Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1954 ggr
ooja
0

Kattallergi

Hej! Jag är 22år, har haft katt i ca 2/3 delar av mitt liv men har nu fått bekräftat att jag har kattallergi. Det förändrar inget, jag älskar mina katter. Men vet någon ifall allergin möjligtvis kan sätta ner immunförsvaret? För jag är förkyld var och varannan vecka. Eller om det helt enkelt har sina andra orsaker.. Förkylningssymtom får jag ju av dom redan men jag blir ofta förkyld på riktigt också. Någon som vet? :)

UlrikaD
0

Är du säker på att du är förkyld? Vissa allergibesvär har ju liknande symptom.

Jag är allergisk mot katter, äter medicin, men jag går alltid och "snörvlar", är lite tjock i halsen och emellanåt kliar det i ögonen så jag blir tokig.

[RMSLiners]
0

Nej det försämrar inte immunförsvaret vad jag vet men det är immunförsvaret som reagerar extra starkt på något vilket orsakar allergi. Nästäppa/förkylning är vanligt att man har vid allergisk reaktion. 

Däremot om man röker och är allergisk så förvärras det som upplevs som en förkylning. 

Allergier kan också i vissa fall utvecklas till astma efter ett tag.

ooja
0

Astma låter ju inte alls trevlig! :( Får hoppas på det bästa.
Men då vet jag!

Holtan
0

Jag var också sjuk jämt tackvare min allergi sa läkaren. Så på något vis hör de ju ihop. Fick även ansträngningsastma. Har två cornishar idag, är fortfarande sjuk ofta fast jag inte känner något av dem så att säga :/ Så vet inte riktigt om de faktiskt hänger ihop eller inte.

ElmerKrudd
0

Tvättar du dina katter? Alltså badar dem och så? Min sambo är allergisk mot alla katter förutom våra då vi badar dem ca 1 gång i månaden.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

jbe
0

Det kan hänga ihop. I och med att ditt immunförsvar får kämpa med allergiska symtom så finns det inget eller mindre till övers för vanliga förkylningsvirus. Även om kroppen klarar att producera fler antikroppar och vita blodkroppar under en kortare tid av svårare sjukdom så kan funktionen/produktionen bli nedsatt av aldrig få tillfälle att vila ut utan ständigt tvingas kämpa med allergin.

Destany
1

Jag är allergisk mot katter o har utvecklat astma. Fick det för ca 4 år sen. Jag äter allergimedicin o pulmicort varje dag o mår bra. När jag e förkyld blir jag ju kassare än andra men så e det ju att ha astma… O jag har 3 katter o badar dem inte för det e förenat med livsfara för mig hehe

Cremello
0

Hur ofta badar du dem och med vad tvättar du? Nyfiken, oerfaren vad det gäller kattbad och kommer nog behöva bada min nya sambo ;)

ElmerKrudd
0

Jag badar mina ca en gång i månaden. Den ena bryr sig inte alls medans den andra tror att man ska dränka henne typ :P Men jag måste ju göra det annars så reagerar min sambo på dem. Jag tvättar dem med ett vanligt kattshampoo. Bara att vänja dem från början så brukar det gå bra.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

LinaLj
0

När jag fick min astma reagerade jag på Teddy och på damm och hade det riktigt tufft. Var småsjuk nästan jämt, var trött och hängig. Men så flyttade jag, här är ventilationen bättre, friskare luft i allmänhet och mer lättstädat. 

Nu mera reagerar jag bara på damm om det är extrema mängder och katter reagerar jag inte alls på. 

Så mitt tips för att lindra kattallergi är att minska även andra retningar som finns runt omkring.