Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6551 ggr
Lisemarie
0

Kissar i badkaret

Hej! Min katt har börjat med något märkligt, han kissar med jämna mellanrum i badkaret. Det är inget fel på lådan, han bajsar alltid där, och kissar där ibland med, men nu dom två senaste dagarna har han 3-4 gånger valt att kissa i badkaret. Jag är noga med att rengöra lådan, så det är inte det. Någon som har en teori?

annzoo
0

Hur gammal är katten? kastrerad?

hur många lådor har du?

Lisemarie
0

Han är 1-1,5 och okastrerad. Har dock tid hos veterinären på tisdag för kastrering. Jag har en låda, mer än så rymmer jag inte.

annzoo
0

#2 mest troligt är det en slags revirmarkering pga att han är okastrerad. Bra att du bokar kastrering då de kan börja revirmarkera på andra ställen.

Har du öppen eller med huv på lådan?

Lisemarie
0

Det är huv på den.

AgnetaB
1

Tur du ska kastrera o hoppas att de inte blivit ett beteende. Det är nummer ett att göra om katten kissar inne!

OberonsMatte
3

Att han kissar i badkaret är ett tydligt tecken på att det visst är något "fel på lådan". Eftersom han bajsar i lådan vill han kanske ha en särskild låda att kissa i (många katter vill inte kissa och bajsa på samma ställe).

Att ha huv på lådan är något som de flesta katter tycker är påfrestande, i synnerhet om det även är svänglucka på den. Lådorna ska vara stora och öppna (åtminstone utan svänglucka).

Sanden ska vara i ett tjockt (ca 10 cm) lager av lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand (t.ex. EverClean, Extreme Classic eller Pussi Kompakt).

Lådorna ska rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där.

För en okastrerad katt är det naturligt att märka upp sitt revir med urin, men eftersom din katt endast kissar i badkaret tror jag att beteendet i hans fall än så länge beror mer på lådsituationen.

Sajtvärd Katter iFokus

Anita N
0

Min fertila MCO kissar i öppen låda eftersom han sitter upp när han kissar och det får han inte plats att göra i en låda med lock. Testa att sätta en öppen låda och se om han kissar i den. Välj en låda med höga kanter så skvätter han inte ut sanden.

Glad Skåning

Whirlie
0

+ 1 på #6. Jag hade ungefär samma problem som du men min katt kissade på andra ställen i lägenheten. Jag har gjort flera åtgärder men de #6 beskriver är de man bör börja med. Och du behöver ju inte båda lådorna i badrummet. Ställ en låda på annan plats i lägenheten, byt sand om du inte redan har sådan som rekommenderas, och testa ta av huven. Om det inte är några allvarligare problem bör detta hjälpa. Annars rekommenderar jag ett veterinärbeaök med urinprov och gärna ultraljud av urinvägarna. Lycka till!

Katthemsmatten
0

Det kan vara så att han slutar kissa i badkaret när han blir kastrerad, men troligen inte. Hade en underbar katt som valde att inte kissa i lådan oavsett om den var öppen eller med huv. Han hade tillgång till två  lådor som gjordes rent många gånger varje dag, så det var inte det heller. Han kissade i duschen för att han föredrog att stå upp helt enkelt.

När han vid ett tillfälle var intagen på djursjukhus poängterade jag hans sätt att inte använda låda, men när jag hämtade honom berättade de att han hur snällt som helst hade kissat som förväntat. Det gjorde han sedan hemma också de första 2 dygnen. Sedan kände han sig trygg och bekväm igen och återgick till duschen. Tänk på att ofta göra rent med ett medel som tar bort de kristaller som bildas i avloppet så du slipper stanken av gammalt urin. Det räcker inte med att bara skölja med mycket vatten så snart katten varit där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lisemarie
0

Åh, då är det alltså det som gör att badrummet stinker!
Vilken sorts medel rekommenderar du?

Katthemsmatten
0

Jag brukade använda samma typ som man tar bort kalkavlagringar med i badrummet alternativt sånt du gör rent i toaletten med. Typ WC Duck och liknande. Det bästa är om man kan lägga på och låta det stå många timmar innan man sedan skurar med hård borste eller svamp. Får man bort beläggningen så fortsätter man sedan medan att göra om proceduren minst varje vecka så det inte blir stora avlagringar. Då går det fortare och man behöver inte låta medlet verka flera timmar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lisemarie
0

Okej, tack för tipset!