Min katt har mjäll
Hejsan!
Jag tänkte kolla om nån har några bra tips på Mjäll på katter. Min katt har börjat mjälla en del. Jag har bytt märke på fodret till henne, bytte för ungefär två månader sedan men hon började inte mjälla förns nån vecka sedan. Jag vet att de kan få Mjäll när man byter foder.
Har ni några förslag på vad man jag kan göra för att lindra mjällen?
mvh Celina
*Tass* Är också nyfiken. :)
Vad är det för foder hon får? För sådant kan ju också ha betydelse.
Har även läst att det kan bero på att huden inte får andas ordentligt pga tjock underull, så då ska visst regelbunden borstning hjälpa.
Kommer inte ihåg märket men det är hög kötthalt iaf. Inte nånting billigt från vanlig affär utan köpt på en zoo affär.
Hmm okej, jag borstar henne rätt ofta. Hon älskar det också så det blir rätt ofta som hon blir borstat, kanske inte varje dag men många gånger i veckan.
Men jag har hört det med faktiskt. Hon har inte så himla tjock päl heller, hon är korthårig med.
Hmm, okej :P det enda andra jag kan komma på är att duscha henne med mjällschampo som finns för katter, men är katten inte van vid vatten så blir det ju lite tortyr, både för henne och för en själv med tanke på riv- och bitmärken. Vet inte om det finns något annat man kan prova innan man provar att bada kissen🤔
Jag har badat henne några gånger, kanske 4. men det är verkligen inget hon tycker om =P Brukar bara göra det om hon hårar Väldigt mycket!
Hmm jadu, får vänta och se om det finns nå fler som har några ideer =)
Nu var det något som slog mig… Det kan inte vara för att hon har torr hud som hon mjällar? Sökte lite på nätet och tydligen kan man ge omega 3 (för djur då) alternativt majsolja om huden är torr.
Hehe vet inte heller hur man ser skillnad :P
Vet inte om ägg kan hjälpa :o Fast ägg skadar ju aldrig att ge då och då då det innehåller en hel del nyttigheter, dock bara äggulan :)
Jaa men precis, det brukar jag ge henne lite ibland. Får testa omgea 3 och se om det hjälper då =)