert eget allmänna agerande och förhållningssätt till katten som provocerar fram det här dominansbehovet. Eftersom du skriver "vi" antar jag att han har fler än en husse/matte. Har ni märkt om någon av er är mer utsatt för beteendet än den andra?

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
0

Testat Feliway? Det kan få honom att bmi mer harmonisk, eller rättare sagt lura hans kropp att han är harmonisk.

[Skepp]
0

#3 Vi har även funderat på det förut och då tyckte vi det var min sambo han bet mest men det tycker jag inte stämmer längre, han biter mig minst lika mycket. 

#4 Har haft Felliway i ett antal månader nu.

Cazzos
0

Min systers katt är en 6 mån okastrerad hane och han bits. Jag lekte med händerna när han var liten men slutade för ett tag sen, men har sett på senare tid att min systers sambo fortfarande leker med katten med händerna. Speciellt min syster har påpekat att han bits, men jag har sagt att det inte är en så stor överraskning med tanke på sambon. Jag har varit mycket tydlig med det. Hursomhelst så brukar jag bli väldigt högljudd när han biter mig i handen och försöker leka (många gånger håller han i stenhårt med tassarna och blir helt GALEN) och säger "NEJ!!", eller "AJ!!". Brukar även göra upprepande ljud, typ som "APAPAP!" ungefär. Ibland låter det som att jag pratar med en döv katt för att jag är högljudd, men han måste förstå att så fort han slutar, så försvinner det höga, otäcka ljudet.

[Skepp]
0

Har nu märkt av att det även kan ha att göra med hur vi klappar honom då katter kan vara väldigt känsliga för hårdare beröring, att han kanske tycker att vi klappat honom för "hårt". Har klappat honom extremt försiktigt vilket har resulterat i att jag märker ett annorlunda beteende hos honom.

Cazzos
0

#7 Vad bra att det blivit bättre!