Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1275 ggr
Noa-Nisse
0

Ta bort vattenskål

Hejsan!

Här kommer jag med mina frågor igen (; men jag tänker att ni vet ju bäst ang katter.

I köket har min Felix tre skålar på rad. En med torrfoder som alltid står framme, en skål med vatten som också alltid står framme och sen en tallrik som där brukar ligga blötmat på lite då och då.

Saken är den att jag har aldrig sett att han druckit ur vattenskålen som står där. Jag tömmer den varje dag och fyller på med nytt vatten men aldrig har där varit mindre vatten än när jag fyllde på sist.

Alltid efter att han har ätit så går han ut i hallen och dricker ur min hunds vattenskål eller ut på balkongen och dricker kallt vatten.

Vattenskålen som står vid hans mat är ju helt klart fräschast eftersom min hund inte kommer åt att dricka ur den. De andra två skålarna dricker hon av och eftersom hon är en dreggelras så hamnar det en hel del dreggel i skålen påls matrester som fastnat i kinderna.

Är det dumt att ta bort vattenskålen i köket fastän han aldrig dricker ur den? Han väljer självmant skitigt vatten…

Finns det fler katter här inne som gör såhär?!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[sakring2]
3

Ta bort skålen från köket men sätt den någon annanstans då katter inte tycker om att ha mat ochvatten bredvid varandra.

Katthemsmatten
3

Precis som #1 säger. En katt dricker inte där den har tagit sitt byte. Sätt en skål någon annan stans så kommer katten (kanske) att dricka ur den. Den har ju möjligheten att dricka ur hundens skål, så kanske bryr den inte sig om någon annan. Men testa i alla fall. Det viktiga är att du vet att din katt dricker. Sedan spelar det mindre roll att det är den ur din synvinkel mindre fräscha hundskålen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Torparmor
1

Ett annat råd är att inte byta vatten varje dag om du har kommunalt vatten. Kommunalt vatten innehåller normalt både extra fluor och annat som inte finns normalt i vattenpölar och på andra utomhusvattenställen. En del av ämnen avdunstar eller lägger sig på botten när vattnet får stå. Våra katter är duktiga att dricka men dricker inte gärna när det är nypåfyllt. Det går bättre dagen efter. Testa med två vattenskålar en bit ifrån varandra och byt varannandag får du se om det hjälper.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[sakring2]
0

Det är förbjudet att tillsätta flour till dricksvattnet. Däremot så kan det vara klorerat. Byt vatten minst 2 gånger om dagen.

grandma
0

Min katt vill ha fräscht vatten. Byter 2 ggr per dag och har en stor glasskål typ salladskål för den mindre varianten ville hon inte dricka ur.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//